دخالت سفارت آمریکا در فرایند تشکیل دولت جدید عراق

جمعه 9 شهریور 1397 - 9:50:14
 دخالت سفارت آمریکا در فرایند تشکیل دولت جدید عراق

بغداد- الکوثر: گزارش‌ها از تلاش آمریکا برای دخالت در تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق حکایت دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثربه نقل از خبرگزاری براثا؛ بغداد، پایتخت عراق این روزها صحنه تحرکات سیاسی زیادی است. برخی از این تحرکات پشت پرده و به دور از چشمان انظارعمومی و برخی به طورعلنی و با هدف تشکیل دولت آینده عراق در جریان است.

اما دراین میان آمریکا و سفارت این کشور در بغداد، قویترین بازیگر این صحنه هستند و تلاش دارند در تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق دخالت کنند و در ایجاد رابطه میان جناح‌های رقیب نقش داشته باشند؛ البته نه به این دلیل که تمایلی به برقراری صلح و دوستی میان این گروه‌های رقیب داشته باشند بلکه به فکر تحقق منافع خود و توسعه نفوذ در میان این جناح‌ها هستند.

برخی گروه‌های سیاسی از دخالت و تلاش آمریکا برای تشکیل دولت جدیدی در عراق خبر دادند که مورد حمایت آمریکا باشد و در راستای خدمت به منافع این کشور درعراق تلاش کند.

بنا براین گزارش؛ در روزهای اخیر نشست‌های زیادی میان طرف‌های عراقی، شخصیت‌های مخالف به ویژه در منزل سفیر آمریکا در بغداد، برگزار شده است که هدف از آن جلب رضایت این گروه‌ها برای تشکیل ائتلاف، پیوستن به محور حیدرالعبادی و اعلام بزرگترین فراکسیون پارلمانی است.

اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد تاکنون این تلاش‌های آمریکا به نتیجه نرسیده و آمریکا نتوانسته است گروه‌های شیعی را که بر سر تصدی پست نخست وزیری با هم رقابت می‌کنند برای تشکیل ائتلاف قانع کند.

رقابت بر سر تصدی پست نخست وزیری در عراق میان دو محور (مقتدی صدر- حیدر العبادی) و (هادی العامری - نوری المالکی) در جریان است و اگر دو دستگی‌ها میان طرف‌های شیعی که اکثریت آراء را در انتخابات پارلمانی از آن خود کرده‌اند، نبود شاید زمینه این دخالت غیرقانونی سفارت آمریکا نیز در روند سیاسی عراق فراهم نمی‌شد.

رقابت برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی درعراق همچنان ادامه دارد؛ در یک سو ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر»، جریان «الحمکه» به رهبری «عمار حکیم» و ائتلاف میهنی «الوطنیه» به رهبری «عیاد علاوی» و «فهرست النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق قرار دارد که برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی در حال رایزنی و گفت وگو هستند؛ هر چند که تا این لحظه هیچ روزنه‌ای برای تشکیل این فراکسیون مشاهده نشده است.

اما در طرف مقابل ائتلاف الفتح (حشد الشعبی یا بسیج مردمی) قرار دارد. این ائتلاف به رهبری «هادی العامری» همراه «ائتلاف دولت قانونی» به رهبری «نوری المالکی» در جایگاه دوم از نظر احراز آرای کسب شده در انتخابات قرار دارد و هر دو تلاش دارند با هم برای تشکیل ائتلاف به نتیجه برسند.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه این کشمکش‌ها بر سر تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی درعراق، تلاش دارد، قدرت محور مقاومت در این کشور را تضعیف و قدرت طرف مقابل این محور را تقویت کند.

آشکاراست واشنگتن تلاش خود را برای مقابله با نقش ملی و به عبارت دیگر نقش نیروهای حشد الشعبی به بهانه پایان دادن به قضیه کشمکش‌ها بر سر تشکیل بزرگترین فراکسیون به کار گرفته است.

واشنگتن برای پیشبرد اهداف شوم خود در عراق به شایعه‌پراکنی درخصوص جهت‌گیری حشد الشعبی متوسل شده و تلاش دارد اذهان مردم عراق را درگیر مسائل حاشیه‌ای و از جمله اینکه آیا حشد الشعبی حامی ایران است یا حامی ملت عراق، کند؟ 

در حالی که این گونه شایعه‌ها بی‌اساس بوده و دال بر تلاش برای اتهام‌زنی به محور مقاومت و بی‌اعتبار کردن این محور در عراق است.


جمعه 9 شهریور 1397 - 9:50:0