موضع رئیس ائتلاف ملی عراق در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران هم مشخص شد

چهار شنبه 31 مرداد 1397 - 12:41:17
موضع رئیس ائتلاف ملی عراق در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران هم مشخص شد

تهران - الکوثر : رئیس فراکسیون ائتلاف ملی عراق سه گزینه را درباره تشکیل دولت آینده عراق مشخص و موضعی قاطع در قبال تحریم های آمریکا علیه ملت این کشور اعمال کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سید عمار حکیم» که در خطبه های نماز عید سعید قربان سخنرانی می کرد، با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد فعالیت های نیروهای سیاسی برای تشکیل هسته های بزرگترین فراکسیون پارلمانی بودیم، گفت: در اینجا ذکر چند مورد لازم است.

وی افزود: مورد اول ضرورت تسریع در تشکیل دولت آینده از طریق دعوت به برگزاری اولین جلسه شورای نمایندگان از سوی ریاست جمهوری و اعطای فرصت به فراکسیون بزرگتر برای تشکیل دولت آینده براساس قانون اساسی است چرا که تاخیر در تشکیل دولت باعث اختلال بیشتر می شود که با ضرورت های مرحله کنونی متناسب نیست.

عمار حکیم با اشاره به اینکه مورد دوم پرهیز از شخصی سازی سیاست و دور کردن آن از فضای تشکیل دولت آینده است، تصریح کرد: درست نیست که به مواضع شخصی در قبال این و آن مشغول باشیم. چه بسا در سایه اوضاع مبهم و متزلزل دستاوردهای سال های گذشته از بین برود وکشور به مخاطره بیفتد.

وی افزود: خالصانه از همه رهبران احزاب و نیروهای سیاسی و جریان های محترم دعوت می کنم که منافع عراق و ملت عراق را بر هر چیزی ترجیح دهند.

رئیس «التحالف الوطنی» عراق در ادامه با بیان اینکه مورد سوم این است که دور بودن عراق از پیامدهای منطقه و بحران های بین المللی در منطقه ممکن نیست، افزود: این موضوع تنها از طریق نوعی سیاست ملی و شجاعانه که میهن را از درگیری نیابتی حفظ کند، ممکن است.

حکیم تاکید کرد: ما ۳ گزینه پیش رو داریم اول گزینه ائتلاف اکثریت ملی است که همه اعم از مخالفان درآن مشارکت داشته باشند و یک نیروی ملی خدمت رسانی و مبارزه با فساد و نیروی ملی دیگری نیز مسئولیت نظارت بر عملکرد دولت و ارزیابی آن را برعهده داشته باشد.

عمار حکم ادامه داد: گزینه دوم تشیکل دولت مشارکت ملی در فضایی ملی گرایانه و بدون بازگشت به فضای فرقه گرایانه و قومیتی است و این موضوع نیز مستلزم شکستن قواعد صف بندی های قدیمی است و اتخاذ موضع در چارچوب معادله ملی با مشارکت همه نیروها در انتخاب روسای قوای سه گانه می باشد. براین اساس همه در این انتخاب مسولیت دارند و باید انتخاب مسئولان براساس معیارهای مرجعیت عالی و مردم باشد.

رئیس ائتلاف ملی عراق با اشاره به اینکه سومین گزینه عدم مشارکت در دولت آینده و انتقال به مخالفت سازنده در صورت عدم تحقق دو گزینه اول و عدم کوتاهی نسبت به هیچ گونه اقدامی در خصوص منافع ملت است، گفت: براین اساس نه مشارکت در حکمرانی و نه مخالفت با آن در برابر مسئولیت شرعی، اخلاقی و ملی ذره ای برای ما اهمیت ندارد. باید جانب کشور و ملت خود را بگیریم و هرکجا لازم بود بدون هیچ تردیدی تصمیم بگیریم.

در قبال تحریم های ایران دست بسته نخواهیم بود

رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف ملی عراق در ادامه سخنانش درباره اوضاع منطقه و تحریم های آمریکا علیه ایران و موضع عراق نسبت به آن نیز گفت: دچار توهم شده اند کسانی که گمان می کنند مواضع شجاعانه در قبال قضایای عادلانه ملت ها با منافع ملی یک کشور تعارض دارد. ما امروز در دنیای نزدیک به هم زندگی می کنیم که تحت تاثیر همه حوادثی است ک در اطراف آن اتفاق می افتد.

عمار حکیم تاکید کرد: در صورتی که جمهوری اسلامی ایران با آمریکا دچار مشکل شود، تصور اینکه عراق از این موضوع تاثیر نمی پذیرد سخت است همچنانکه عکس این موضوع در قبال عراق، ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای همسایه عراق نیز صحت دارد.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت جغرافیایی و فرهنگی عراقی ها و ایرانی ها را به هم گره می زند همانطور که عراق با محیط عربی خود از نظر جغرافیایی و تاریخ وتمدن پیوند می خورد، یادآور شد: سیاست عراق باید در راستای ایجاد زمینه مشترکی به منظور تجمیع منافع آمریکا و ایران به دور از سیاست تحریم و تهدید باشد که جز ویرانی و جنگ چیز دیگری در پی ندارد.

رئیس جریان الحکمه عراق تاکید کرد: در صورتی که وضعیت تحریم های آمریکا در قبال مردم ایران رو به وخامت نهد دست بسته نخواهیم بود کما اینکه در عین حال از عواقب عدم پایبندی به محدودیت های مالی تحمیلی بر کشورهای دارای اقتصاد نوپا نظیر عراق خوب خبر داریم.

حکیم از آمریکا خواست در گزینه تحریم ها علیه مردم ایران تجدید نظر کند و حجم پیامدهای آن روی عراق را نیز مد نظر قرار دهد و تاکید کرد: بدون هیچ واهمه ای می گوییم که  تحمیل هیچ گونه تحریم اقتصادی ناعادلانه علیه کشورها را نمی پذیریم و اجازه نمی دهیم منابع کشورهای ما به مخاطره بیفتد .


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 31 مرداد 1397 - 12:31:2