پشت پرده دستور پوتین برای خروج نیروهای روس از سوریه

پنج شنبه 7 تیر 1397 - 23:50:24
پشت پرده دستور پوتین برای خروج نیروهای روس از سوریه

تهران- الکوثر: ناظران سیاسی معتقدند دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای خارج شدن شمار قابل توجهی از هواپیماها و بالگردها و نظامیان روس از سوریه، بی‌ارتباط با دیدار ماه آینده او با دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، امروز پنج شنبه رئیس جمهور روسیه در اقدامی غیرمنتظره از خروج ۱۳ هواپیما، ۱۴ بالگرد و یک هزار و ۱۴۰ نیروی نظامی روس از سوریه در روزهای اخیر خبر داد. این تصمیم پوتین بی ارتباط با دیدار 16 ژوئیه ترامپ و پوتین در پایتخت فنلاند نیست. بدین معنا که پوتین با نیت نشان دادن حسن نیت خود در برابر ترامپ این تصمیم را گرفته است که به خودی خود می تواند زمینه ساز توافقات بزرگ تر میان آن ها باشد.

خبرگزاری «اینترفاکس» به نقل از پوتین تأکید کرد خروج نیروهای مسلح روسیه از سوریه همچنان ادامه خواهد داشت.

در خصوص این اقدام پوتین باید به چند نکته مهم اشاره کرد:

نخست این که به نظر می رسد خروج نیروهای روسیه از سوریه بی ارتباط با سفر روز گذشته جان بولتون به روسیه نبوده است. طبق اعلام یک مقام روس جان بولتون در مورد خروج آمریکا از برجام، اوضاع کره شمالی، سوریه و اوکراین با رئیس جمهوری روسیه گفتگو کرده است.

دوم این که این تصمیم پوتین بی ارتباط با دیدار ماه آینده (16 ژوئیه) ترامپ و پوتین در فنلاند نیست. بدین معنا که پوتین با نیت نشان دادن حسن نیت خود در برابر ترامپ این تصمیم را گرفته که به خودی خود می تواند زمینه ساز توافقات بزرگ تر میان آن ها باشد.

سوم این که اعلام خروج نیروهای روسیه از سوریه می تواند سیگنالی برای ایران باشد؛ بدین معنا که روسیه با این اقدام، از ایران نیز خواهد خواست نیروهای خود را از سوریه خارج سازد. البته می توان گفت این خواست روس ها به توافقات میان ترامپ و پوتین در روز 16 ژوئیه بستگی خوهد داشت.

در همین زمینه روزنامه الحیات به نقل از «یک دیپلمات غربی» مدعی شد «سیاست جدید آمریکا، خروج کامل ایران از سوریه است و این موضوع، یکی از اولویت‌های دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ است».

این دیپلمات غربی که هویتش فاش نشد همچنین گفت «آمریکا در مرحله آتی، با باقی ماندن بشار اسد در قدرت مشکلی ندارد و به نظام سوریه چراغ سبز داده که همه مناطقی را که مخالفان بر آن مسلط شده‌اند، پس بگیرد».

به گفته این دیپلمات، اگر دیدار پوتین و ترامپ در اواسط ژوئیه برگزار شود، اصرار واشنگتن برای خروج ایران از سوریه، از جمله موضوعات اصلی خواهد بود. به گفته این منبع ناشناس، آمریکایی‌ها می‌دانند که روسیه حاضر نیست تاوان سنگینی بابت باقی ماندن ایران در سوریه پرداخت کند به همین علت می ‌خواهند بر سر این مسئله با روسیه مذاکره کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 7 تیر 1397 - 23:50:14