طرح آمریکا و اسرائیل برای توقف فعالیت آنروا و حذف مسأله فلسطین

شنبه 3 شهریور 1397 - 16:16:45
طرح آمریکا و اسرائیل برای توقف فعالیت آنروا و حذف مسأله فلسطین

آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی(آنروا) در سال 1949 با هدف ارائه خدمات ضروری به بیش از سه میلیون آواره فلسطینی از مجموع پنج میلیون آواره ای که اسامی آنها در اراضی اشغالی فلسطین، اردن، لبنان و سوریه ثبت شده بود، شکل گرفت.

تهران- الکوثر:   «کاظم ناصر» نویسنده فلسطینی در این باره در مقاله ای که در روزنامه رأی الیوم منتشر شد، می نویسد، آموزش، خدمات بهداشتی، امدادرسانی و حمایت اجتماعی از بیش از سه میلیون آواره فلسطینی، وظایف آنروا بوده است.

آنروا در تامین بودجه خود به کمک های کشورهای عضو سازمان ملل به ویژه آمریکا، تکیه داشته است، اما به  دنبال تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا برای کاهش کمک 360 میلیون دلاری آمریکا به آنروا و ارائه فقط 60 میلیون دلار، این آژانس دچار بحران مالی شدیدی شد که بر خدمات آن به ویژه بر بخش آموزش، تاثیر منفی داشته است.

«پیر کرینبول» کمیسر عالی آنروا پس از اعلام آغاز سال جدید تحصیلی 2018 – 2019 در مدارس وابسته به آنروا، اظهار داشت: آنروا با کمبود شدید منابع مالی مواجه است و خطر آن را تهدید می کند، زیرا این آژانس بر اساس بودجه موجود، فقط می تواند تا پایان ماه سپتامبر، برنامه های خود را اجرا کند و به 217 میلیون دلار دیگر نیازمند است.

به گفته کرینبول، این رقم نه فقط به بازگشایی مدارس اختصاص دارد بلکه تضمینی برای ادامه فعالیت آنروا تا پایان امسال است؛ از این رو این آژانس تصمیم دارد تا برای کاهش هزینه ها، ارائه خدمات به حدود یک هزار کارمند خود را که 250 نفر از آنان در اراضی اشغالی فلسطین همراه با آنروا همکاری دارند، متوقف کند.

بهانه آمریکا برای کاهش کمک به آنروا

بهانه رییس جمهور آمریکا برای کاهش کمک های کشورش به آنروا و تشکیلات خودگردان فلسطین این بوده است که فلسطینیان به آمریکا احترام نمی گذارند و برای دستیابی به توافق صلح، با اسرائیل همکاری نمی کنند.

ترامپ از این حقیقت آگاه است که اسرائیل به دنبال صلح نیست و تصمیم وی برای کاهش کمک های مالی به آنروا و تشکیلات خودگردان فلسطین، برنامه ای از پیش برنامه ریزی شده، بوده است که با هماهنگی کامل میان تل آویو با واشنگتن و با احجاف در حق فلسطینیان، اجرا شده است و بر خلاف ادعای آمریکا، خدمت به صلح نیست.

مجله آمریکایی فارین پلیسی در شماره  روز 2018/7/8 خود می نویسد، «جرد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ، برای حذف موضوع آوارگان فلسطینی از میز مذاکرات سازش، تلاش کرد تا فعالیت آنروا متوقف شود.

فارین پلیسی مضمون نامه ای از کوشنر خطاب به برخی از مسوولان ارشد آمریکایی از جمله، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه، «جیسون گرینبلات» نماینده صلح ترامپ در خاورمیانه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد که در آن بر ضرورت تلاش برای توقف فعالیت آنروا تاکید شده است.

کوشنر در این نامه می نویسد، آنروا آژانسی فاسد و ناکارآمد است که به صلح کمکی نکرده و وضعیت موجود را حفظ می کند و بر این اساس، هدف ما نمی تواند ادامه امور به این شیوه باشد.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ نیز هفته گذشته در سفر به اراضی اشغالی فلسطین، اظهار داشت: آنروا ابزاری شکست خورده است که در رابطه با وضعیت آوارگان، قانون بین المللی را نقض می کند و آمریکا برای کاهش بودجه این آژانس، بسیار دیر تصمیم گیری کرده است.

حمایت نتانیاهو از از توقف کمک های آنروا به جنبش حماس

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز ضمن حمایت از توقف کمک های آنروا به جنبش حماس، اظهار داشت: آنروا سبب ادامه مشکلات آوارگان فلسطینی و تداوم دیدگاه «حق بازگشت» است که هدف از آن نابودی دولت اسرائیل است؛ از این رو آنروا باید از میان برداشته شود.

کوشنر، گرینبلات و در صدر آنها ترامپ و نیز نتانیاهو می توانند با عرب ها و مسلمانانِ ذلیل و شکست خورده، به هر شکل که بخواهند، رفتار کنند.

این افراد به عنوان بخشی از طرح خود برای پایان دادن به وضعیت آوارگان فلسطینی و حذف مساله آوارگان و حق بازگشت آنها، از میز مذاکرات سازش و در راستای اجرای طرح «معامله قرن»، به دنبال از میان بردن آنروا هستند.

کشورهای عربی برای کمک مالی به آنروا و حمایت از آن برای ادامه فعالیت و ارائه خدمات به آوارگان فلسطینی، چه اقداماتی انجام داده اند؟

ثروتمندان عرب برای محافظت از نظام کشورهای خود، صدها میلیارد دلار به آمریکا و برای هزینه تسلیحات نظامی، پرداخت می کنند.

حتی برخی از سران عربی، برای خرید یک فروند هواپیمای اختصاصی و یا سفر به اروپا و آمریکا، صدها میلیون دلار می پردازند، اما حاضر نیستند برای نجات آنروا و به بن بست کشاندن اقدامات آمریکا و اسرائیل علیه این آژانس 250 میلیون دلار هزینه کنند.

اگر شرایط کنونی ادامه یابد، انتظار می رود که حکام کشورهای عربی، مردم خود را به سمت نکبت هایی جدید و بسیار خطرناک تر از نکبت فلسطین،  سوق دهند.


شنبه 3 شهریور 1397 - 16:14:41