فتوا آخرین حربه برای حفظ تروریست ها در سوریه

جمعه 15 تیر 1397 - 12:12:52
فتوا آخرین حربه برای حفظ تروریست ها در سوریه

ارتش سوریه در حالی به پایان عملیات پاکسازی استان درعا در جنوب این کشور نزدیک می شود که تروریست ها و حامیان آنان نیز آخرین تلاش های خود را برای حفظ مناطق تحت تسلط به کار بسته اند.

تهران- الکوثر:   بر اساس یک تجربه هفت ساله همواره پس از تنگنا قرار گرفتن تروریست ها در سوریه، حامیان منطقه ای و بین المللی تروریست ها برای نجات آنان دست بکار می شوند.
با آغاز بحران سوریه در بیش از هفت سال گذشته، حامیان تروریست ها از همان ابتدا از هیچ کوششی برای پشتیبانی و حمایت مالی، تسلیحاتی، تدارکاتی، مداوای تروریست های زخمی و همچنین دخالت و تجاوز مستقیم در سوریه دریغ نکرده اند.
به عنوان مثال، عناصر تروریستی با همراهی برخی کشورهای غربی - عربی در 19 فرودین 1397 به دنبال پیشروی ارتش سوریه در شهر 'دوما' واقع در غوطه شرقی دمشق و برای نجات تروریست ها جیش الاسلام از شکست در این منطقه، بار دیگر سناریوی کشتار غیرنظامیان سوری با استفاده از حملات شیمیایی را اجرا و دولت سوریه را به انجام آن متهم کردند.
تروریست‌های جیش الاسلام در همان زمان در وضعیت فروپاشی قرار داشتند و با این سناریوی از پیش تعیین شده توسط کشورهای حامی می‌خواستند مانع پیشروی نیروهای ارتش سوریه شوند که موفق نشدند.
ارتش سوریه چند روزی است که تصمیم خود را برای پاکسازی مناطق جنوبی این کشور گرفته و با آغاز عملیات آزادسازی این مناطق بار دیگر صدای مدعیان حقوق بشر که در قبال کشتار ملت سوریه سکوت مرگبار در پیش می گیرند، درآورده است.
با فروپاشی پیاپی استحکامات تروریست ها در استان درعا و تسلیم شدن شمار زیادی از آن ها در بخش شرقی و غربی استان درعا در روزهای اخیر، حامیان تروریست ها نیز بار دیگر به میدان آمده اند.
شیوخ فتنه در این میان که سال ها در حاشیه امنی نشسته و تروریست های ساده را به کام مرگ می فرستادند و اکنون شاهد برباد رفتن آرزوهای خود هستند، تنها راه باقیمانده برای در میدان نگه داشتن تروریست ها را صدور فتوا می دانند.
در همین ارتباط شورای عالی قضایی تروریست ها در شهر 'نوی' در استان درعا که به کانون آتش درگیری ها نزدیک تر است برای صدور فتوایی زودتر از دیگران دست بکار شده است.
این شورا در بیانیه ای اعلام کرد که پیوستن به هرگونه مصالحه ای که منجر به زمین گذاشتن سلاح شده و یا موجب پیوستن به آشتی بدون توافق تمام گروه های موجود در منطقه باشد حرام است . 
عبدالرزاق المهدی از شیخ های فتنه و عضو سابق هیات فتوای تحریرالشام (جبهه النصره) نیز با صدور فتوایی امضا کردن توافق آشتی با نظام سوریه یا طرف روسی را حرام اعلام کرد.
وی که در مناطق تحت تسلط تروریست ها در استان ادلب در شمال سوریه به سر می برد نسبت به استفاده از عناصری که با دولت دمشق آشتی کرده اند در حملات آینده به ادلب هشدار داد.
المهدی پا را از این هم فراتر گذاشته و اعلام کرد، هرکس با ارتش سوریه توافقی امضا کند، مرتد است، زیرا روس ها و علوی ها از کفار بدتر هستند.
این شیخ که از آتش بیاران فتنه سوریه بود در تبصره ای بر فتوای خود اضافه کرد: اگر مهمات شما درحال تمام شدن بود، می توانید با اجماع تن به توافق بدهید، ولی به شرط خروج از آن منطقه زیرا ماندن در سرزمینی که تحت تسلط دشمنان خداست، جایز نیست.
عبدالله المحیسنی تروریست سعودی و عضو هیات شرعی گروه تروریستی جبهه النصره نیز با تایید فتوای شورای عالی قضایی تروریست های جنوب سوریه و فتوای عبدالرزاق المهدی از تروریست ها خواست مقاومت کنند و تسلیم خواست ارتش سوریه نشوند.
رئیس هیات مذاکره کننده تروریست ها نیز از پادشاه عربستان، رئیس جمهوری ترکیه و عبدالله دوم شاه اردن خواست تا به کمک تروریست ها بیایند.

 نگرانی حامیان بین المللی تروریست ها
در همین حال عملیات موفقیت آمیز ارتش سوریه در جنوب این کشور در دو هفته گذشته موجب نگرانی حامیان تروریست ها شده تا جایی که وزارت خارجه آمریکا مانند همیشه در یک سناریوی تکراری از اوضاع جنوب سوریه ابراز نگرانی کرده است؛ هیتر نائورت سخنگوی این وزارتخانه هم در این باره گفته است: هنگامی که وضعیت جنوب سوریه را پیگیری می کنیم، بسیار نگران می شویم.
قطعا نگرانی آمریکا برای ملت سوریه نیست، زیرا روزانه ده ها شهروند سوری براثر حملات تروریست ها کشته و زخمی می شوند و صدایی از آمریکا بلند نمی شود.
خبرگزاری فرانسه نیز پیشتر اعلام کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (پنجشنبه) برای بررسی اوضاع جنوب غرب سوریه تشکیل جلسه می دهد.
این نشست به درخواست کویت و سوئد برگزار می شود.
اکنون همه طرف های حامی تروریست ها در حال بکارگیری آخرین تیر ترکش خود برای نجات تروریست ها و جلوگیری از پاکسازی مناطق آلوده استان درعا هستند.
این درحالی است که دولت سوریه با اعزام سه کاروان کمک های انسانی برای ساکنان مناطق آزاد شده یا به آشتی پیوسته، آخرین تیر ترکش تروریست ها و حامیان آن ها را ناکام گذاشت.
پخش گسترده تصاویر استقبال ساکنان این مناطق از ارتش سوریه در رسانه های این کشور عاملی دیگر برای ناکام گذاشتن تلاش های مشکوک حامیان تروریست ها است.
با پیشروی های خوب ارتش سوریه در مناطق مختلف استان درعا در روزهای اخیر، برخی گروه های تروریستی در این استان تسلیم نیروهای سوری شده و مصالحه با دولت دمشق را پذیرفتند که به جای مهاجرت به ادلب و رفتن به آینده‌ای نامعلوم ضمن پذیرش آشتی در خانه و کاشانه خود بمانند. 
گروه های مسلح حاضر در شهر بصری الشام نیز با ورود ارتش سوریه به این شهر مهم و راهبردی در جنوبی ترین منطقه سوریه (در نزدیکی مرز اردن) و اهتزاز پرچم این کشور در قلعه بصری الشام به طرح آشتی ملی پیوستند. 
نیروهای مسلح سوریه همچنین با پیوستن افراد مسلح شهرک های 'کرک شرقی'، 'غاریه غربی' و 'غاریه شرقی' و برخی روستاهای همجوار در این مناطق در جنوب شرق استان درعا به آشتی ملی، وارد این مناطق شدند و کار جمع آوری سلاح های افراد مسلح انجام شد. 
در روزهای اول آغاز حملات ارتش سوریه نیز بیش از یکهزار و 150 نفر از تروریست ها در دو گروه شامل 400 و 650 نفر با توجه به اوضاع این مناطق و فشارهای ناشی از بمباران های دقیق ارتش سوریه خود را تسلیم کرده بودند. 
ارتش سوریه در چند روز گذشته پیشروی های سریعی در مناطق مختلف استان درعا داشته و بر شهرک ها و روستاهای زیادی مسلط شده است و تروریست ها نیز به فروپاشی خطوط دفاعی خود اعتراف کرده اند. 
هر چند جبهه تروریست ها در شرق استان درعا فروپاشیده، اما گروه های تروریستی حاضر در جبهه غربی این استان مقاومت می‌کنند و هم اینک بر اساس پیش بینی های گذشته سرعت پیشروی های ارتش سوریه در این محور کمی کندتر شده است. 
هم اکنون ارتش و نیروهای مسلح سوریه پس از 14 روز عملیات، توانستند کنترل بیش از 60 درصد استان درعا را به دست بگیرند. 
ارتش سوریه عملیاتی را از سه محور 'البستان'، 'پدافند هوایی' (حران) و 'صما الهنیدات' علیه تروریست ها در شرق استان درعا را از دو هفته قبل آغاز کرده است. 
پس از آزاد سازی مناطق اشغالی غوطه شرقی و غوطه غربی در استان 'ریف دمشق'، هم اکنون همه نگاه ها متوجه استان درعا شده که در جنوب سوریه در مجاورت مرز اردن و بلندی های اشغالی جولان سوریه قرار دارد. 
ارتش سوریه در صدد تسلط یافتن بر مرزهای این کشور با اردن است و این نبرد همچنین بی هیچ شک و تردیدی به تلاش های رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه بی طرف در جنوب این کشور پایان داده و امکان بازگشایی گذرگاه مرزی بین اردن و سوریه را فراهم خواهد کرد. 
بر اساس برخی آمارها بیش از 360 هزار تروریست از 101 کشور جهان در بیش از 100 گروه تروریستی در جریان بحران سوریه که از اواخر اسفند ماه سال 1389 آغاز شده، در این کشور حضور داشتند که شمار زیادی از آنان در جریان درگیری ها کشته ، زخمی و یا از سوی ارتش سوریه اسیر شده و شماری نیز به خاطر شکست های پی در پی و از ترس کشته و یا زخمی شدن به کشورهای خود و یا افغانستان فرار کرده اند. 


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


پنج شنبه 14 تیر 1397 - 15:11:16