امام حسین(ع) چه زمانی «حر» را تکریم کرد؟

یک شنبه 25 شهریور 1397 - 16:45:13
امام حسین(ع) چه زمانی «حر» را تکریم کرد؟

تهران- الکوثر: «حر بن یزید ریاحی» پس از توبه و بازگشت به سوی امام حسین (ع) از سوی ایشان مورد تکریم و تجلیل قرار گرفت ولی این تکریم و تجلیل دقیقا در چه زمانی صورت گرفت و چه مفهومی داشت؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «شیخ یوسف الغروی» استاد حوزه در این باره در برنامه «مصابیح الدجی» شبکه جهانی الکوثر که به واقعه کربلا اختصاص یافت گفت: «تو حر (آزاده) هستی همانطور که مادرت تو را این گونه نام گذاشت». این جمله معروفی است که امام حسین (ع) خطاب به «حر بن یزید ریاحی» بیان کرد. در بسیاری از مجالس عزاداری هنگام توصیف واقعه عاشورا گفته می شود این جمله را امام (ع) بعد از شهادت «حر» در نبرد کربلا در عزای او یا بزرگداشت مقام او بیان کرد. به این معنا که «حر» از قید و بند دنیا آزاد شد.

این استاد علوم اسلامی افزود: اما واقعیت آن گونه که در منابع صحیح و معتبر آمده این است که امام حسین (ع) بعد از توبه «حر» و بازگشت او به سوی امام (ع) و پیش از آن که او عازم میدان نبرد شود این جمله را درباره او بیان کرد. به این ترتیب معنای سخن امام (ع) این بود که تو ای «حر» از قید و بند رؤسای خود آزاد شدی و به آزادی فکری و عقیدتی رسیدی که اسلام از آن استقبال می کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 25 شهریور 1397 - 16:40:52