کام شیرین سوری ها با آزادی ادلب

دو شنبه 1 مرداد 1397 - 23:17:31
کام شیرین سوری ها با آزادی ادلب

ارتش سوریه این روزها تلاش دارد تا کمتر از 9 درصد باقیمانده از استان درعا در جنوب این کشور را از دست تروریست ها خارج و آن را به دیگر بخش های آزاد شده سوریه محلق کند.

تهران- الکوثر:  داود پورصحت ، کارشناس رسانه بااشاره به تحولات سوریه در یادداشتی می نویسد: حضور ارتش سوریه در جنوب این کشور پس از آزادی مناطق اطراف دمشق مانند یرموک، ببیلا و نظایر آن از سه هفته پیش آغاز شد و بر خلاف پیش بینی های اولیه نیروهای نظامی سوریه موفق شدند بسرعت مناطق اشغالی در استان های جنوبی این کشور و در مجاورات با اردن و فلسطین اشغالی را بر اساس سیاست چماق و هویج از دست تروریست ها خارج کنند و به علت تاکید مقام های این کشور در کمتر مواردی مجبور به استفاده از قوه قهریه علیه تروریست ها شد.
جایگاه مناطق جنوبی سوریه به خصوص استان درعا در ایجاد سوریه جدید پس از پایان استعمار فرانسه بر این کشور موجب شد تا مسوولان سوری ملاحظات بیشتری را در ارتباط با عملیات نظامی در این بخش از خاک سوریه که برخی از آن به عنوان گهواره بحران اخیر در این کشور نام می برند، داشته باشند.
چنین سیاستی در کمتر از 20 روز جواب داد و با توجه به اعلامیه های پخش شده از سوی ارتش سوریه قبل از عملیات و اقدام برای مصالحه با برخی از تروریست ها بسرعت مناطق جنوبی این کشور آزاد شد و تروریست های مستقر در آن یا به مردم محلق شده و از درِ صلح در آمدند و یا این که به دلیل برخی اقدامات در زمان اشغال این مناطق رفتن به ادلب را بر ادامه سکونت در آن ترجیح دادند و یا این که در درگیری های محدود با ارتش کشته و یا زخمی شدند.
بر اساس آخرین اخبار منتشر شده با توجه به نزدیک شدن ارتش سوریه به مرزهای فلسطین اشغالی و حساسیت های موجود در این مناطق به علت حضور نیروهای رژیم صهیونیستی همانطور که پیش بینی می شد ، اقدام ارتش در این منطقه با دقت و احتیاط بیشتری صورت می گیرد تا از افزایش تنش ها جلوگیری شود.
اکنون بر اساس آخرین اخبار منتشر شده گروه های باقیمانده در 9 درصد از استان درعا برای روحیه دادن به همدیگر و بر اساس سازماندهی صهیونیست ها با وجود برخی اختلاف ها با هم متحد شده و بیعت کرده اند تا شاید چند روزی بیشتر در این مناطق ادامه حیات دهند.
در همین حال رژیم صهیونیستی ناامید از موفقیت این گروه های تروریست که در هشت سال گذشته تمام قد از آنان حمایت کرده است، برای استفاده های بعدی مجبور شده تا با ورود شماری از فرماندهان آنان به فلسطین اشغالی موافقت کند و همین موضع نشان می دهد که پیروزی ارتش سوریه در بخش های اشغالی باقیمانده نزدیک است.
حال این سوال مطرح است که در فردای آزادی جنوب سوریه مقصد بعدی ارتش این کشور کجاست و در روزهای بعدی غرش توپخانه های ارتش سوریه در کدام منطقه به صدا در خواهد آمد و به کدام سمت آتش خواهند گشود ؟
پر واضح است که در روزهای آینده ارتش سوریه به کوله باری از تجربه برای مقابله با تروریست های 120 ملیتی توپ های خود را به سمت شمال این کشور و مناطق باقیمانده در اختیار تروریست ها در استان ادلب نشانه خواهد رفت تا باردیگر پازل نقشه سوریه را پس از هشت سال بحران و اشغال چندین ساله بخش هایی از آن به خصوص شهرها و مناطق مرزی به خاطر مجاورت با حامیان تروریست ها کامل کند.
در ماه های اخیر مناطق زیادی از سوریه بر اساس توافق از دست تروریست ها خارج و آنان یا مجبور به رفتن به ادلب شدند و یا این که شرایط ادامه زندگی در مناطق خود را پذیرفته و براساس توافق صلح زندگی مسالمت آمیز را ترجیح داده اند.
اکنون شمار زیادی از تروریست های رانده شده در مناطق مختلف سوریه به خاطر اقدامات خود در زمان اشغالگری علیه مردم سوریه و از ترس انتقام آنان مجبور شده اند تا با خانواده در ادلب و در کنار دیگر تروریست های حدود یکصد گروه شناسایی شده در جریان بحران سوریه سکونت کنند.
بر اساس گزارش های منتشر شده از این مناطق با توجه به گوناگونی تروریست ها در ادلب و وجود اختلافات قبلی بین آنان و کشورهای حامی و به علت بیکاری موجود در این مناطق هر روز آنان با یکدیگر درگیر شده ، دوئل می کنند و یا این که به نشست های همدیگر حمله ور شده و اقدام به بمب گذاری علیه مراکز و یا خودروهای همدیگر می کنند که این اقدامات تاکنون ضمن دامن زدن به اختلافات موجب کشته شدن شمار زیادی از عناصر تروریست شده است.
کاهش حمایت های قبلی از این گروه ها با ملیت های مختلف به خصوص چینی نیز موجب شده است تا آنان اکنون در وضعیت نامشخصی نسبت به آینده خود و خانواده هایشان قرار داشته باشند و همین نگرانی ها نیز در کنار لحظه شماری برای ورود ارتش سوریه برای آزادی این مناطق نیز بر دامنه اختلافات و تشدید تنش ها در ادلب افزوده است.
اکنون بر اساس اعلام برخی کارشناسان تحولات سوریه اگر بیشتر تروریست های مستقر در جنوب سوریه ماندن در مناطق خود را به رفتن در یک منطقه با آینده تیره و تار را ترجیح دادند، این به خاطر پیش بینی های آنان از برنامه های آتی ارتش سوریه است که بزودی خود را به اولین خط تماس با تروریست ها در مناطق خوش آب و هوای ادلب و جسر الشغور خواهد رساند و روز آنان را به شب تبدیل می کند.
از هم اکنون قابل پیش بینی است که با توجه به این که شمار زیادی از تروریست های مستقر در ادلب از تروریست های خارجی هستند که در هشت سال گذشته 80 درصد از خاک سوریه را اشغال کرده بودند و اکنون به خاطر برگشتن ورق هایشان و باقیماندن حدود 25 درصد از خاک سوریه در اختیار آنان و کردها مجبور شده اند تا در ادلب مستقر شوند، طرح های عملیاتی ارتش سوریه برخلاف جنوب این کشور در شمال بسیار راحت تر قابل حصول خواهد بود چرا که این تروریست ها خلع سلاح شده و به خاطر شکست های مکرر روحیه ای برای ادامه درگیری ها نداشته و نمی توانند آینده ای برای خود تصور کنند که به خاطر آن دست به سلاح شوند و در برابر ارتش سوریه ایستادگی کنند.
در روزهای اخیر نیز توافق بر سر خارج کردن مردم دو منطقه فوعه و کفریا در استان ادلب سوریه در برابر آزادی شماری از اسرای تروریست کار روزهای بعدی را برای ارتش سوریه در ادلب آسان کرد و اگر تا دیروز تروریست ها بر سر تصاحب و غارت اموال منقول و غیرمنقول مردم این دو شهرک شیعه نشین به جان یکدیگر افتاده بودند ، معلوم نیست چند روز بتوانند از آنها استفاده کنند.
بر اساس برخی خبرهای موجود برنامه ارتش سوریه برای مناطق شمالی این کشور با توجه به طرح های موجود در جنوب و پیش بینی ها برای آزادی مناطق جنوبی قرار بود از شهریور ماه (سپتامبر) آغاز شود ولی با توجه به سرعت عمل ارتش در درعا و قنیطره می توان از هم اکنون پیش بینی کرد که این اقدام تا پیش از شهریور ماه نیز انجام شود.
البته حامیان تروریست ها نیز با توجه به احساس خطر جدی که نسبت به مناطق باقیمانده در اختیار تروریست ها در ادلب دارند ، از هم اکنون جنگ رسانه ای خود را آغاز کرده و با انتشار برخی اخبار گمراه کننده از توافق برای واگذاری کنترل مناطق شمالی سوریه مانند ادلب ، حلب و حما به ترکیه سخن می گویند.
وب سایت خبر7 ترکیه در همین ارتباط در روزهای اخیر در گزارشی با اشاره به در جریان بودن مذاکرات هیات های روس و ترک برای واگذاری کنترل حلب به ترکیه مدعی شد که کنترل شهر حلب در آینده نزدیک در اختیار ترکیه قرار می گیرد و زمینه بازگشت بیش از سه میلیون آواره سوری به این شهر فراهم خواهد شد. 
این رسانه با استناد به اطلاعات روزنامه ینی شفق و بدون اشاره به تلاش های دولت و ارتش سوریه و همپیمانان آن برای آزادی حلب در سال های گذشته در ادامه ادعاهای خود افزود ، بازسازی و ساخت شهر حلب که روزگاری یکی از شهرهای بزرگ صنعتی خاورمیانه بود، به ترکیه واگذار خواهد شد و در ادامه با فراهم شدن زمینه برقراری زندگی عادی، بیش از سه میلیون آواره سوری از اروپا و ترکیه به حلب باز خواهند گشت و کنترل امنیتی شهر نیز در اختیار نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه قرار خواهد گرفت. 
انتشار چنین خبری در حالی صورت می گیرد که مسوولان عالی رتبه سوری بارها بر ضرورت آزاد سازی تمام خاک سوریه از اشغال تروریست ها و بیرون راندن آنان و حامیانشان از سراسر این کشور تاکید کرده اند.
بشار اسد رییس جمهوری سوریه در همین ارتباط در مصاحبه با رادیو اروپا تاکید کرد ، قصد داریم هر وجب از مناطق اشغال شده به دست تروریست ها را آزاد کنیم و تمام تروریست ها باید از خاک سوریه خارج شوند.
در همین حال علاوه بر ادلب حاکمیت دولت سوریه بر برخی مناطق کردنشین در شمال شرق این کشور نیز در جریان بحران این کشور به خاطرنقش آفرینی نیروهای دموکراتیک کُرد تحت حمایت آمریکا از بین رفته است که در همین ارتباط نیز در هفته های اخیر تلاش های زیادی از سوی مسوولان کُرد برای مذاکره و رسیدن به توافق با دولت مرکزی این کشور در جریان است و با توجه به این که دولت ترکیه به خاطر ترس از جدایی طلبی کردهای ترکیه چندان مایل به حمایت از آنان نیست و کردها همواره اهل مذاکره بوده اند ، از هم اکنون روشن است که امکان توافق با دولت وجود دارد و ممکن است این توافق طولانی شود ولی با دریافت برخی امتیازات از دولت مرکزی سوریه به توافق خواهند رسید.
در همین ارتباط نیز بشار اسد پیشتر تاکید کرد که در برخورد با نیروهای دموکراتیک دو گزینه وجود دارد : نخست از طریق مذاکره و دوم استفاده از زور و در صورت شکست مذاکره با نیروهای دموکراتیک سوریه برای آزادسازی مناطقی که در تسلط آنان قرار دارد، از زور استفاده خواهیم کرد.
نتیجه این که خود تروریست ها نیز از هم اکنون خوب می دانند که سرنوشت آنان پس از هشت سال توافق های سیاسی حامیان پشت پرده بی نتیجه با وجود صرف حدود 200 میلیون دلار اکنون به روزهای پایانی نزدیک می شود و بزودی ارتش سوریه در کنار دیوارهای ویلاهای تصاحب شده آنان در ییلاق های ادلب و شمال شرق سوریه ظاهر خواهد شد و آنان چند راه بیشتر در برای خود ندارند یا این که دست به سلاح شده و در برابر ارتش سوریه و عملیات انتقام آن مقاومت کنند و یا این که راه فرار به ترکیه را با تونل های حفر شده از پیش انتخاب کنند چرا که ادلب دیگر درعا نیست که ارتش بخواهد به اهالی سوری آن با دیده رافت و به عنوان یک هموطن بنگرد و ادلبستان موقت تروریست ها بزودی بار دیگر ادلب و به عنوان بخشی از خاک سوریه خواهد شد و دیگر در این بخش از خاک سوریه اتوبوس های سبز در انتظار انتقال تروریست ها به محل دیگر نخواهند بود.
 


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


دو شنبه 1 مرداد 1397 - 14:16:41