چرا پیامبر اسلام (ص) جانشین خود را در زمان مراسم حج معرفی نکرد؟

چهار شنبه 7 شهریور 1397 - 14:7:20
چرا پیامبر اسلام (ص) جانشین خود را در زمان مراسم حج معرفی نکرد؟

تهران- ویژه الکوثر: ممکن است برای بسیاری از ما این پرسش ایجاد شده باشد که چرا پیامبر اسلام (ص) در زمان شرکت در حجه الوداع که مسلمانان یکجا جمع بودند و همه نگاه ها متوجه پیامبر (ص) بود امام علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی نکرد بلکه برای این کار تا عیدغدیر که حجاج پراکنده شده بودند صبر کرد؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مرکز پژوهش های عقیدتی که زیر نظر دفتر آیت الله سید علی سیستانی فعالیت می کند به این پرسش در پایگاه اینترنتی خود پاسخ داد. این مرکز اعلام کرد: «وحی الهی» در اصل موجودیت و کیفیت نزول خود از قوانین عقل بشری تبعیت نمی کند زیرا نقش هدایت کننده دارد و مشمول قوانین و تحلیل های عقلی نمی شود.

در اینجا ما به دنبال گمانه زنی در این باره نیستیم که در خصوص مکان و زمان واقعه غدیر مصلحت چه بود؟ حتی پیامبر اسلام (ص) نیز در این زمینه تابع فرمان خدا بود و زمانی که وحی نازل شد و جبرئیل آیه تبلیغ را قرائت کرد، پیامبر اکرم (ص) به فرمان خدا عمل کرد و آنچه را که مامور رساندنش بود به گوش مسلمانان رساند بدون آن که اجرای این فرمان را جلو یا عقب بیندازد.

مسئله مهم در این خصوص این است که به «تواتر حدیث و واقعه غدیر» توجه داشته باشیم که بحمدالله این واقعه در مهمترین منابع هر دو مذهب اصلی اسلامی (تشیع و تسنن) ثبت شده است به طوری که مخالفان اهل بیت (ع) نتوانسته اند و نخواهند توانست این واقعه را پنهان یا آن را مخدوش کنند. درباره اصل وقوع این حادثه هیچ حرف و حدیثی نیست اما این که چرا در آن زمان و آن مکان روی داد موضوع دیگری است که قطعا حکمتی دارد و ما با توجه به این که از اصل واقعه اطمینان داریم، به حکمتی که پشت آن بوده است اهمیت نمی دهیم. گذشته از این، منظور حدیث غدیر، امامت امیرالمومنین علی (ع) بوده که در حدیث ثقلین به آن پرداخته شده است. همچنین حدیث ثقلین در چند مورد دیگر بیان شده است از جمله:

-در حجه الوداع در کنار چاه زمزم (تاریخ یعقوبی 99/2)

-در عرفات (جامع الصحیح ترمذی 621/5 ؛ جواهر العقدین از سمهودی 234 ؛ استجلاب ارتقاء الغرف 21 ؛ سبل الهدی و الرشاد از صالحی الشافی 11/6 ؛ ینابیع الموده از قندوزی الحنفی 30 و 34؛ المعجم الکبیر از طبرانی 63/3)

-در مسجد الخیف (ینابیع الموده از قندوزی الحنفی 34)

پس می بینیم که پیامبر اسلام (ص) در زمان ها و مکان های متعددی (قبل و بعد از واقعه غدیر) ولایت امام علی (ع) را اعلام کرده بود ولی ویژگی غدیر در نزول آیه تبلیغ و اکمال و بیعت مسلمانان حاضر با امیرالمومنین (ع) بود که در تثبیت امامت امام علی (ع) و تاکید بر آن، منحصر به فرد است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 7 شهریور 1397 - 14:7:14