در برنامه عقائد الاسلام مطرح شد؛

بعد از شهادت امام علی(ع) تمدن اسلامی از معنویت تهی شد

پنج شنبه 12 مهر 1397 - 14:20:53
بعد از شهادت امام علی(ع) تمدن اسلامی از معنویت تهی شد

تهران – الکوثر: پژوهشگر اسلامی شیخ محمد علی میرزائی، به نقل از «مالک بن نبی» اندیشمند الجزایری که یکی از برجسته ترین متفکران اسلامی قرن معاصر است گفت "مسیر معنویت و اخلاق جامعه اسلامی بعد از جنگ صفین متوقف شد و بعد از شهادت امام علی (ع) تمدن اسلامی از معنویت تهی شد".

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، استاد علوم اسلامی شیخ محمد علی میرزائی در گفتگو با برنامه «عقائد الاسلام» این شبکه گفت: اسلام برای خاندان بنی امیه چالش بزرگی ایجاد کرد و تهدیدی جدی برای عقل جاهلی تهی از عقلانیت و اخلاق به شمار می آمد. چرا که اسلام بوسیله عدالت توانست قوانین مستحکم اجتماعی و سیاسی در جامعه پایه ریزی کند، اما امویان نمی توانستند با اصل عدالت به مسیر خود در سلطه گری بر جوامع و غارت ملتها ادامه بدهند.

وی افزود: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا واقعه کربلا که نزدیک به نیم قرن بود حکام اموی (و بعد از آنها حکام عباسی) توانستند بر سرزمین های گسترده ای از جهان تسلط پیدا کنند و با این کشورگشایی ها غنائم و زمینهای زیادی تصاحب کردند. و به گفته مالک بن نبی "این فتوحات پیشروی در زمین بود نه در اخلاق.." و نیز می گوید "حرکت معنوی و اخلاقی جامعه اسلامی بعد از معرکه صفین متوقف شد یعنی بعد از شهادت امام علی (ع) تمدن اسلامی دیگر از معنویت تهی بود..".

استاد برجسته علوم اسلامی افزود این واقعیت تکان دهنده بوسیله حکام اموی تحقق یافته بود. آنها توانسته بودند تاریخ را تحریف و صحابه و شخصیتهایی بسازند که وجود حقیقی نداشتند و از همه اینها بدتر توانستند به انحرافات و منکرات وجهه شرعی ببخشند.

وی افزود امام حسین (ع) با نهضت مقدس خود توانست بر این تهدید بزرگ پیروز شود و تغییری عظیم در بعد اجتماعی و بعد انسانی جامعه اسلامی که حیاتی ترین ابعاد جامعه به شمار می آیند، ایجاد کند.


خبرهای ویژه شبکه الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 12 مهر 1397 - 14:20:45