پهپادهای یمنی، غافلگیری متجاوزان وتغییر روند جنگ

سه شنبه 19 تیر 1397 - 12:6:0
پهپادهای یمنی، غافلگیری متجاوزان وتغییر روند جنگ

پنجشنبه گذشته و برای اولین بار مقر تجمع متجاوزین سعودی در عدن هدف حملات پهپادهای ارتش و کمیته های مردمی یمن قرار گرفت. اقدامی که غافلگیری دشمن را در جبهه های نبرد به همراه داشت .

تهران- الکوثر:   یک منبع آگاه نظامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری شبکه «المسیره»، اعلام کرد که یگان پهپادی یمن، مقر فرماندهان ائتلاف سعودی در پایگاه «البریقة» در عدن را پس از ‌رصد دقیق، هدف قرار داد و حملات صورت گرفته با موفقیت انجام شد.
این منبع افزود: «از این پس، تحرکات و تجمع‌های دشمن متجاوز به یمن، به فضل الهی، از حملات ارتش و کمیته‌های مردمی در امان نخواهد ماند و دشمن باید در رفتارش بازنگری کند، زیرا طی روزهای آتی به شدت غافلگیر خواهد شد.»
دوشنبه پیش، گروه‌ رسانه‌ای «الاعلام الحربی» یمن، برای اولین بار، تصاویری از عملیات یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی علیه مواضع شبه‌ نظامیان هم‌پیمان با ائتلاف سعودی در ساحل غربی منتشر کرد.
در این تصاویر، یک فروند پهپاد از نوع «راصد»، تجمع نیروهای ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان وابسته به سعودی و امارات را رصد کرد و پس از رصد یکی از مقرهایی که شمار زیادی از نیروهای مذکور در آن حضور داشتند، نیروی هوایی ارتش یمن، یک فروند پهپاد دیگر را برای بمباران این مقر اعزام کرد.
در حال حاضر نیروهای متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در شهر عدن مستقر هستند و آنجا را پایتخت موقت این کشور اعلام کرده‌اند.
حملات نیروها و ارتش یمن علیه مواضع ائتلاف سعودی و هم پیمانان آن در واکنش به ادامه بمباران روزانه و تداوم سه سال جنگ علیه مردم یمن صورت می‌گیرد. تاکنون بیش از 12 هزار تن از شهروندان یمن جان خود را در این جنگ نابرابر از دست داده‌اند

وعده ای که محقق شد
شاید زمانی که 'عبدالملک بدرالدین الحوثی' دبیرکل جنبش انصارالله یمن در بهمن ماه سال 95 اعلام کرد که این جنبش به زودی کار ساخت پهپاد را آغاز خواهد کرد کمتر کسی تصور می کرد آنها کمتر از یک سال بعد بتوانند به فنآوری پیچیده ساخت این سلاح مدرن دست یابند.
یمنی ها اسفند ماه سال گذشته توانستند اولین پهپاد شناسایی خود با نام 'هدهد یک' را بسازند. این پهپاد با 150 سانتی متر طول بدنه، بالهایی به طول 190سانتی متر دارد و با 30 کیلوگرم وزن توان 90 دقیقه پرواز مستمر را دارد.
رصد اهداف و گردآوری اطلاعات در خصوص محل های تجمع و تجهیزات دشمن دو هدف عمده از ساخت این پرنده بدون سرنشین بود.
این جنبش سپس نمایشگاهی از 4 پهپاد تولیدی خود با نام های 'قاصف'، 'هد هد' ، 'الرقیب' و راصد' را به نمایش گذاشت . '
در میان این پهپادها ، قاصف پهپادی با اهداف نظامی است . برد این پهپاد جنگی به 150 کیلومتر می‌رسد و زمان پروازش 120 دقیقه است و 30 کیلوگرم قابلیت حمل دارد.
شهید 'صالح الصماد' رییس شورای عالی سیاسی یمن در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت : تیم مهندسی و تولیدات جنگی در شرایط دشوار و استثنایی چنین ابتکاراتی داشته‌اند که منعکس کننده صبر و پایداری جبهه داخلی و فداکاری مردم است.
وی تصریح کرد: دشمن در نابودی روحیه و اعتماد به نفس مردم یمن که در حملاتش از انواع سلاح‌ها و مواد منفجره استفاده می‌کند، شکست خورد و حتی جنگ روانی آن نیز که شرکت‌های جهانی را به خدمت گرفته با هوشیاری مردم یمن و مقاومت آنها به جایی نرسیده است.
کارشناسان و ناظرین امور منطقه 'انگیزه ' ، 'استعداد' و ' محصور بودن' را سه رکن اصلی و اساسی محرک مردم یمن برای ساخت سلاح های پیشرفت نظیر موشک و پهپاد می دانند .
27 میلیون نفر مردم یمن طی سه سال و چند ماه گذشته ، در میان سکوت سازمانهای بین المللی، مورد حملات هوایی ناجوانمردانه و ددمنشانه سعودی ها بودند؛ این 27 میلیون نفر امروز به این نتیجه رسیده اند که جز با اتکا به توان درونی‌شان نمی توانند در برابر مشکلات بایستند.
یمنی ها می دانند که قدرت های غربی و سازمان های بین المللی پشت آنها نیستند؛ آنها نیک می دانند نباید هیچ امیدی به اغیار داشته باشند.
از سوی دیگر مردم یمن مردمی هستند که در میان سایر ملت ها و حتی خود اعراب، به متمدن بودن، باهوشی، ممارست داشتن و کوشا بودن در یادگیری علم، زبانزد هستند؛ به همین خاطر نباید از ساخت پهپاد توسط آنها چندان متعجب شویم.
حیات مردم یمن بستگی به پیشرفت های آنها در عرصه های مختلف علی الخصوص عرصه دفاعی و نظامی دارد و اگر همین روند فعلی باقی بماند قطعا آنها پیشرفت های خیره کننده ای در عرصه نظامی خواهند داشت.

 مهم ترین عملیات پرنده های یمنی 

پهپاد های یمنی از زمان عملیاتی شدن تاکنون موفق به انجام 15 عملیات علیه ائتلاف خود خوانده در مناطق مختلف داخل و خارج از یمن شده اند . این پرنده ها هر بار و پس از دستیابی به صددرصد اهداف از پیش تعیین شده سالم به پایگاه خود بازگشته اند .
مهم ترین این عملیات در سال 2018 میلادی به این شرح است ؛
-9فوریه/20 بهمن 96:عملیات مشترک با یگان موشکی و هدف قراردادن سامانه موشکی پاتریوت ائتلاف خود خوانده 
-23 فوریه /4 اسفند 96:عملیات مشترک با یگان موشکی و حمله به ساختمان فرماندهی امارات و سامانه موشک های بالستیکی در مارب
-11آوریل/22 فروردین 97:حمله به فرودگاه ابهاء در استان عسیر عربستان و تعطیل شدن آن برای چند ساعت
-26 می /5 خرداد97 :حمله مجدد به فرودگاه ابهاء در عسیر و تعطیل شدن آن برای چند ساعت
-29 می /8 خرداد 97: بمباران دفاع ضد هوایی دشمن و اتاق فرماندهی و سیطره هوایی بر ساحل غربی
- از 10 ژوئن تا 1 ژوئیه 97/20 خرداد تا 10 تیر : اجرای شش عملیات منظم علیه دشمن ومزدوران آن در ساحل غربی 
-20ژوئن /3 خرداد 97: اجرای اولین عملیات رصد و شناسایی در ساحل غربی 
-2 ژوئیه/ 11 تیر 97: بمباران محل تجمع ائتلاف و مزدوران آنها در ساحل غربی 
-5ژوئیه /14 تیر 97: حمله به مرکز فرماندهی ائتلاف و اردوگاه نظامی 'البریقه' در عدن.
-9 ژوئیه/18 تیر97: بمباران سامانه ارتباطی – مخابراتی متجاوزین در ساحل غربی

استفاده ارتش یمن از پهپاد نشان دهنده استفاده غیر قابل پیش بینی توانمندی رزمندگان یمنی در غافلگیر کردن متجاوزان است .
افزایش استفاده از پهپاد در هدف قرار دادن تجمعات متجاوزین سعودی – اماراتی و نیز اهدافی در عمق خاک عربستان جدی بودن هشدارهای دبیرکل جنبش انصارالله را در خصوص غافلگیر کردن متجاوزان نشان می دهد.
عملیات غافلگیر کننده اخیر ارتش و کمیته های مردمی یمن روند جنگ را تغییر داده و نگرانی متجاوزان و مزدوران آنها را بیشتر کرده است .
امروز توان موشکی و هواپیماهای ارتش یمن بسیار بالا رفته است و پهپادهای یمنی صدها کیلومتر به داخل عربستان نفوذ کرده اند بدون اینکه از سوی سامانه های راداری شناسایی شوند.
ناظرین بر این باورند که استفاده از پهپاد، باعث شده است امارات حمله به الحدیده را متوقف کند. متجاوزان اماراتی متوجه شده اند که مراکز تجمع نیروهای آنها به دلیل توان پهپادهای یمنی ناامن شده است و توان حفاظت از آنان را در برابر حملات پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن ندارند.


اخبار یمن را اینجا پیگیری کنید 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


سه شنبه 19 تیر 1397 - 11:42:28