اشتباه محاسباتی بن سلمان در قضیه خاشقجی چه بود ؟

پنج شنبه 19 مهر 1397 - 10:51:50
اشتباه محاسباتی بن سلمان در قضیه خاشقجی چه بود ؟

تهران - الکوثر : بررسی روند تحولات نشان می دهد که هرچه از زمان ربایش جمال خاشقجی ­و انتشار ابعاد و جزئیات وحشتناک آن می گذرد ، بر گستره اعتراضات و واکنش ها در این باره افزوده می شود به گونه ایی که این مسئله به یک پرونده بین المللی علیه عربستان و شخص محمد بن سلمان تبدیل شده است .­

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با توجه به اینکه محمد بن سلمان در ماجرای بازداشت سعد حریری نخست وزیر وقت لبنان و یا جنگ یمن و قطع رابطه با کانادا هزینه چندانی پرداخت نکرده بود لذا تصور می کرد بستن پرونده جمال خاشقجی نیز هزینه چندانی نخواهد داشت و با پول و یا سرکوب جلوی اعتراض ها را خواهد گرفت اما گویا در این مورد دچار خطای محاسباتی شده است.

جدا از اینکه صبر جامعه جهانی در قبال اقدامات و سیاست های نابخرادانه محمد بن سلمان لبریز شده ، ماجرای جمال خاشقجی از چند جهت با ماجراهای قبلی متفاوت است : نخست اینکه در این ماجرا چند جرم با هم رخ داده است . یعنی جمال خاشقجی ­هم ربوده شده هم به طرز فجیع به قتل رسیده و هم اینکه حق اعتراض از وی سلب شده و از همه مهمتر اینکه عربستان از کنوانسیون وین درخصوص حقوق دیپلماتیک و آداب کنسولی سوء­ استفاده و برای مقاصد تروریستی استفاده کرده است و لذا این نگرانی برای کشورها ایجاد شده که عربستان از اماکن دیپلماتیک خود در این کشورها نیز به اقدامات مشابه دست بزند.
ترکیه به لحاظ اینکه عربستان با آبرو و حیثیت این کشور بازی کرده و با اینکار صنعت گردشگری این کشور را نیز (در شرایطی که ترکیه برای مقابله با عوارض افزایش بهای دلار به آن نیاز مبرم دارد ) به خطر انداخته است به شدت از عربستان و شخص ­محمد بن سلیمان دل چرکین است و برای اعاده حیثیت و حاکمیت ملی خود دست به هر کاری می زند.

قطر نیز به این ماجرا به عنوان فرصتی نگاه می کند که می تواند محمد بن سلمان را زمین بزند. در این میان به نظر می رسد دولت ترامپ از گاف اطلاعاتی و امنیتی محمد بن سلمان در حذف جمال خاشقجی ­همانند سایر پرونده ها همچون پرونده 11 سپتامبر برای باج خواهی استفاده می کند که به طور مشخص بر عرضه سهام ­آرامکو در بازار وال استریت متمرکز شده است و راستگرایان حاکم بر تل آویو به رهبری نتانیاهو­ نیز علیرغم همپیمانی با جناح کودتاگر حاکم بر عربستان به رهبری محمد بن سلمان از اینکه عربستان نیز به سرنوشت دیگر کشورهای عربی آشوب زده دچار شود­ چندان ابایی ندارد چرا که فکر می کند از عوارض ناشی از آن می تواند ­برای چند صباحی جهت ایجاد حاشیه امن برای خود ­استفاده کند.  
اکنون مشخص شده است که عربستان در این ماجرا تنها نبوده است و با توجه به اینکه 15 ­مامور اطلاعاتی و امنیتی این کشور برای ترور جمال خاشقجی در کنسولگری ­استانبول ­از امارات و مصر وارد شده و دوباره به آنجا برگشته اند لذا این احتمال قوت گرفته است که یا این دو کشور نیز عامدا ­در این ماجرا دست داشته اند یا اینکه محمد بن سلمان ­ برای رد گم کردن و تقسیم هزینه ها پای آنها را به این ماجرا کشانده است.

با توجه به اینکه گفته می شود جمال خاشقجی گرایشات اخوانی داشته است که به شدت مورد غضب دولت های امارات و مصر قرار دارد لذا احتمال مشارکت آنها بخصوص امارات در این قضیه بعید نیست. بر این اساس به نظر می رسد با ادامه ماجرای جمال خاشقجی احتمال کشیده شدن پای این کشورها نیز به این ماجرا وجود دارد و لذا باید در انتظار گسترش دامنه بحران ناشی از پرونده ­ربایش و احتمالا قتل جمال خاشقجی بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 19 مهر 1397 - 10:51:40