رای الیوم: خروج عناصر کلاه سفید یعنی پایان جنگ و پیروزی ارتش سوریه

سه شنبه 2 مرداد 1397 - 23:18:52
رای الیوم: خروج عناصر کلاه سفید یعنی پایان جنگ و  پیروزی ارتش سوریه

تهران- الکوثر: روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت : خروج عناصر کلاه سفید و خانواده هایشان از سوریه بدون تردید نشان دهنده این است که جنگ در سوریه به شدت به نقطه پایان نزدیک شده و ارتش عربی سوریه پس از هفت سال پایداری پیروز شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در سرمقاله خود نوشت: زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و چند تن از سران دیگر کشورها با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دولت اشغالگر اسرائیل تماس می گیرند و از وی می خواهند هشتصد نفر از عناصر کلاه سفید را نجات دهد وی فوری به این درخواست پاسخ مثبت می دهد و واحدهایی از ارتش اسرائیل را اعزام می کند تا آنها را از طریق بلندیهای جولان اشغالی به اردن منتقل کنند و از آنجا مقدمه انتقالشان به آلمان ، کانادا و انگلیس فراهم گردد و طرح این درخواست و پاسخ مثبت فوری اسرائیل به این درخواست، پرسشهای متعددی را درباره این سازمان و نقشی که در سوریه طی هفت سال گذشته بازی کرده است، ایجاد می کند.
روسیه درباره نقش مشکوک این سازمان تردید ایجاد کرد و آن را به جانبداری از حملات ساختگی در خان شیخون و غوطه شرقی،که در آن از سلاح شیمیایی استفاده شده است، متهم کرد. در حالیکه دولت سوریه آن را بخش اصلی هیئت تحریرالشام یا النصره سابق قلمداد کرد و به همین دلیل طرفین سوری و روسی عملیات نجات این افراد و خانواده هایشان را به دست ارتش اسرائیل محکوم کردند درحالیکه اسرائیل مرزها را به روی دهها هزار سوری که به دنبال پناهگاهی برای فرار از جنگ بودند، بست.
استفاده از عامل انسانی به عنوان پوششی برای فعالیتهای جاسوسی به نفع آمریکا امر غافلگیر کننده ای نیست و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بسیاری از جاسوسانش را به درون گروههای بازرسی بین المللی در عراق فرستاد که مهمترین آنها بازرس اسکات ریتر بود که بیدار شدن وجدانش وی را به سوی استعفا سوق داد و روسایش را در آژانس رسوا و اقدامات تحریک آمیزشان در عراق را فاش کرد.
پرسشی وجود دارد که پاسخ به آن دشوار است. پرسش این است زمانی که نتانیاهو در قبال سوری ها مهربان است و با آنها در رنجشان همدردی می کند چرا واحد نظامی را از طریق فلسطین اشغالی به اردن اعزام کرد و چرا آنها را برای چند ماه در تل آویو نگاه نداشت تا اقدامات برای سفرشان به کانادا، آلمان و انگلیس کامل شود. آیا نمی توانست حضورشان را برای دو ماه تحمل کند و چرا اردن داوطلب شد و آنها را پذیرفت و آیا اردن از علامت سوال های مطرح درباره ماموریتشان در سوریه آگاه است؟
بروز این احساس انسانی ناگهانی در ترامپ در قبال عناصری از گروه کلاه سفیدها که جیمز لوسیه افسر بازنشسته اطلاعات انگلیس آن را تاسیس و دولت انگلیس یکصد میلیون پوند برای کمک به تاسیس آن هزینه کرد چرا این سازمان در نوار غزه، یمن ، عراق و حتی سوریه سابقه نداشته است و کافی است یاد آور شویم که ترامپ سوریه را در فهرست هفت کشوری قرار داد که اتباعش حق ورود به آمریکا ندارند.
واقعیتهای بسیاری در ماههای آینده درباره نقش بسیاری از دولتهای عربی و غربی در شعله ور کردن آتش جنگ و تامین مالی گروههای مسلح سوری میانه رو یا تروریست و نقش سازمان کلاه سفید در این جنگ و علل حضور دائم آنها در مناطقی که گفته می شود از سلاح شیمیایی استفاده شده است، فاش خواهد شد. اما امر قطعی این است که پایان یافتن فعالیت این سازمان و شتاب دولتهای غربی برای نجات عناصر آن و خانواده هایشان بدون تردید نشان دهنده این است که جنگ در سوریه به شدت به نقطه پایان نزدیک  ارتش عربی سوریه پس از هفت سال پایداری پیروز شده  و وحدت سرزمینی سوریه را حفظ کرده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


سه شنبه 2 مرداد 1397 - 13:1:7