عطوان: اعتراف به شکست دریمن، برای ریاض وابوظبی پیروزی است!

یک شنبه 7 مرداد 1397 - 21:5:43
عطوان: اعتراف به شکست دریمن، برای ریاض وابوظبی پیروزی است!

تهران-الکوثر: سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» نوشت: امارات و عربستان در چهار سال گذشته هیچ دستاوردی در جنگ یمن نداشتند و اعتراف به شکست و خروج از این جنگ بزرگترین پیروزی برای آنها است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان در این یادداشت افزود: «خالد الفالح» وزیر انرژی سعودی روز چهارشنبه در بیانیه ای مدعی شد که حوثی ها دو نفتکش بزرگ عربستانی را در تنگه «باب المندب» مورد حمله قرار دادند که یکی از آنها آسیب های جزئی دیده است. اما حوثی ها حمله به نفتکش های سعودی را تکذیب و اعلام کردند که ناوچه سعودی الدمام را با موشک هدف قرار داده اند.
این رویداد باعث افزایش یک درصدی قیمت نفت شد به خصوص که عربستان انتقال نفت از تنگه باب المندب را فعلا به تعلیق درآورده است تا نشان دهد این تنگه امن نیست و نفتکش ها باید از مسیر دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی استفاده کنند که این مسیر باعث افزایش 15 روزه انتقال نفت خواهد شد و هزینه ها برای حمل آن و قیمت نهایی نفت برخلاف خواسته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا افزایش خواهد یافت.
عطوان نوشت: این حمله نشان دهنده قرار گرفتن دو تنگه راهبردی هرمز و باب المندب در کنترل ایران و متحدان آن است که می توانند از آن به عنوان برگ برنده ای قوی در جنگ روانی با آمریکا و همپیمانان منطقه ایش استفاده کنند. 
برخی تحلیلگران معتقدند که عربستان و امارات از این حمله به عنوان توجیهی برای جنگ چهار ساله خود ضد یمن و حمله گسترده نظامی به الحدیده استفاده می کنند که پس از گذشت چند هفته هیچ پیشرفتی در آن نداشتند.
عطوان افزود: بزرگترین پیروزی برای ریاض و ابوظبی اعتراف به شکست و خارج کردن نیروهای خود از یمن و واگذار کردن سرنوشت این کشور به مردم آن و روند مذاکرات است چرا که وارد شدن کشورهای بیگانه کوچک یا بزرگ به این جنگ ممکن است آسان باشد اما بیرون آمدن از باتلاق آن بسیار دشوار است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


یک شنبه 7 مرداد 1397 - 21:5:33