برای محشور شدن با امام حسین (ع) چیکار کنیم؟

پنج شنبه 15 شهریور 1397 - 9:56:36
برای محشور شدن با امام حسین (ع) چیکار کنیم؟

محشور شدن با امام حسین در آخرت آرزوی هر مسلمانی است. در تکمیل این سوال که چگونه با امام حسین مشهور شویم خواهیم گفت که آیا ماه محرم قبل از واقعه کربلا ماه حزن بوده است و.. .

تهران- الکوثر:  اگر کسی می خواهد با سیدالشهدا(ع) محشور شود باید از زندگی اش مراقبت کند؛ ما نمی توانیم «نبی» بشویم اما می توانیم جزو صدیقین، شهدا و صالحین شویم. شهدا نه به معنای شهید راه خدا، این شهدا یعنی شاهدان. 

با فرارسیدن مناسبت های مذهبی، وقایع و حوادثی که ریشه در دین مبین اسلام دارند سؤالات فراوانی به ذهن عموم شیعیان و دوستداران ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام خطور می کند. 

آیت الله محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق به برخی از این پرسش ها پاسخ داده است:

راه محشور شدن با امام حسین در آخرت

دهه اول محرم، دهه عزای حضرت حسین علیه السلام است و این زمان را ائمه اطهار علیهم السلام مشخص نموده اند و خود نیز در همین زمان عزاداری کرده اند. در کتاب مفاتیح الجنان این روایت از حضرت رضا(ع) نقل شده است که حضرت می فرمود:چون ماه محرم داخل می شد پدر مرا کسی خندان نمی دید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می شد تا روز دهم. چون روز عاشورا می رسید آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و می فرمود امروز، روزی است که حضرت حسین(ع) شهید شده است.

صحیح ترین مقتل حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که امروز در دسترس ما است، کدام مقتل است؟

یکی از صحیح ترین مقاتلی که اکنون در دست ما است کتاب «نفس المهموم» تألیف شیخ عباس قمی(ره) و با ترجمه آیت الله شعرانی است.

چگونه در آخرت با امام حسین(ع) محشور شویم؟

اگر کسی می خواهد با سیدالشهدا(ع) محشور شود باید از زندگی اش مراقبت کند؛ ما نمی توانیم «نبی» بشویم اما می توانیم جزو صدیقین، شهدا و صالحین شویم. شهدا نه به معنای شهید راه خدا، این شهدا یعنی شاهدان. 

درباره پیامبر وامامان علیهم السلام قرآن کریم می فرماید:شما هر عملی که می خواهید انجام دهید، فکر نکنید که این عملتان تمام می شود بلکه این عمل شما را خداوند، رسول اکرم(ص) و مؤمنان می بینند. 

در رساله های علما آمده است که جزو بهترین راه های تقرب به خدا عزاداری امام حسین علیه السلام است؛ اگر این عزاداری های ما قبول شود ذخیره بزرگی برای آخرتمان است. اگر خداوند را اطاعت کنید با انبیا، صدیقین و شهدا و صالحین محشور می شوید. 

اینها در آخرت دوستان شما می شوند. اگر معصیت کنیم این بزرگان ما را دوست ندارند و ما از چشمشان می افتیم.

آیا تصاویری که منسوب به اهل بیت (ع) صحت دارند؟

همه عکس های منسوب، فقط منسوب هستند و هیچ گونه اطمینانی به صحت آن ها وجود ندارد.آیا مکان های که اکنون به عنوان قتلگاه، خیمه گاه و سایر مقامات ساخته شده اند، واقعاً صحیح اند؟

شاید مکان قتلگاه، با واقعیت نسبتی داشته باشد، اما مورخان در مورد خیمه گاه اختلاف دارند. برخی مکان فعلی خیمه گاه را صحیح و طبق واقع می دانند و برخی معتقدند که محل کنونی، صرفاً نمادین است و هیچ دلیلی بر صحت آن وجود ندارد. در مورد سایر مقامات نیز گفته می شود نمادی از واقعیت گمشده در تاریخ هستند؛ البته صرفِ نسبتی که با آن واقعیات دارند مورد احترامند.


پنج شنبه 15 شهریور 1397 - 9:39:20

پربازدیدها