شکایت بین المللی از عربستان به دلیل سیاسی کردن حج

سه شنبه 26 تیر 1397 - 17:2:3
شکایت بین المللی از عربستان به دلیل سیاسی کردن حج

تهران - الکوثر : هیات بین المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین در نامه هایی جداگانه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیته دینی و آزادی بیان کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا ، از عربستان به دلیل سیاسی کردن حج و محدود سازی آزادی های دینی شکایت کرد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، هیات بین المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین در این نامه ، با ابراز نگرانی از افزایش نقض حقوق دینی حجاج توسط عربستان اعلام کرد: ریاض همچنان به دستگیری و بازگرداندن عمره گزاران مسلمان که بعد از انجام همه مراحل اداری وارد عربستان شده اند ، ادامه می دهد و تاکنون شمار زیادی از مسلمانان را به دلیل ابراز عقیده مخالف یا داشتن اختلاف سیاسی با کشورهای متبوع آنها از ادای مناسک بازداشته است. 

هیات بین المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین همچنین اعلام شرایط برای حضور عمره گزاران و حجاج قطری توسط عربستان را نوعی باج خواهی سیاسی عنوان کرد و جبران ضررهای وارده به شهروندان قطری از سوی عربستان به دلیل جلوگیری از ادای مناسک حج و عمره طی دو سال گذشته را خواستار شد. 

وزارت حج و عمره عربستان در ماه ژوئن بیانیه ای در خصوص شرایط حضور عمره گزاران قطری صادر کرد که براساس آن تنها حجاج قطری می توانند در عمره امسال حضور یابند که خارج از این کشور و فقط از طریق هوایی به فرودگاه «ملک خالد» جده وارد شوند. 

«علی بن صمیخ المری» رییس کمیته ملی حقوق بشر قطر نیز در اینباره اعلام کرد: دوحه به دلیل سیاسی کردن حج از سعودی ها شکایت کرده است تا اقدامات قانونی و فوری علیه عربستان انجام شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 26 تیر 1397 - 16:40:55