وبگاه یمنی: ائتلاف سعودی اماراتی در الحدیده دچار فرسایش شده است

چهار شنبه 20 تیر 1397 - 13:1:41
وبگاه یمنی:  ائتلاف سعودی اماراتی در الحدیده دچار فرسایش شده است

راهبرد جدید ائتلاف برای تقویت خطوط کمک‌رسانی و گشایش جبهه‌هایی که بر سقوط تدریجی شهرهای همجوار ساحل غربی متمرکز است، زمان‌بر و سرآغاز تازه‌ای برای فرسایش نیروهای وابسته به ائتلاف خواهد بود.

تهران- الکوثر: وبگاه «26 سپتامبر یمن» در یادداشتی با عنوان «نقشه ائتلاف که در تسخیر الحدیده ناکام ماند» به دلایل شکست ائتلاف سعودی در تجاوز به ساحل غربی یمن پرداخت.

در این یادداشت آمده است: با آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به استان الحدیده در غرب یمن برخی شتابزده از سقوط قریب الوقوع الحدیده و بندر آن به دست عربستان خبر دادند این قضیه تحت تاثیر رسانه‌های حامی ائتلاف صورت گرفت اما دروغی بر اساس بود.

تنها پس از دو هفته همه این تجزیه و تحلیل‌ها بر باد رفته و صفوف نیروهای ائتلاف که هشتاد درصد آن از اهالی استان‌های جنوبی و غالبا وابسته به جریان سلفی بودند متحمل تلفات و شکست سنگینی شد.

امروز مهم‌ترین مساله این است که چگونه نقشه‌های ائتلاف برای تسلط بر الحدیده یا حداقل مهم ترین بندر آن ناکام ماند آن هم با وجود تعداد زیادی از مهاجمین که تحت پشتیبانی هوایی گسترده جنگنده‌های ائتلاف سعودی قرار داشتند و همزمان کشتی‌های جنگی مناطق همجوار ساحل غربی یمن را بمباران می کردند.

چگونه است که این نیروی بزرگ دشمن نتوانست نبرد فرودگاه الحدیده را که سه روز به طول انجامید به نفع خود یکسره کند آن هم علی رغم اینکه به گفته کارشناسان نظامی موقعیت جغرافیایی باز این فرودگاه اجازه تسلط آسان متجاوزان بر آن را فراهم می‌کرد، بخصوص که زیر آتش بمباران نیروی هوایی ائتلاف هم قرار داشت و این اولین بازخوانی حمله ای بود که نام «نیزه طلایی» بر آن گذاشته بودند.

در خصوص علل و عوامل منطقی که به شکست نظامی عربستان در حمله به الحدیده منجر شد موضوع ارزیابی نادرست از قدرت نظامی انصار الله و ارتش یمن در مبارزه با ائتلاف در راس آن قرار دارد اما این تنها دلیل نیست.

نقشه ائتلاف سعودی در حمله به الحدیده بر سه رکن استوار بود که می‌بایست به موازات یکدیگر و همزمان انجام شود و شکست هر کدام تاثیر بزرگی بر دیگر محورها می‌گذاشت و این همان چیزی بود که اتفاق افتاد.

واضح است که ائتلاف اطمینان داشت در هیچ کدام از نقشه‌های خود شکست نخواهد خورد و اظهارات مقامات ائتلاف قبل از آغاز این عملیات نظامی این را تایید می‌کرد.

رکن نخست عملیات الحدیده حمله شدید نیروهای زمینی و تحت پشتیبانی هوایی گسترده ائتلاف سعودی به الحدیده بود نظیر اتفاقی که در نیمه‌های سال اول حمله به یمن در سال 2015 صورت گرفت. ائتلاف سعودی تصمیم داشت با تسلط میدانی بر بخش‌های بزرگی از شهرهای واقع در کرانه ساحل غربی از جمله شهرهای التحتیا و الدریهمی نیروها را در سه محور توزیع کند؛ محور نخست به سمت شهر بیت الفقیه تا مسیر مواصلاتی صنعا به الحدیده را در کیلومتر 16 آن مسدود کنند و محور دیگر به سمت بندر الحدیده تعیین شده بود که از شهر الدریهمی در جنوب الحدیده آغاز می‌شود.

رکن دوم نقشه عملیات الحدیده مبتنی بر بزرگنمایی در خصوص دستاوردهای عملیات نیزه طلایی بود به گونه‌ای که با دروغ پردازی درباره سقوط مناطق الحدیده، موجب تضعیف روحیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی شوند نیروهایی که از اقصی نقاط یمن و به دعوت انصار الله برای مقابله با اشغالگران متجاوز به الحدیده آمدند.

علاوه بر این، ائتلاف سعودی امیدوار بود همزمان موج بزرگی از آوارگان الحدیده به راه افتاده و با تخلیه مناطق مسکونی آنجا را به صحنه جنگ مبدل کند اما این قسمت از نقشه نیاز به پیشرفت واقعی داشت؛ چیزی که اتفاق نیفتاد به رغم اینکه درگیری‌های شدیدی جریان داشت و رسانه‌های ائتلاف هم با انتشار اخبار ضد و نقیض رسوایی به بار آوردند و از تسلط بر فرودگاه، بندر و بخش‌هایی از الحدیده خبر داده بودند.

رکن سوم نقشه عملیات الحدیده که به اعتقاد ما مهم‌‎ترین و خطرناک ترین آن بود تشکیل هسته‌های ائتلاف شامل صدها نیرو و به طور مشخص زیر نظر طارق صالح فرزند علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن بود که در داخل شهر الحدیده پراکنده شده بودند و نقشه‌هایی نظامی هم برای آنها وضع شده بود که کاملا مشابه سناریویی بود که برای نیروهای وابسته به صالح در دسامبر 2017 به منظور سقوط صنعا تدارک دیده شده بود.

مراحل این طرح یعنی تشدید وضعیت نظامی در مرکز شهر الحدیده، قصد داشت به سمت ایجاد عملیاتی نظامی به نفع ائتلاف در داخل شهر الحدیده پیش برود؛ به گونه‌ای که عناصر این هسته‌ها به سه یگان تقسیم شود که نخستین آن، مأمور تسخیر مقر رادیویی الحدیده بود و دوم، یگان‌هایی، مسئول حمله به پادگان امنیت مرکزی و تسلط بر آن بودند و سومین آن اینکه به بندر شهر الحدیده حمله کنند و سپس با گشایش جبهه‌های مختلف آن را به قلب شهر الحدیده منتقل کنند.

البته این هم بعید نبود که ائتلاف سعودی با تحریک هسته‌های خود در دیگر استان ها جبهه‌های دیگری را باز کند اما قبل از آن انصار الله با رسیدن به دستاورد امنیتی بزرگ در داخل الحدیده، این نقشه را سریعا ناکام گذاشت و سرکرده‌های آن را دستگیر کرد که بعدا در شبکه المسیره متعلق به انصار الله هم لب به اعتراف گشوده و از اختفای سرکرده های ارشد وابسته به صالح در الحدیده خبر دادند.

از همین رو بخش بسیاری از نقشه ائتلاف برای تسلط بر شهر الحدیده ناکام ماند و به انصار الله و ارتش یمن فرصت داد عملیات نظامی تهاجمی را ترتیب دهد که خطوط امداد رسانی وابسته به ائتلاف را مسدود کند، علاوه بر اینکه محل تجمع عناصر مزدور را با موشک‌های بالستیک و هواپیماهای شناسایی هدف می‌گرفتند و این کار تقریبا هر روز اتفاق می‌افتد.

اما حالا راهبرد ائتلاف در دور جدید حمله به الحدیده که در روزهای گذشته آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد چیست؟

روشن است که ائتلاف به دنبال تقویت خطوط کمک رسانی و گشایش جبهه‌هایی است که بر سقوط تدریجی شهرهای همجوار ساحل متمرکز است و این کار وقت زیادی می‌گیرد و سرآغاز تازه ای برای فرسایش نیروهای وابسته به ائتلاف خواهد بود بخصوص که این نبردها به نظر نمی‌رسد مفید باشد.

اکثر عملیات‌های ائتلاف که به دنبال این استراتژی است، کُند و پرهزینه است و نظیر سناریو تعز چندین سال زمان نیاز دارد علاوه بر اینکه تنش بین دولت منصور هادی و بن دغر از یک سو و دولت انتقالی جنوب و شاخه‌های نظامی و امنیتی آن که مورد حمایت امارات هستند از سوی دیگر از سر گرفته شده است.

در همین راستا درخواست‌ها برای خروج نیروهای جنوب که ستون نیروهای مهاجم به الحدیده در درگیری‌های ساحل غربی شمرده می‌شوند به دلیل حجم بالای تلفات در صفوف آنها شدت گرفته است و این بدان معنی است که ائتلاف سعودی با درک دشواری نبرد ساحل غربی و الحدیده همچون دیگر جبهه های نبرد دچار سردرگمی شده است.


اخبار یمن را اینجا پیگیری کنید 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید

الکوثر را در توئیتر نیز دنبال کنید


چهار شنبه 20 تیر 1397 - 12:54:36