عراق در آستانه توافق سیاسی

دو شنبه 26 شهریور 1397 - 12:41:39
 عراق در آستانه توافق سیاسی

با انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق ، گروههای سیاسی این کشور در آستانه توافق برای انتخاب رئیس جمهوری و نخست وزیر جدید قرار گرفته اند.

تهران- الکوثر: محمد ریکان الحلبوسی ، 37 ساله ، شنبه گذشته رسماً به عنوان رئیس جدید پارلمان عراق انتخاب شد. الحلبوسی ششمین رئیس پارلمان عراق از سال 2005 تا کنون است. در عراق، رئیس پارلمان از میان اهل سنت انتخاب می شود. در پارلمان جدید رقابت برای معرفی رئیس جدید پارلمان میان دو قطب اصلی محور الوطنی و الوطنیه بود. انتخاب الحلبوسی به عنوان رئیس جدید پارلمان عراق به معنای پیروزی محور الوطنی بر جبهه رقیب در اهل سنت یعنی جبهه الوطنیه که ایاد علاوی، سلیم الجبوری و صالح مطلک که تا حدود زیادی حمایت قرار العرقی به ریاست اسامه النجیفی را نیز بر عهده دارد، است. الحلبوسی در اولین اظهارنظر خود پس از معرفی به عنوان رئیس پارلمان با مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفت و در عین حال بر لزوم روابط دوستانه با همسایگان تاکید کرد و گفت اجازه نمی دهیم از خاک عراق علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.  

به نظر می رسد که کردهای عراق نیز برای معرفی رئیس جمهوری جدید به توافق های مهمی دست یافته اند. رئیس جمهوری عراق باید از میان کردها تعیین شود. شواهد گویای این است که کردها درباره معرفی دکتر برهم صالح به عنوان رئیس جمهوری جدید به توافق رسیده اند. 

مهمترین موضوع، اما، انتخاب نخست وزیر جدید عراق است. در عراق بر خلاف اغلب کشورهای دیگر حزبی که اکثریت کرسی ها را به دست آورد الزاماً نمی تواند نخست وزیر معرفی کند بلکه برای معرفی نخست وزیر باید «کتله اکبر» یا فراکسیون بزرگ تر پارلمانی تشکیل شود. نخست وزیر عراق نیز باید از میان شیعیان این کشور برگزیده شود. اختلاف های درون گروهی میان گروههای شیعی و همچنین مداخله بازیگران خارجی سبب شد تا کنون فراکسیون بزرگ تر پارلمانی در عراق شکل نگیرد و معرفی نخست وزیر جدید نیز با تاخیر مواجه شود. 

با این حال، به نظر می رسد چهار موضوع تا حدود زیادی از موانع معرفی نخست وزیر جدید عراق کاسته است. نخستین موضوع موضع مرجعیت عراق است مبنی بر اینکه چهره های تکراری که در گذشته پست نخست وزیری را در اختیار داشتند، حق نامزدی برای تصدی این پست را ندارند. این موضع مرجعیت سبب شد رسماً اشخاصی نظیر نوری المالکی و حیدر العبادی از دور رقابت برای تصدی پست نخست وزیری خارج شوند.

دومین موضوع نیز تعیین رئیس جدید پارلمان عراق است. خبرها حاکی از این است که ائتلاف الفتح و دولت قانون از محور الوطنی در معرفی محمد الحبوسی برای ریاست پارلمان حمایت کردند. بنابراین، محور الوطنی نیز از تشکیل فراکسیون بزرگ تر پارلمانی با محوریت الفتح و دولت قانون حمایت خواهد کرد. سومین موضوع نیز جدایی شماری از اعضای النصر از این فهرست انتخاباتی است. النصر که در انتخابات اخیر پارلمانی عراق 42 کرسی را به دست آورد، اکنون دچار گسست شده و برخی از اعضای آن از ائتلاف سائرون ، النصر و جریان حکمه و برخی دیگر نیز از ائتلاف دولت قانون و الفتح حمایت می کنند. چهارمین موضوع نیز موضع کردها خواهد بود. کردهای عراق تاکنون موضع روشنی برای تشکیل فراکسیون بزرگ تر پارلمانی اتخاذ نکردند. 

شواهد گویای این است که از میان سه شخصیت عادل عبدالمهدی ، فالح الفیاض و طارق نجم ، یک نفر به عنوان نخست وزیر عراق طی روزهای آینده معرفی خواهد شد تا فرآیند تشکیل دولت نیز در این کشور آغاز شود. به گفته منابع آگاه ، توافق بر سر انتخاب عادل عبدالمهدی تقریبا نهایی شده است و او به زودی به عنوان نخست وزیر جدید عراق معرفی خواهد شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 26 شهریور 1397 - 12:41:24