ابراهیم الجعفری خطاب به ایرانیها: رفتار مشتی مزدور را پای مردم عراق ننویسید

دو شنبه 19 شهریور 1397 - 15:45:8
ابراهیم الجعفری خطاب به ایرانیها: رفتار مشتی مزدور را پای مردم عراق ننویسید

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد اندک افرادی که عاملان حوادث تلخ اخیر در شهر بصره بودند مشتی نفوذی و مزدور هستند و به هیچ وجه نباید رفتار زشت آنها را به پای ملت عراق و دولت عراق نوشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ابراهیم الجعفری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه الکوثر با اشاره به حمایت های همیشگی جمهوری اسلامی ایران از عراق گفت: «متشکرم از این مصاحبه که فرصت خوبی است تا بر روابط خوب بین عراق و ایران تاکید کنم. این روابط ریشه در عمق تاریخ و جغرافیا دارد. دو کشور دارای 1200 کیلومتر مرز مشترک هستند و منافع مشترک دارند و احترام متقابل بین آنها وجود دارد شهروندان دو کشور برای زیارت عتبات مقدس به خاک یکدیگر سفر می کنند... منافع مشترکی بین ما وجود دارد که موجب شکل گیری روابط خوب بین دو کشور شده است. زمانی که ما در جبهه مخالفان رژیم صدام حسین بودیم جمهوری اسلامی موضعی شرافتمندانه اتخاذ کرد. در شرایطی که بسیاری از کشورها عرصه را بر ما تنگ کرده بودند و عراقی ها را نمی پذیرفتند و به آنها پناهندگی سیاسی نمی دادند، جمهوری اسلامی مرزهایش را برای پذیرفتن معارضین عراقی گشود و مدت زیادی میزبان آنها بود. همچنین از همان لحظه ای که رژیم دیکتاتوری صدام حسین در عراق سقوط کرد جمهوری اسلامی به روشنی از نظام جدید این کشور حمایت کرد و همچنان به این موضع مثبت ادامه می دهد. اخیرا نیز وقتی ما با حمله داعش مواجه شدیم جمهوری اسلامی موضعی شرافتمندانه اتخاذ کرد و از کمک به ما در قالب اعزام مستشاران نظامی دریغ نورزید و هرجا که نیاز به کمک ایران داشتیم در کنار ما ایستاد. ما به ایران درود می فرستیم و قدردان حمایت هایش هستیم».

آشوبگران نماینده تظاهرکنندگان و مردم عراق نیستند

وزیر امور خارجه عراق درباره حوادث تلخ اخیر در بصره از جمله حمله به کنسولگری ایران در این شهر و به آتش کشیدن آن گفت: «این گونه اقدامات را نه دولت عراق تایید می کند نه مردم عراق و نه تظاهرکنندگان عراقی. تظاهرکنندگان عراقی خواسته های مشروع دارند و همواره در خیابان ها جمع می شوند و شعار می دهند و خواسته های مشروع خود را از دولت و پارلمان عراق بیان می کنند. در اینجا برخی افراد نفوذی که شمار آنها اندک است تلاش کردند این عملکرد متمدنانه عراق را تباه کنند و به عراق آسیب برسانند. آنها به بسیاری از مقرها و شخصیت ها در عراق و همچنین به دوستان صمیمی عراق از جمله جمهوری اسلامی ایران حمله کردند. این کار آنها فقط تعدی به شما نیست بلکه تعدی به ما هم محسوب می شود. نباید تظاهرکنندگان عراقی و ملت عراق و دولت عراق را بخاطر رفتار یک مشت افراد اندک بازخواست کرد. این افراد نماینده هیچ کسی جز خودشان نیستند. دستگاه قضایی عراق آنها را در زمان مناسب تحت پیگرد قرار خواهد داد و مشخص خواهد شد که این افراد مزدورانی هستند که تلاش کردند به عراق و روابط عراق با جمهوری اسلامی آسیب برسانند. روابط عراق و جمهوری اسلامی قوی تر از آن است که بخاطر رفتار یک گروه کوچک دچار شکاف شود. این روابط، قوی باقی خواهد ماند و منافع دوکشور حفظ خواهد شد و حاکمیت عراق و حاکمیت جمهوری اسلامی محترم شمرده خواهد شد».

سخنی با مردم ایران

ابراهیم الجعفری در ادامه این مصاحبه گفت: «مایلم با مردم ایران سخنی بگویم. مردم ایران مانند بقیه ملت های جهان از احترام ما برخوردارند و ما قدردان آنها هستیم. مردم ایران به عراقی ها در زمانی که به عنوان معارض در کشورشان حضور داشتند پناه دادند و من به آنان درود می فرستم و قدردان آنها هستم. این مشت افراد، بیانگر احساسات عراقی ها نیستند. مرجعیت دینی در عراق از علاقه عراقی ها به مردم ایران سخن می گوید. عراقی های واقعی کسانی هستند که در ایام اربعین پذیرای زائران هستند و درهای خانه هایشان را به روی آنها باز می گذارند. من به جمهوری اسلامی و ملت مسلمان ایران و رهبری خردمند ایران درود می فرستم و به آنها یادآور می شوم که به دشمنان اسلام و دشمنان دو کشور و دیگر کشورهای منطقه فرصت ندهید... پیام من به ملت مسلمان ایران این است که فریب این شعارها را نخورید و این افراد اندک، بیانگر موضع عراق درباره ایران نیستند بلکه موضع عراق را طرف های معتبر اعم از مرجعیت و دولت و مجلس و مردم عراق بیان می کنند که از زائران و مسافران ایرانی استقبال و پذیرایی می کنند».

وزیر امور خارجه عراق در ادامه بر درس عبرت گرفتن از آنچه در بصره روی داد تاکید کرد و گفت: «ما نباید تجربیات تلخ مانند حمله یا تعدی را فراموش کنیم و بگوییم مربوط به گذشته است بلکه باید عمیقا درباره آن فکر کنیم و ببینیم چه کار کنیم که با همکاری یکدیگر جلوی تکرار آن را بگیریم. مردم عراق چنین رفتارهایی را نمی پسندند و از آنچه پیش آمده است ناخرسند هستند».

حوادث بصره نشان داد ایران و عراق دشمنان مشترکی دارند

ابراهیم الجعفری افزود: «بصره شهری ریشه دار و دارای جایگاه از نظر فکری و ادبی و جغرافیایی است به طوری که دروازه عراق برای کشورهای همسایه مثل ایران و کویت و عربستان سعودی محسوب می شود. این شهر همچنین دومین شهر بزرگ عراق بعد از بغداد به شمار می رود و به داشتن تاریخچه جهادی و فداکاری مشهور است و شهدای زیادی تقدیم کرده است. ساکنان بصره در آزادسازی استان های فاجعه زده مثل صلاح الدین و الانبار و موصل از سیطره داعش نقش داشتند. ساکنان شهر بصره به همه کشورهای همسایه احترام می گذارند و به جمهوری اسلامی درود می فرستند و غیرممکن است دست به چنین کارهایی بزنند. ساکنان بصره به کرامت و اخلاق نیک و محبت معروف هستند. آنچه روی داد مایه تاسف است و تاکید می کنم کسانی که دست به چنین کاری زدند نماینده بصره و مردم عراق نیستند. بصره شهری متمدن و دروازه عراق به روی کشورهای خلیجی و کل کشورهای عربی است. امیدوارم آنچه روی داد تاثیری جز این نداشته باشد که نشان دهد ما دشمنان مشترکی داریم».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 19 شهریور 1397 - 13:20:59