آیا ترکیه و آمریکا با بن سلمان معامله کرده اند؟

پنج شنبه 3 آبان 1397 - 16:40:3
آیا ترکیه و آمریکا با بن سلمان معامله کرده اند؟

تهران - الکوثر : سخنرانی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که با آسودگی خاطر همراه بود نشان می دهد آمریکا و ترکیه در ازای دریافت امتیاز، بن سلمان را از بحران نجات خواهند داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت پس از سکوت طولانی بیش از 20 روز، محمد بن سلمان سخنرانی کرد. او با خیال آسوده خود را به عنوان ناظر فرآیند تحقق عدالت در قضیه خاشقجی معرفی و امتیازهای سیاسی و مالی را که در اختیار دارد به آمریکا و ترکیه عرضه کرد. از اظهارات بن سلمان چنین بر می آمد که به ادامه آمادگی آنکارا و واشنگتن برای حل و فصل موضوع امیدوار است.  
هرچند دونالد ترامپ اخیرا عربستان را مورد حمله لفظی قرار داد ولی بعد از حدود بیست روز نوسان در مواضع آمریکا در پرونده قتل خاشقجی ، تحولاتی که روز گذشته میان آنکارا و ریاض رخ داد و نیز مواضعی که در دومین روز برگزاری کنفرانس سرمایه گذاری ریاض اتخاذ شد حامل این پیام بود که باب حل و فصل موضوع همراه با نجات محمد بن سلمان بسته نشده است. اظهارات و اقدامات مقامات آمریکایی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز در راستای تلاش دولت ترامپ برای کاهش خشم فزاینده علیه عربستان و راضی کردن معترضان بوده است. 
بعد از اظهارات دو روز قبل اردوغان که با تهدید کردن ضمنی بن سلمان همراه بود ، ولیعهد سعودی و رئیس جمهور ترکیه با هم گفت و گوی تلفنی داشتند. بعد هم ولیعهد در کنفرانس سرمایه گذاری ریاض با آسودگی خاطر درباره قضیه خاشقجی اظهارنظر و هرگونه مسئولیت را از خود ساقط کرد. او تاکید کرد که برای مجازات همه عوامل این جنایت با ترکیه همکاری می کند و با اشاره به فرمان ملک سلمان برای تشکیل کمیته ای به منظور بازنگری در ساختار سازمان اطلاعات عربستان ، گفت که زمان تجدید نظر در ساختار این سازمان فرا رسیده است تا برای رویارویی با چالش های فرارو آماده باشد. گویی که قتل خاشقجی در اثر نقص در دستگاه اطلاعاتی عربستان رخ داده است نه در راستای اجرای دستوری که حاکم صادر کرده است.

این در حالی است که بن سلمان قبل از رسیدن به ولایت عهدی فرآیند انحصار تصمیمات امنیتی در دست خود را از طریق تاسیس مرکز ملی امنیت آغاز کرده بود. این مرکز مستقیما وابسته به دربار پادشاهی است. 
اما مهم ترین نکته در نخستین سخنرانی بن سلمان از زمان قتل خاشقجی ، پیام های سیاسی او به طرف های مختلف بود که در آنها تاکید می کرد ریاض آماده امتیازدهی در برابر برون رفت از این بحران است. او دولت ترامپ را به ادامه حمایت از عربستان تشویق کرد. بن سلمان در سفر خود به قاهره که ماه مارس گذشته انجام شد نظریه خود درباره مثلث شرارت را بیان کرد و ترکیه را یکی از ضلع های آن برشمرد. اکنون بعد از گذشت فقط هفت ماه ، از نظر ولیعهد سعودی ترکیه دوستی است که خیلی ها می خواهند با ”سوء استفاده از شرایط ، بین آن با عربستان شکاف ایجاد کنند“. اما ولیعهد به آن ها اطمینان داد ”این اتفاق تا زمانی که ملک سلمان و ولیعهدش و رئیس جمهور ترکیه موجود هستند نخواهد افتاد“.

حتی قطر که بن سلمان و متحدش در امارات آن را با هدف تسلیم شدن تحریم کردند و سعود القحطانی مشاور سابق دیوان پادشاهی عربستان پرچمدار تبدیل آن به جزیره ای منزوی بود اکنون توسط ولیعهد سعودی تمجید می شود و اقتصاد آن قوی و آینده آن بعد از پنج سال کاملا متحول توصیف می شود. آمریکا و به طور مشخص دونالد ترامپ که به سرمایه گذاری و معاملات تجاری بسیار بها می دهد و مقابله با ایران را در صدر دستور کار خود قرار داده است ، بن سلمان به او خاطرنشان می کند که همه طرح ها ، اصلاحات، جنگ علیه تروریسم و افراط گرایی در جریان است. 
خلاصه که بن سلمان چیزی شبیه یک معامله سیاسی به ترک ها عرضه می کند چون می داند تهدیدهای ترکیه جدی نیست و این کشور بیشتر به دنبال منافع است. در عین حال به آمریکا درباره فواید باقی ماندن خودش در مقام ولیعهدی گوشزد می کند و اطمینان دارد واشنگتن در نهایت به معامله ای که منافعش را تامین کند رضایت خواهد داد.

با توجه به چیزهایی که گفته شد چگونه می توان اظهارات سه شنبه شب ترامپ را توضیح داد که گفت مسئولیت مجازات عربستان را به کنگره می سپارد و روز گذشته هم به مسئولیت بن سلمان در جنایت اشاره کرد و گفت اگر قرار باشد کسی برای این موضوع سرزنش شود اوست. دو تفسیر در این زمینه وجود دارد. علت نخست شخصیت انفعالی ترامپ است زیرا او بعد از گفت و گو با رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که اخیرا به ترکیه رفته بود سخنرانی کرد. علت دوم این است که ترامپ می خواست از شدت جدال فزاینده در آمریکا در پی قتل خاشقجی بکاهد و منتقدان خود را ساکت کند تا شاید راه فراری برای نجات سعودی ها بیابد و خودش از تنگنا رها شود. البته اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بعد از سخنرانی ترامپ که از مواضع رئیس خود بسیار متعادل تر بود باعث تقویت علت نخست می شود. او بر لزوم روشن شدن کامل حادثه تاکید کرد و گفت اقداماتی که در ریاض انجام می شود نشانگر پیگیری جدی ماجراست. قبل از اظهارات او وزارت خارجه آمریکا از اتخاذ تدابیر مناسب از جمله لغو ویزای برخی عوامل قتل خاشقجی در سازمان اطلاعات، دیوان پادشاهی، وزارت خارجه و سایر وزارت خانه ها خبر داده بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 3 آبان 1397 - 15:54:6