قاضی عسکر در گفتگو با الکوثر: برای به نتیجه رساندن پرونده شهدای حج تلاش می کنیم

شنبه 20 مرداد 1397 - 12:41:4

تهران- الکوثر: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر نگاه وحدت طلبانه جمهوری اسلامی به موضوع حج، از تلاش سازمان حج و زیارت برای به نتیجه رساندن پرونده شهدای حج خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سیدعلی قاضی عسکر در گفتگوی اختصاصی با شبکه جهانی الکوثر در برنامه «لقاء خاص» درباره اهمیت حج و نگاه جمهوری اسلامی ایران به حج و همچنین پرونده شهدای سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و شهدای ازدحام در منی و ارتباط حج با سیاست توضیحاتی ارائه کرد.

اهمیت مشارکت در مراسم حج

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره اهمیت شرکت در مراسم حج گفت: در اسلام به امور اجتماعی و حضور افراد در جامعه اهمیت زیادی داده شده است. به عنوان مثال در احادیث بر ثواب نماز جماعت تاکید زیادی شده است. این تاکید به این علت است که اسلام می خواهد انسان در جامعه حضور داشته باشد و مسلمانان با یکدیگر تعامل داشته باشند و از مشکلات یکدیگر باخبر باشند. به همین ترتیب دین اسلام به مسائل مسلمانان توجه دارد تا هر سال از همه کشورها و شهرها در بزرگترین تجمع سالیانه که حج نامیده می شود حضور پیدا کنند. این تجمع موجب می شود قدرت و وحدت مسلمانان به نمایش گذاشته شود و مسلمانان از منافع حج بهره مند شوند و با یکدیگر و مشکلات و احوال یکدیگر آشنا شوند. در حج هیچ مسلمانی بر دیگری برتری ندارد و همه با هم برابر هستند. در شرایطی که دشمنان اسلام به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان با سوء استفاده از تفاوت های مذهبی و فرقه ای و غارت ثروت آنان هستند، حج می تواند راهی به سوی یکپارچه کردن صفوف امت اسلامی باشد.

قاضی عسکر افزود: یکی دیگر از برکات حج، تغییر روحی و اخلاقی است که در انسان ایجاد می کند. در شرایطی که دشمنان اسلام تهاجم فرهنگی را علیه جهان اسلام آغاز کرده اند و به دنبال تضعیف ایمان و باور دینی جوانان مسلمان هستند، حج می تواند عاملی مهم در تحکیم ایمان ملت ها و استحکام باورهای آنان باشد. حج همچنین تحولی روحی و اخلاقی در کسانی که در این مناسک شرکت می کنند ایجاد می کند و به آنان در برابر حملات فرهنگی علیه ایمان مسلمانان مصونیت می بخشد.

نگاه جمهوری اسلامی به حج

سرپرست حجاج ایرانی درباره دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مراسم حج گفت: جمهوری اسلامی نگاهی معنوی و وحدت طلبانه به حج دارد. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) فتواهای زیادی برای تحکیم وحدت بین مسلمانان صادر کردند. ایشان از مقلدان خود خواستند که اگر یک مفتی سنی درباره اثبات مشاهده هلال اول ماه فتوا صادر کند، آنها بپذیرند حتی اگر از نادرستی آن اطمینان داشته باشند. امام خمینی همچنین به ضرورت مشارکت در نماز جماعت در مسجدالحرام و مسجدالنبی و همه مساجد در سرزمین حرمین شریفین فتوا داده اند و استفاده از مُهر را در این موارد ضروری ندانسته اند. ایشان همچنین بر غیرشرعی بودن و پرهیز از هر اقدامی که موجب تفرقه شود تاکید کرده اند. اکنون نیز رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای همین مواضع و همین فتاوا را تکرار می کنند. رهبر انقلاب در دیداری که پیش از عزیمت به حج با ایشان داشتیم، وحدت امت اسلامی را مهم ترین نیاز جهان اسلام دانستند و بر ضرورت دوری گزیدن از هر عامل تفرقه در خلال مراسم حج تاکید کردند. ما قرار گرفتن در کنار فرزندان امت اسلامی را ضروری می دانیم و با برادران دینی خود برای حل مشکلات جهان اسلام همکاری می کنیم. به همین علت امسال شعار «حج و تحول روحی و اخلاقی» را به عنوان شعار حج برگزیده ایم.

قاضی عسکر افزود: نکته دیگری که در حج بر آن تاکید داریم، عزت و کرامت اسلامی است که شایسته انسان مسلمان است. اکنون ببینید با مردم مظلوم فلسطین چه می کنند؟ آنها هر روز شهید و زخمی تقدیم می کنند و خانه هایشان بر سرشان خراب می شود. ما چطور می توانیم به این گونه جنایات که مقابل چشمانمان روی می دهد واکنش نشان دهیم؟ به اوضاع افغانستان و عراق و یمن و پاکستان نگاه کنید. تا کی این اوضاع وحشتناک را تحمل می کنیم؟ ما باید از نیروی نهفته در حج استفاده کنیم. هر سال باید اندیشمندان و سیاستمداران جهان اسلام در حج جمع شوند و به وحدت امت اسلامی و حل مشکلات جهان اسلام فکر کنند.

پیگیری پرونده شهدای حج

حجت الاسلام قاضی عسکر درباره سرانجام پیگیری ها درباره پرونده شهدای ایرانی مراسم حج گفت: در خصوص شهدای حج باید بین دو پرونده تفاوت قائل شویم. نخست پرونده شهدای حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که در خصوص آن دو مسئله مطرح شد. نخست گفته شد کوتاهی و تخلف شرکت ساختمانی بن لادن عامل این حادثه بوده است زیرا این شرکت می بایست جرثقیل را جمع آوری می کرد و آن را کنار می گذاشت ولی این کار را نکرد. از این رو این شرکت باید دیه شهدا را بپردازد. دوم این که گفته شد پادشاه عربستان سعودی به خانواده هر یک از جان باختگان این حادثه یک میلیون ریال سعودی می پردازد و مبلغی که مقدار آن مشخص نشد هم به مجروحان پرداخت می شود. ما می گوییم اگر شرکت بن لادن تخلف کرده و مقصر است باید دیه شهدا را بپردازد و همچنین پادشاه سعودی با گذشت سه سال از زمان وقوع حادثه مبلغی را که تعهد کرده نپرداخته است. من در دیدارهایم با وزیر حج عربستان همواره این موضوع را مطرح کرده ام و آنها همواره گفته اند که مبلغ را خواهند پرداخت ولی می گویند مشکل اینجاست که ایران سفارت و کنسولگری در عربستان ندارد تا پرداخت صورت گیرد. آنها همچنین با پرداخت این مبلغ از طریق سازمان حج و زیارت ایران موافقت نمی کنند و یک سال پیش گفتند مبلغ را از طریق دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل خواهند پراخت که هنوز هم پرداخت نشده است.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: پرونده دوم به شهدای فاجعه منی مربوط می شود. ما خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای پی بردن به علل این حادثه بودیم و آنها گفتند کمیته تشکیل داده اند ولی ما را از نتایج تلاش های این کمیته آگاه نکردند. باید تصاویر همه دوربین های مدار بسته در منطقه حادثه با حضور ما بررسی شود و یا دست کم نتایج بررسی ها به ما ابلاغ شود. حتی اگر مقصران این حادثه را نادیده بگیریم، در فقه اسلامی اعم از شیعه و سنی قاعده ای وجود دارد که بر اساس آن به کسانی که در چنین شرایطی جان خود را از دست بدهند «کشته شدگان بر اثر ازدحام» گفته می شود و دیه آنها باید از بیت المال مسلمانان پرداخت شود. مسئولان عربستان در درجه نخست باید به دنبال مقصران حادثه باشند و حتی در صورت فرض دوم؛ دیه شهدای منی را بپردازند. تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است.

دیپلماسی حج و روابط ایران و عربستان

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره ارتباط حج با روابط سیاسی ایران و عربستان گفت: ما از چند سال پیش به مقامات عربستان سعودی پیشنهاد کردیم موضوع حج را از روابط سیاسی دوکشور جدا کنند و آنها هم پذیرفتند. اکنون می بینید در شرایطی که دو کشور روابط سیاسی و اقتصادی ندارند ما دست اندرکاران حج به عربستان می رویم و گفتگو می کنیم و توافقنامه امضا و به آن عمل می کنیم. در خصوص اختلافات سیاسی دو کشور، نظر شخصی من این است که مقامات دوکشور باید دیدار کنند و راهی برای حل اختلافات سیاسی بیابند. ما و بقیه ملت های منطقه مسافران یک کشتی هستیم و امت اسلامی باید اختلافات جزئی را کنار بگذارد. ما باید با یکدیگر برای حل مشکلات و برطرف کردن اختلافات گفتگو کنیم. تفرقه و گوشه گیری به نفع هیچ کس نیست و به حل مشکلات سیاسی کمکی نمی کند. مشکلات سیاسی باید از طریق گفتگو و با در نظر گرفتن منافع جهان اسلام حل شود. امیدوارم دیپلماسی حج که بر اساس آن ما با مقامات عربستان سعودی برای حل اختلافات گفتگو می کنیم، به دیپلماسی عمومی بین دو کشور کمک کند تا روزی این اختلافات کنار گذاشته شود. خوشبختانه پیشرفت هایی هم در این زمینه به دست آمد و تصمیم گرفته شد هیئتی از ایران برای بررسی برخی مسائل مانند بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری ایران به عربستان سفر کند و هیئتی نیز از عربستان برای بررسی اوضاع سفارتخانه این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد به ایران سفر کند که متاسفانه در اجرای این توافق وقفه به وجود آمد و هیئتی اعزام نشد.

مراسم حج و زیارت اربعین

حجت الاسلام قاضی عسکر با نکوهش کسانی که مدعی هستند ایران در صدد جایگزین کردن زیارت اربعین به جای سفر حج است گفت: پس از وقوع فاجعه منی ما را از عزیمت به حج محروم کردند و در آن زمان بود که برخی ها ادعا کردند جمهوری اسلامی قصد دارد مراسم اربعین حسینی و زیارت کربلا را جایگزین سفر حج کند! این ادعا دروغی بزرگ بود که به ایران نسبت دادند. ما مانند دیگر مسلمانان، حج را یکی از ارکان دین اسلام می دانیم و نمی پذیریم که جای حجاج ایرانی در مراسم حج خالی باشد. زیارت اربعین مستحب است ولی حج، واجب است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: ما دیدگاه دیگری در خصوص زیارت اربعین داریم به ویژه که پیام های حادثه عاشورا به امت اسلامی، عزت و احترام را برای این امت به دنبال داشت. زیارت اربعین به معنای تجدید پیمان با پرچمدار نهضت کربلا برای حل مشکلات جهان اسلام است. در زیارت اربعین بر وحدت پیروان اهل بیت تاکید داریم و همچنین تلاش می کنیم مشکلات زیرساختی مثل توسعه گذرگاه های مرزی را برای تسهیل عبور زائران برطرف کنیم تا زیارت اربعین به نماد وحدت صفوف پیروان مکتب اهل بیت تبدیل شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید

الکوثر را در توئیتر دنبال کنید


دو شنبه 15 مرداد 1397 - 14:39:27