الکوثر بررسی کرد: آیا برای کسب معرفت دینی، قرآن کافی است؟

چهار شنبه 7 شهریور 1397 - 12:54:6
الکوثر بررسی کرد: آیا برای کسب معرفت دینی، قرآن کافی است؟

تهران- الکوثر: اندیشمند اسلامی شیخ صادق اخوان معتقد است برای کسب معرفت دینی نمی توان فقط از قرآن –بدون سنت- کمک گرفت زیرا بخش اعظم احکام شریعت در قرآن نیامده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ صادق اخوان با حضور در برنامه چالشی و پرمخاطب «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: برخی علمای امت اسلامی این تفکر قدیمی را که «قرآن برای ما کافی است» مطرح کردند. از این شعار در طول تاریخ اسلام برای دستیابی به برخی اهداف اعم از اهداف سیاسی و اجتماعی و حتی دینی استفاده شده است. این سخنی افراطی است که بگوییم امت اسلامی به چیزی جز قرآن –بدون سنت پیامبر- نیاز ندارد قرآن کافی است. چنین ادعایی حتی ارزش پاسخ دادن هم ندارد.

این پژوهشگر اسلامی و استاد بزرگ حوزه افزود: آیا این دسته افراد به شریعت (احکام دینی) اعتقاد دارند یا نه؟ در حالی که بخش اعظم احکام دینی در قرآن نیامده است. یکی از علمای بزرگ که برای هدایت این قبیل گمراهان تلاش می کرد گفت با یک عالم بزرگ وارد مباحثه شدم و پرسیدم آیا به شریعت اعتقاد داری؟ گفت آری. پرسیدم نماز مغرب واجب است یا نه؟ گفت واجب است. گفتم نماز مغرب چند رکعت است؟ گفته سه رکعت. گفتم تو که می گویی قرآن برای ما کافی است در کجای قرآن آمده که نماز مغرب سه رکعت است؟ که او پاسخی منطقی نداشت. این که بیایند و بخش مهمی از دین اسلام (یعنی سنت) را کنار بگذارند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

استاد شیخ صادق اخوان افزود: این گونه تفکرات موجب شده است فرصت طلبانی که به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند از برخی حفره های موجود در جوامع اسلامی نفوذ کنند و به اختراع مذاهب و ادیان فاسد بپردازند. چنین اختراعاتی از هنرهای انگلیسی ها است مثل ساختن طایفه قادیانی در هند که در واقع به پیامبر جدیدی اعتقاد دارند و حتی طایفه آغاخانی که در واقع ریشه در مذهب تشیع اسماعیلی دارند و طایفه احمدیه در اهل سنت که به پیامبر جدیدی اعتقاد دارند، از این قبیل اختراعات هستند. در ایران نیز بهائیت را پایه گذاری کردند که اکنون مرکز آنها در شهر حیفا در اسرائیل است و از حمایت آژانس های اطلاعاتی جهانی برخوردارند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 7 شهریور 1397 - 12:53:15