قدرت نمایی یمن در نبرد حُدیده؛ ائتلاف سعودی روی موج شکست

شنبه 2 تیر 1397 - 15:52:45
قدرت نمایی یمن در نبرد حُدیده؛ ائتلاف سعودی روی موج شکست

محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی جنبش انصار الله یمن شکست عملیات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی را که از حمایت گسترده آمریکا، فرانسه، انگلیس در این دور از حملات به یمن برخوردار است، در نبرد الحدیده اعلام کرد.

تهران- الکوثر، تصاویر مربوط به گشت‌‌زنی و بازدید مقامات یمنی در فرودگاه الحُدیده شکست ائتلاف سعودی در اهداف متجاورانه خود در اشغال این منطقه استراتژیک را نشان می‌دهد.

این موضوع نشان می دهد که این ائتلاف حتی از اشغال فرودگاه الحدیده که ادعای آن را داشت ناکام مانده است.

تحولات میدانی در یمن نشان می‌دهد ائتلاف سعودی در منطقه الحدیده زمینگیر شده و این شکستی دیگر برای متجاوزان محسوب می‌شود که در باتلاق یمن گرفتار شده است.

ائتلاف متجاوز سعودی چندین هفته است که با وجود هشدارهای بین‌المللی درباره وخامت اوضاع انسانی؛ حملات گسترده‌ای را برای اشغال الحدیده و تحت الشعاع قرار دادن شکستهای قبلی خود در یمن آغاز کرد که با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور رو به رو شده است و تلفات بالای نیروهای این ائتلاف و مزدورانش بازتابی از آثار شکست دیگر این ائتلاف و حامیان غربی آن در جنگ یمن است.

مقاومت مردم یمن نشان می دهد که هرگونه تجاوزگری ائتلاف سعودی جز فرسایشی‌تر کردن جنگ علیه یمن و تضعیف بیشتر توان متجاوزان نتیجه دیگری نداشته است.

دو روزنامه البناء لبنان و رای الیوم با پوشش اخبار نبرد بندر الحدیده پیروزی نیروهای یمن را در کانون توجه قرار دادند. روزنامه صوت العراق و نشریه المنار فلسطین هم با اشاره به شکست عربستان و ائتلاف آن در جنگ یمن پیش‌بینی کردند این شکست‌ها زمینه سرنگونی آل سعود را فراهم می‌سازد.

عربستان سعودی که از 26 مارس 2015 جنگ علیه یمن را آغاز کرد انتظار داشت این جنگ به سرعت و با شکست جنبش انصارالله و بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت، به پایان برسد اما این جنگ در کوتاه مدت پایان نیافته و اکنون بیش از سه سال از آن می‌گذرد و شکل فرسایشی به خود گرفته است و عربستان به هیچیک از اهداف خود از این جنگ افروزی نرسیده است.

در مقطع کنونی نیز تلاش ائتلاف سعودی برای تسلط بر منطقه راهبردی الحدیده، پس از گذشت یک ماه، نه تنها دستاوردی برای عربستان و امارات به دنبال نداشته، بلکه مقاومت ارتش و نیروهای مردمی، الحدیده را به باتلاقی تازه و عمیق برای ائتلاف سعودی در یمن تبدیل کرده است.

در چندین هفته گذشته ائتلاف سعودی درعملیات متعددی با عناوین متفاوتی چون «رعد سرخ»، «عملیات الحدیده»، «پیروزی طلایی» و.... مواضع نیروهای مردمی در شهر الحدیده را هدف قرار داده و تسلط بر مناطق راهبردی این استان چون بندر و فرودگاه الحدیده را در دستور کار خود قرار داده است؛ عملیاتی زیر سایه حمایت همه جانبه آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی که قرار بود تا پیش از پایان ماه رمضان تکلیف یمن را یکسره کند. 

این خیال پردازی آل سعود تداعی کننده عملیات «طوفان قاطعیت» در آغاز جنگ علیه یمن در مارس سال 2015 بود که به موجب آن قرار بود در طول مدت یک ماه یمن را تحت سیطره عربستان در آورد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد عملیاتی که قرار بود پیروزی طلایی را برای ریاض و ابوظبی وهمپیمانان بین المللی آنها به ارمغان بیاورد، به یکی دیگر از مصداق های بارز ناکامی های بزرگ آنان در یمن تبدیل شده و شکستی تلخ را برای آنان رقم زده است.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


شنبه 2 تیر 1397 - 14:41:2

دسته بندی :