تشکیل هسته مقاومت علیه ترامپ در دولت آمریکا

پنج شنبه 15 شهریور 1397 - 9:57:57
تشکیل هسته مقاومت علیه ترامپ در دولت آمریکا

تهران - الکوثر : مقاله نیویورک تایمز به نقل از یکی از مسئولان دولت آمریکا از شکل گیری حلقه مقاومت ضد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا داخل دولت خود او خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید پس از انتشار نامه ای از یک مقام ارشد در کاخ سفید که خود را بخشی از گروه مقاومت در برابر دولت ترامپ ذکر کرده بود خواهان کناره گیری وی شد. 
سندرز گفته است این فرد بزدل که نامه سرگشاده را به نیویورک تایمز نوشته است باید کار درست را انجام دهد و از مقام خود کناره گیری کند. 

جان کری وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز معتقد است که دونالد ترامپ از مسیر خارج شده و قادر به انجام وظایفش نیست. 
کری گفته است : ما رئیس جمهوری داریم که از مسیر خارج شده ، ما رئیس جمهوری داریم که قادر به انجام وظیفه اش نیست ... او به اندازه کافی درباره بسیاری از تصمیماتی که اتخاذ می کند ، نمی داند .. این یک بحران واقعی قانون اساسی است. 

پایگاه اینترنتی ­نیویورک تایمز در مقاله ای جنجالی از زبان شخصی که به صورت ناشناس گفته است جزئی از هسته مقاومت اما در داخل دولت ترامپ است نوشت :« من برای رئیس جمهور آمریکا کار می کنم ولی همکاران و همقطاران همفکر من و خود من هم قسم شده ایم بخش هایی از دستور کار خطرناک ترامپ و بدترین تمایلات و گرایشات ترامپ را خنثی کنیم. 
دونالد ترامپ هم اکنون با آزمونی بزرگ در دوران ریاست جمهوری خود روبروست ؛ چیزی که هیچیک از رئیسان جمهوری قبلی آمریکا آن را بدین گونه تجربه نکرده است. این آزمون درباره تحقیقات بازرس ویژه و پیامدهای آن نیست . یا درباره این نیست که کشور در دوران رهبری ترامپ دستخوش تفرقه شده است. یا حتی درباره این نیست که حزبش ممکن است در انتخابات کنگره در برابر مخالفان بازنده شود. 
معمایی که ترامپ به طور کامل درک نمی کند این است که بسیاری از مقامات ارشد در دولت وی سرسختانه تلاش می کنند تا بخش هایی از دستور کار و بدترین مقاصد و تمایلات وی را خنثی کنند. من از این موضوع اطلاع دارم چون خود من یکی از آنها هستم. 
این نکته باید روشن شود که گروه ما بخشی از « جنبش مقاومت چپ ها » در برابر رئیس جمهور به شمار نمی رود . چرا که ما خواهان موفقیت دولت هستیم و بر این باوریم بسیاری از سیاست های وی موجب شده است آمریکا در مقایسه با قبل امن تر و مرفه تر شود. ولی در عین حال باور داریم که وظیفه نخست ما در قبال کشور است و رئیس جمهور دارد به گونه ای رفتار می کند که برای سلامت جمهوری ما زیان آور است. به همین دلیل است که بسیاری از منصوبان ترامپ قول داده اند نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا ضمن خنثی سازی اقدامات غلط و تفکرات منحرف ترامپ تا پایان دوره ریاست جمهوری وی ، از نهادهای دموکراتیک کشور محافظت کنند. 
ریشه مشکلات به عدم مراعات اصول اخلاقی از سوی رئیس جمهور باز می گردد. هر کسی که با ترامپ کار کرده باشد می داند که وی به هیچ یک از اصول و اولویت های قابل تشخیص در روند تصمیم گیری توجه نمی کند. 
اگر چه وی به عنوان یک جمهوریخواه به سمت ریاست جمهوری برگزیده شده است ولی نشان داده است که به اصول ایده آل مورد حمایت محافظه کاران یعنی اندیشه آزاد ، بازار آزاد و مردم آزاد قرابت و وابستگی ندارد. افزون بر اظهار نظر همیشگی وی مبنی بر اینکه مطبوعات دشمن مردم است ، رویکردهای ترامپ عموما ضد تجاری و ضد دموکراتیک هستند. 
البته نقاط درخشانی در کارنامه دولت وجود دارند مانند حذف موثر مقررات دست و پا گیر، اصلاحات مالیاتی تاریخی و تقویت ارتش و غیره . ولی این موفقیت ها به علت سبک رهبری رئیس جمهور که بی محابا ، تهاجمی ، بی اهمیت و بی اثر توصیف می شود به دست نیامده است. از کاخ سفید گرفته تا شعبات اجرایی وزارتخانه ها و نهادهای مختلف ، مقامات ارشد در محافل خصوصی بر این نکته اذعان داشته اند که به اظهارات و اقدامات فرمانده کل قوا اعتقاد چندانی ندارند. اغلب آنها تلاش می کنند تا عملکرد دستگاه های خود را در برابر هوی و هوس و گرایشات دمدمی مزاج ترامپ محفوظ نگه دارند. 
جلسات مباحثات با ترامپ عموما از بحث اصلی خارج می شود و وی عموما به لفاظی های تکراری روی می آورد و نتیجه گیری های وی عموما مبتنی بر تصمیمات ناپخته، بی محابا ، نسنجیده و بر اساس اطلاعات غلط است که باید از اجرای آنها خودداری کرد. 
یکی از مقامات ارشد آمریکایی اخیرا با اشاره به یکی از جلسات در کاخ سفید که ترامپ طی آن از یکی از تصمیمات سیاسی قبل خود که یک هفته پیش اتخاذ کرده بود در چرخشی صدو هشتاد درجه برگشت، نزد من گلایه کرده بود که به معنای واقعی کلمه ترامپ دقیقه به دقیقه حرف خود را عوض می کند و تغییر عقیده می دهد. 
این رفتار ناپایدار و دمدمی مزاج به ویژه برای چهره های معروف در داخل وخارج از کاخ سفید نگران گننده تر است. رسانه ها برخی از دستیاران و معاونان ترامپ را خائن لقب داده اند. این در شرایطی است که این افراد در محافل خصوصی نهایت تلاش خود را به عمل آورده اند تا پیامدهای تصمیمات بد ترامپ را مهار کنند اگرچه آنها همواره در این کار موفق نبوده اند. 
شاید در این دوره پر هرج و مرج این کار راحتی به نظر برسد ، ولی مردم آمریکا باید بدانند همواره افراد عاقلی در اتاق تصمیم گیری حضور دارند. ما به خوبی درک می کنیم چه چیزی در حال روی دادن است. و ما تلاش می کنیم تا همواره کار درست را انجام دهیم ، حتی وقتی که ترامپ کار درست را انجام نمی دهد. 
نتیجه کار این شده است که ریاست جمهوری شکلی دو وجهی پیدا کند. 
به عنوان مثال سیاست خارجی آمریکا را در برهه کنونی در نظر بگیرید: دونالد ترامپ در محافل علنی و خصوصی نشان داده است که به سمت رهبران خودکامه و دیکتاتورها مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یا کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گرایش دارد و در عوض به روابط دیرینه ای که ما را به کشورهای متحد و همفکر پیوند می دهد توجه کافی نشان نمی دهد و در مقام تعریف و تمجید از آنها بر نمی آید. 
هر ناظر دقیق و هوشیاری متوجه این نکته شده است که مابقی پیکره دولت در مسیری خلاف جهت ترامپ حرکت می کند ، به گونه ای که کشورهایی مانند روسیه به دخالت در انتخابات آمریکا متهم و بر این اساس مجازات می شوند و یا متحدان آمریکا در سراسر جهان به جای آنکه مانند یک رقیب به تمسخر گرفته شوند به همکاری دعوت می شوند. 
به عنوان مثال در خصوص روسیه رئیس جمهور از اینکه بخواهد در واکنش به ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسی در انگلیس ، شمار زیادی از جاسوسان پوتین را از واشنگتن اخراج کند اکراه داشت. ترامپ هفته ها از کارکنان ارشد خود به خاطر وادار ساختن وی به رویارویی بیشتر با روسیه شکایت می کرد و از اینکه آمریکا به اعمال تحریم روسیه ادامه می دهد ابراز نارضایتی و سرخوردگی می کرد. ولی اعضای تیم امنیت ملی وی به خوبی می دانستند ضروری است چنین اقداماتی اتخاذ شود تا مسکو در برابر اقدامات خود پاسخگو باشد. 
این اقدامات در واقع کارلایه های درونی حکومت نبود. بلکه کار بخش ثابت و پایدار نظام بود. 
با توجه به تشتت و بی ثباتی مشهود در کاخ سفید ، اوایل برخی زمزمه هایی از درون کابینه مبنی بر اجرایی شدن متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا مصوبه سال ۱۹۶۷ کنگره آمریکا که در باب قوانین در هنگام غیبت و جانشینی ریاست جمهوری صحبت می‌کند شنیده می شد که می توانست به نوبه خود سرآغازی از فرایند پیچیده برکناری رئیس جمهور باشد . ولی هیچکس نمی خواست شاهد بروز بحران قانون اساسی در کشور باشد. بنابراین ما هر آنچه در توان داریم انجام خواهیم داد تا مسیر حرکت دولت ترامپ را به مسیر صحیح و درست هدایت کنیم تا اینکه در نهایت دوره این دولت به اتمام برسد. 
نگرانی بزرگتر این نیست که دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری چه کارهایی انجام داده است ، بلکه نگرانی اصلی این است که ما به عنوان مردم آمریکا به وی اجازه داده ایم که این کارها را انجام دهد. این ما هستیم که همراه وی غرق شده ایم و اجازه داده ایم که گفتمان آمریکا عاری از نزاکت و تساهل و مدارا شود. 
سناتور جان مک کین در نامه خداحافظی خود به خوبی به این موضوع اشاره کرده بود و همه آمریکایی ها باید به وصایای وی عمل کنند. 
شاید الان مک کین را در کنار خود نداشته باشیم ، ولی باید مانند یک قطب نما برای احیای افتخار و گفتمان ملی رویکرد وی را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم. شاید ترامپ از چنین مرد پرافتخاری وحشت داشته باشد ولی ما باید حرمت وی را حفظ کنیم.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 15 شهریور 1397 - 9:44:0