تحلیلگر صهیونیست: حماس با مقاومت نظامی، نتانیاهو را به زانو درآورد

پنج شنبه 25 مرداد 1397 - 12:14:39
تحلیلگر صهیونیست: حماس با مقاومت نظامی، نتانیاهو را به زانو درآورد

تهران - الکوثر : تحلیلگر روزنامه «هاآرتص» رژیم صهیونیستی نوشت حماس توانسته است با مقاومت نظامی، خواسته های خود را به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تحمیل کند و نتانیاهو حل و فصل اختلاف ها با جنبش حماس را به جنگی که پایان آن نامعلوم است، ترجیح می دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عاموس هارئیل تحلیل گر مسایل سیاسی گفت اگر اسرائیل به یک توافق سیاسی با جنبش حماس در نوار غزه برسد می تواند به معنای به رسمیت شناختن حماس از جانب اسرائیل باشد که این امر از طریق مقاومت نظامی حماس حاصل شده است.
عاموس هارئیل با انتشار یادداشتی در روزنامه هاآرتص تاکید کرد دستیابی قریب الوقوع این توافق میان اسرائیل و حماس به این معناست که اسرائیل حماس را به عنوان یک شریک مهم و مشروع خود می داند ، چون با وجود انتقادهای شدید گروههای چپ و راست گرا در اسرائیل از تلاشها و رویکرد نخست وزیر در تعامل با جنبش حماس، بنیامین نتانیاهو همچنان بر ادامه برگزاری گفتگوها با این جنبش با هدف جلوگیری از بروز جنگ اصرار دارد. 
این تحلیل گر صهیونیست افزود با توجه به شکل گیری بحران ائتلافی در دولت اسرائیل به ویژه پس از تشدید اختلاف ها درباره پیش نویس « قانون سربازی » ، بنیامین نتانیاهو هم اکنون در صدد برگزاری انتخابات زودهنگام است ، به همین علت دولت به یک آتش بس دایمی در نوارغزه نیاز دارد تا انتخابات با یک امنیت نِسبی برای اسرائیلی ها در اطراف نوار غزه برگزار شود تا نتانیاهو در این زمینه نیازی به دفاع خود درباره اینکه ساکنان اطراف نوار غزه را در برابر موشک ها و بادبادک های آتش زا فلسطینی ها به حال خود رها کرده است ، نداشته باشد .
عاموس هارئیل درباره جنبه منفی راه حل سیاسی اسرائیل با حماس برای نتانیاهو گفت نتانیاهو عملا در حال گفتگو با حماس است و این مسئله قابل انکار نیست و حماس این گفتگو را موفقیت و دستاوردی برای خود می داند به ویژه اینکه این جنبش تشدید حملات در امتداد مرزهای نوار غزه را با برگزاری راهپیمایی بازگشت بزرگ دراواخر مارس گذشته آغاز کرده است.
وی یادآور شد راهپیمایی بازگشت بزرگ در اطراف مرزهای نوار غزه و اسرائیل به علت تشدید فشارها علیه نوار غزه آغاز شد و با آغاز گفتگوها انتظار می رود راه حل سیاسی به کاهش فشارهای اسرائیل علیه نوار غزه منجر شود و به جنبش حماس هم نفس تازه ای بدهد. 
کارشناس صهیونیست در عین حال افزود جنبش حماس شرایط فعلی را به معنای به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک شریک مهم و قانونی در توافقات منطقه ای قلمداد می کند که این خواسته خود را از طریق مقاومت نظامی تحمیل کرده است. 
عاموس هارئیل یاد آور شد به باور نتانیاهو، او با گزینه هایی با کمترین آسیب وارد گفتگو با حماس شده است و با این گفتگوها از کشتار دهها نظامی و غیر نظامی اسرائیلی که ممکن است در درگیری های نظامی گسترده در نوار غزه در ماههای آینده جان خود را از دست بدهند ، جلوگیری می کند . نتانیاهو به سبب انتخاب این گزینه (گفتگو) در برابر گزینه ورود به جنگی با پایان نامعلوم، با انتقادهایی مواجه خواهد شد.
این کارشناس و تحلیل گر صهیونیست مدعی شد دستیابی به راه حل سیاسی محدود با حماس فرصت بیشتری برای اسرائیل فراهم می کند تا بتواند روند ساخت دیوار زیرزمینی در مجاورت مرزهای نوار غزه را تا اواخر سال 2019 تکمیل کند . این دیوار با هدف جلوگیری از حفر تونل های زیر زمینی در امتداد مرزها نوار غزه ساخته می شود. 
هارئیل در عین حال افزود میزان ارتباط راه حل سیاسی با مشکلات اساسی نوار غزه در بخشهای زیربنایی و اقتصادی روشن نیست. این درحالی است که جنبش حماس به تلاش های خود برای تقویت نظامی ادامه خواهد داد و این مشکل برای اسرائیل باقی خواهد ماند. به ویژه اینکه حماس خواسته اصلی اسرائیل درباره بازسازی خرابیهای نوار غزه در ازای خلع سلاح این جنبش را هرگز نخواهد پذیرفت . این درحالی است که بحران های انسانی در نوار غزه امروز اهمیت و ضرورت بیشتری دارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 25 مرداد 1397 - 11:56:0