بنیانگذار توسل به پیامبر چه کسی بود ؟

چهار شنبه 10 مرداد 1397 - 17:4:46
بنیانگذار توسل به پیامبر چه کسی بود ؟

تهران - الکوثر : روحانی اهل سنت و اندیشمند سوری در خصوص اینکه چه کسی توسل را ابداع و بنیانگذاری کرد سخن گفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شيخ محمد رضوان ابو الدار روحانی اهل سنت و اندیشمند برجسته سوریه در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت :« اولین کسی که توسل را بنیانگذاری کرد پیامبر اسلام (ص) بود. چگونه این اتفاق افتاد؟ در حدیث مشهور فرد نابینا که حنبلی ، ترمذی ، ابن ماجه ، ابن خزیمه و حاکم در کتابهای خود آن را آورده اند و ذهبی نیز آن را تایید کرده ، آمده است : 

انّ رجلا أعمی أتی النبی(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فقال: انّی أُصبت فی بصری فادع الله لی، قال: اذهب فتوضأ و صلّ رکعتین ثم قل: أللّهم إنّی أسألک و أتوجّه إلیک بنبیی محمّد نبی الرحمة، یا محمّد! إنّی استشفع بک علی ربّی فی ردّ بصری، أللّهم فشفعنی فی نفسی و شفع نبیی فی ردّ بصری.و ان کانت حاجة فافعل مثل ذلک 

مرد کوری نزد پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد : چشمم کور شده نزد خدا برایم دعا کن. حضرت به او فرمود: برو و وضو بساز و دو رکعت نماز بگذار. آن گاه بگو: بارخدایا! از تو می خواهم و به واسطه پیامبرت محمّد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به تو توجه می کنم. ای محمّد! همانا من تو را شفیع نزد پروردگارم به جهت بازگشت چشمانم قرار می دهم ، پس شفاعت مرا بپذیر و پیامبرم را شفیع من در بازگشت چشمانم قرار بده. و هرگاه حاجتی پیدا کردی این عمل را تکرار کن. 

بنابراین پیامبر (ص) اولین کسی بود که توسل را بنیانگذاری کرد.» 

این اندیشمند سوری افزود :« در اینجا نکته مهمی وجود دارد که باید آن را ذکر کرد ، شوکانی که شخصیتی مشهور در نزد اهل سنت است می گوید این روایت نشان می دهد توسل به رسول الله (ص) نزد خدای متعال مجاز است با این اعتقاد که موثر ، خداوند است و او است که می دهد و باز می دارد و هر آنچه را که بخواهد می شود و آنچه را که نخواهد محقق نمی شود.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 10 مرداد 1397 - 16:50:12