پیروزی های ارتش سوریه و نگرانی ها در واشنگتن

دو شنبه 1 مرداد 1397 - 20:37:2
 پیروزی های ارتش سوریه و نگرانی ها در واشنگتن

کنگره آمریکا هفته گذشته موضوع به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان را به بحث گذشت. جلسه استماع کمیته فرعی «امنیت ملی » وابسته به کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان آمریکا بیست و ششم تیرماه (هفدهم ژوئیه) با عنوان «افق جدید در روابط آمریکا و اسرائیل: از سفارت آمریکا در قدس تا به رسمیت شناختن احتمالی حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان» برگزار شد.

تهران- الکوثر:  عبدالرضا خلیلی، کارشناس رسانه در یادداشتی می نویسد: ظاهرا لابی صهیونیستی در آمریکا سعی میکند از همه ظرفیت های رویه افراطی و غیر منطقی دولت ترامپ برای تحقق مطالبات افراطی دولت نتانیاهو در اراضی اشغالی بهره برداری کند.
ران دی سانتیس نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا و رئیس این کمیته فرعی در این نشست گفت: «رئیس جمهور هم اکنون این فرصت را دارد که گامی بزرگ برای پیشبرد منافع آمریکا و تقویت هر چه بیشتر روابط آمریکا و اسرائیل از طریق به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندیهای جولان بردارد.
مایکل دوران کارشناس مؤسسه هادسون نیز گفت: "جنگ در سوریه باید آمریکا را به سمت به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندیهای جولان سوق دهد. هر کسی که واقعا به فکر صلح و امنیت بین المللی است، باید به این نتیجه برسد که این تغییر به نفع همه به جز ایران و متحدانش است و روشن است که به نفع آمریکاست."
اما استیون لینچ نماینده دموکرات ایالت ماساچوست در این جلسه با اشاره با موضوع بلندی های جولان گفت: «این موضوع زمانی مطرح می شود که اوضاع در منطقه بسیار نابسامان و پرهرج و مرج است و ما باید اطمینان حاصل کنیم هر کاری که انجام می دهیم امنیت اسرائیل و آمریکا و متحدان ما را تقویت می کند. ما باید اطمینان حاصل کنیم هر گامی که این نهاد برای انضمام رسمی جولان به اسرائیل در شرایط فعلی بر می دارد، کاری نباشد که برای امنیت ملی اسرائیل و متحدان ما در منطقه و همچنین امنیت ملی کشور خودمان مضر باشد. از این رو فکر می کنم دوباره زمان آن است که تصمیم گیریها بر اساس واقعیات باشد و باید بسیار به واقعیات میدانی دقت کنیم. در هر حال من معتقدم بحث در این خصوص بسیار مفید است .»
نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز پیش از این ادعا کرده بود: پس از پنجاه سال زمان آن رسیده است که جامعه جهانی قبول کند بلندیهای جولان برای همیشه تحت حاکمیت اسرائیل قرار گیرد و هر آنچه در طرف دیگر مرز رخ دهد، این خط تغییر نخواهد کرد.
هر چند در این جلسه به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان به بحث گذاشته شد اما همزمان و ظاهرا به صورت ناخواسته در این نشست از ضرورت باقی ماندن جولان در دست رژیم صهیونیستی سخن به میان آمد. بنابراین ممکن است این نشست واکنشی باشد به حضور قدرتمند ارتش سوریه و متحدان در مرزهای بلندی ها جولان اشغالی.
به عنوان مثال مایکل دوران کارشناس مؤسسه هادسون در این جلسه از ضرورت باقی ماندن جولان در دست رژیم صهیونیستی سخن گفت.
ران دی سانتیس نیز در این نشست ادعا کرد: «می توان تصور کرد اگر بلندیهای جولان در کنترل رژیم سوریه ... بود، تهدیدات علیه شمال اسرائیل و همچنین تهدیدات علیه امنیت کل منطقه چه قدر بدتر و شدیدتر می بود. بنابراین به هیچ وجه نباید اجازه داده شود دشمنان اسرائیل بلندیهای جولان را در کنترل خود درآورند و هر چه نزدیکتر به سرزمین اصلی اسرائیل قرار گیرند.» وی همچنین افزود: "چند روز پیش ما شاهد بودیم حماس حدود دویست راکت به اسرائیل شلیک کرد که یادآور تلخ پیامدهای خروج اسرائیل از غزه است. حملات اخیر حماس نشان می دهد چرا این قدر اهمیت دارد اسرائیل بلندیهای جولان را حفظ کند".
این اظهارات بیانگر این است که تل آویو و واشنگتن نگران ادامه سیطره رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان هستند. برای اینکه بدانیم چه چیز این نگرانی را برای آنها بوجود آورده کافی است به تحولات سوریه بویژه پشت مرزهای اراضی اشغالی و در نزدیکی بلندی های جولان مروری کنیم.
مهمترین تحول در این منطقه در روزهای اخیر پیشروی های ارتش سوریه و متحدان است. نیروهای دولتی سوریه و متحدانش، از چند هفته پیش عملیات گسترده ای را آغاز کرده اند و برای به دست گرفتن کنترل مناطق جنوبی سوریه وارد عمل شده اند. ارتش سوریه در روز ها گذشته پس از پیشرفتهای پی در پی در برابر تروریست ها چند روستای دیگر را آزاد و بار دیگر به مناطق استقرارش در کنار خطوط حائل با جولان اشغالی رسید. تل الاحمر یکی دیگر از ارتفاعات راهبردی مشرف بر جولان اشغالی است که به تصرف ارتش در آمده است.
ظاهرا حضور قدرتمند ارتش سوریه و متحدان پشت مرز های اراضی اشغالی و پیروزی های قاطع آنها در برابر شورشیان و تروریست ها مهمترین عامل نگرانی رژیم صهیونیستی و متحدانش است.
بر این اساس مطرح شدن موضوع به رسمیت شناختن حاکمیت نامشروع رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان نیز می تواند گامی به جلو برای جلوگیری از امکان پذیر به نظر رسیدن آزاد سازی بلندی های جولان باشد.
حتی تشدید حملات ماه های اخیر رژیم صهیونیستی به مواضع نظامی ارتش سوریه را نیز میتوان ناشی از نگرانی های این رژیم نسبت به پیشروی های ارتش سوریه به سمت جولان اشغالی ارزیابی کرد.
شایان ذکر است رژیم صهیونیستی بلندیهای جولان را در جنگ 1967 اشغال کرده است. ارتش سوریه در سال 1973 به عملیات نظامی دیگری برای ازادی این منطقه متوسل شد که بی نتیجه بود. رژیم صهیونیستی در سال 1981 با تصویب قانون بلندیهای جولان کوشید این منطقه را به اراضی اشغالی ضمیمه کرد و به زعم خود به اشغالگری خود مشروعیت بخشد.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


دو شنبه 1 مرداد 1397 - 18:28:59