ابو مرزوق جزئیات پیشنهاد مصر برای تحقق آشتی ملی را فاش کرد

پنج شنبه 28 تیر 1397 - 14:55:15
ابو مرزوق جزئیات پیشنهاد مصر برای تحقق آشتی ملی را فاش کرد

تهران - الکوثر: معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت این جنبش با پیشنهاد مصر برای تحقق آشتی ملی توافق کرده و منتظر پاسخ مثبت جنبش فتح به این پیشنهاد است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ابو مرزوق گفت پیشنهاد جدید، شامل ساز و کارهای اجرای آشتی در چند مرحله با چارچوب زمانی معین است. وی تأکید کرد جنبش حماس درباره مسئله آشتی گفت و گوی جدید نخواهد کرد و طبق توافق های صورت گرفته پیش خواهد رفت.
ابو مرزوق افزود جنبش حماس با پیشنهاد مصر که در سفر اخیر هیئت این جنبش به قاهره مطرح شد موافقت کرد و این جنبش آماده است تا آن را اجرا کند چون اراده کامل را برای این کار دارد. وی گفت این جنبش منتظر پاسخ جنبش فتح به این پیشنهاد است.
معاون رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: "امیدواریم که پاسخ فتح به این پیشنهاد، مثبت باشد و این جنبش برای پایان دادن به این دوره از تاریخ مردم فلسطین، رفتار و اراده واقعی داشته باشد؛ به ویژه آنکه تحولات منطقه ای به این سمت پیش می رود."
ابو مرزوق درباره پیشنهاد مصر گفت: بر اساس این پیشنهاد همه مجازات های باریکه غزه برداشته می شود و این پیشنهاد برای بسیاری از مسائل مورد اختلاف، راهکارهایی دارد. وی افزود این پیشنهاد شامل چند مرحله در چارچوب زمانی است و هر مرحله از گام هایی تشکیل شده است که همزمان اجرا می شود که همه این مراحل با استناد به توافق 2011 قاهره است.
عضو جنبش حماس گفت مهم ترین بخش های این پیشنهاد جدید، پایان دادن به مجازات های غزه، بازگشت وزیران و پایبندی آنها به ساختار اداری کنونی و آغاز مشورت ها برای تشکیل دولت وحدت ملی است.
ابو مرزوق تأکید کرد جنبش حماس طبق توافق های صورت گرفته به ویژه اجرای تصمیم کمیته اداری درباره اتخاذ سیاست یکسان برای حقوق همه کارکنان قدیمی و جدید پیش خواهد رفت. وی گفت با نظارت مصر، سازمان قضایی و حاکمیت اراضی یکی خواهد شد.
عضو جنبش حماس تصریح کرد باید اوضاع فلسطین از طریق نشست کمیته احیای سازمان آزادیبخش ساماندهی شود تا ساز و کارهای اجرایی مناسب برای توافق 2011 قاهره فراهم شود که (این توافق) شامل شورای ملی، انتخابات، مجلس قانونگذاری، آزادی های عمومی و آشتی جمعی، یعنی همه پرونده های مطرح در حوزه ملی است.
وی تأکید کرد اراده سیاسی، کلید همه این مسائل است. این مسئول جنبش حماس گفت در دیدار با عباس کامل وزیر طلاعات مصر و تیم همراه او برخی مسائل مورد اهتمام فلسطین و شهروندان فلسطینی بررسی شد.
ابو مرزوق گفت وزیر اطلاعات مصر در این دیدار برای مسئله فلسطین، به ویژه مسئله غزه و حل مشکلات و بحران های آن اهمیت قائل شد.
در همین حال برخی منابع آگاه فلسطینی گفتند جنبش حماس تصمیم دارد حمله با بادبادک های حامل مواد آتش زا از نوار غزه به سمت شهرک های اسرائیلی اطراف نوار غزه را به طور تدریجی کاهش دهد.
این منابع گفتند مسئولان جنبش حماس در چند ساعت گذشته در غزه جلسه تشکیل دادند و چنین تصمیمی اتخاذ کردند تا در حال حاضر و در سایه شرایط سختی که ساکنان نوار غزه از آن رنج می برند از گرفتار شدن غزه در جنگ جلوگیری کنند.
به گفته این منابع، جنبش حماس پس از تماس با برخی طرف ها از جمله مصر این گزینه را بررسی کرد. این طرف ها بر لزوم توقف حملات با بادبادک های حامل مواد آتش زا تاکید کردند تا اسرائیل بهانه ای برای حمله گسترده نظامی نداشته باشد.
این منابع گفتند شاید حمله با بادبادک های حامل مواد آتش زا هفته آینده به طور کامل متوقف شود.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید

برای عضویت در توئیتر الکوثر کلیک کنید


پنج شنبه 28 تیر 1397 - 14:55:7

دسته بندی :