فضائل سوره حمد

سه شنبه 22 خرداد 1397 - 13:7:31
فضائل سوره حمد

در احادیث و روایات مختلفی از معصومین علیهم السلام به فضائل سوره مبارکه حمد اشاره شده است.


تهران- الکوثر:  رسول اکرم (ص) می ‏فرمایند: هرکس سوره‏ ی حمد را بخواند چنان است که دو سوم قرآن را خوانده و ثواب آن کسی که بر همه‏ ی مؤمنان تصدّق کرده باشد به او داده می ‏شود، و نیز همانگونه که گذشت، از حضرتش مروی است: «فاتحۀُالکتاب» اشرف محتوای گنج‏های عرش الهی است. خداوند این سوره را مخصوص رسولش نموده و هیچ یک از پیامبران را با او شریک نفرموده مگر حضرت سلیمان پیغمبر(ص) که از آن آیه‏ ی «بسم الله الرّحمن الرّحیم» به او عطا فرموده است، هرکس این سوره را بخواند در حالی که ولایت محمّد و آل محمّد صلوات الله علیهم را داشته و اوامر آن را مُطیع و به ظاهر و باطنش ایمان آورده باشد. خداوند به عدد هر حرفی یک حسنه به او می ‏دهد که بهتر از دنیا و تمامی آنچه را که در آن است، و مراد از ظاهر، اعتقاد داشته باشد که این سوره از قرآن است و مراد از باطن اعتقاد به اصول پنج‏ گانه است که سوره‏ ی مبارکه‏ ی حمد مشتمل بر آن‌ها می ‏باشد.

و در تفسیر«منهج الصادقین» علاوه بر آن آمده است اطلاع بر معنای سوره‏ ی حمد مانند اطلاع بر تمامی کتاب‏های آسمانی است.

امام صادق(ع) می ‏فرماید: اسم اعظم خداوند مقطّع است (یعنی حرف حرف و جدا جدا) و آن در مجموع آیات امّ‏ الکتاب (سوره‏ ی حمد) می ‏باشد.

و نیز پیامبر اکرم(ص) فرموده ‏اند: هرکس به قاری این سوره گوش فرا دهد به اندازه‏ یک سوم ثوابِ آن به وی داده می ‏شود.

پس تا می ‏توانید از این خیرات عرضه شده بهره ببرید که غنیمت سودمندی است و آن را از دست مدهید که باعث حسرت و اندوه برای شما خواهد بود.

و در خبر دیگری حضرتش می ‏فرماید: هر کس سوره‏ ی «حمد» را بخواند خداوند به عدد هر آیه، و به روایت شیخ مفید در «اختصاص» به عدد هر کتابی که از آسمان نازل گردیده و به اندازه‏ ی خواندن تمامی کتب آسمانی و ثواب خواندن آن‌ها به او پاداش داده می ‏شود.

همچنین در یکی از علل نامگذاری این سوره‏ ی مبارکه به «فاتحة الکتاب» آمده است که آیه ‏های هفت‏گانه‏ ی آن را قرائت کند درهای هفت‏گانه‏ ی جهنّم بر او بسته می ‏گردد و در «خواص الآیات» نیز قریب به همین معنی آمده است.

البتّه همانگونه که در مقدّمه اشاره کردیم سعی کنیم قرائت و تلاوت ما همراه با اندیشه و اخلاص و عمل به محتوای این روایت و تمام روایات مشابه آن باشد و برای رسیدن به کمال مطلوب تنها به الفاظ و لقلقه‏ ی زبان اکتفا ننمائیم.

و در خبر است که سوره‏ ی «حمد» نازل گردید ابلیس لعین به فریاد و فغان آمد، و چنان که نقل است شیطان در مدّت عمر خود چهار ناله‏ ی جانکاه کرد: وقتی که طوق لعنت به گردنش افتاد و زمانی که از بهشت رانده شد و وقتی رسول اکرم(ص) به رسالت مبعوث گردید و هنگامی که سوره‏ ی «فاتحه» نازل شد.

و در خواص آن، حضرت ختمی مرتبت (ص) می ‏فرماید: هنگام خواب بر پهلو بخوابید و سوره ‏های فاتحه و توحید را بخوانید از همه‏ ی بلایا ایمن خواهید بود، و هرکس در حین ورود به منزل خود سوره‏ های حمد و اخلاص را بخواند خداوند متعال فقر و تنگدستی را از او برطرف و خیر و برکت بسیار به وی عطا می ‏فرماید.

همچنین فرموده‏ اند در وقت حجامت کردن هفت مرتبه سوره‏ ی «حمد» را بخوانید که نتیجه و منافع آن اعجاب‏ آور است.

دیگر جهت شفای بیمار است سه مرتبه این سوره‏ ی مبارکه را با «خلوص و شرایط دعا» بر بدن خود بخواند و هر بار دست را بر محل درد بکشد و بگوید:

«اَللّهُمَّ اشْفِ أنتَ الشّافی اللّهُمَّ اکْفِ أنتَ الکافی اَللهُمَّ عافِ أنتَ الْمُعافی» و چنانچه آن را بنویسد و همراه خود بدارد به یاری حق همین نتیجه‏ ی شفابخشی را خواهد داشت.

و نیز در همان مدرک آمده است چنانچه این سوره‏ ی مبارکه را در ظرف شیشه ‏ای با مُشک و زعفران بنویسند و با گلاب بشویند و کسی که کند ذهن و کم‏ حافظه باشد هفت روز پی‏ درپی از آن بیاشامد ذهن او قوی و حافظه‏ اش افزون می ‏گردد.

و مداومت بر تلاوت این سوره‏ ی مبارکه در شبانه‏ روز خداوند متعال کاهلی و سست‏دلی و تمام آفات و عارضه‏ ها را از او برطرف می ‌نماید.

و از پیامبر اکرم (ص) مروی است هر کس آن را بر ظرف آبی چهل مرتبه (با اخلاص) بخواند و بر بیمار بیفشاند به یاری خدا بهبود می ‏یابد.

و حضرت امام صادق (ع) می ‏فرماید: چنانچه سوره‏ ی «حمد» هفتاد مرتبه بر هر دردی خواند شود به یاری خدا تسکین می ‏یابد.

و در روایتی دیگر حضرتش فرموده است: هرگاه که هفتاد مرتبه «حمد» را بر یک دردی خواندم آن درد تسکین یافت.

و از حضرت امام محمّد باقر(ع) نقل است که فرمود: اگر سوره‏ ی «حمد» بر میّتی هفتاد مرتبه خوانده شود و آن میّت زنده گردد جای تعجّب نخواهد بود.

و در خبر است که نبی‏ اکرم (ص) به جابر بن عبدالله فرمود که سوره‏ ی «حمد» شفای تمام دردها و بیماری‏هاست به جز مرگ.

همچنین در «خواص الآیات» از حضرتش روایت کرده است جهت ازاله‏ ی تب، این سوره‏ ی مبارکه را چهل مرتبه بر ظرف آبی بخوانند و بر روی آدم تبدار بیفشانند.

و در همان مدرک از حضرتش نقل می ‏کند هر کس بعد از عطسه سوره‏ ی حمد را بخواند آنگاه به کف دست خود بدمد و به صورت خود بمالد از سردرد و چشم ‏درد و آمدن خون بینی (رعاف) در امان خواهد بود.

و در طریقی دیگر جهت شفای بیمار آمده است سوره‏ ی «فاتحه» را در ظرف پاکی (با زعفران یا غیره) بنویسند و آن را با آب پاک ـ و در یک نسخه آمده است با آب باران ـ بشویند و بیمار صورت خود را با آن بشوید و یا آن کس که ضربان قلب و تنگی نَفس دارد با اعتقاد از آن بیاشامد به یاری حق تعالی بهبود می ‏یابند.

و از حضرت امام موسی بن جعفر کاظم (ع) مروی است که چون خواهی به سفر رفت هر یک از سوره‏ ی حمد و آیة الکرسی را سه مرتبه به ترتیب از پیش رو و طرف راست و طرف چپ بخوان سپس بگو: «اللّهُمّ احْفَظْی وَ احْفَظْ ما مَعی وَ سَلَّمْنی وَ سَلِّمْ ما مَعی وَ بَلَّغْنی وَ بَلَّغْ ما مَعی ببَلاغِکَ الحَسَنِ الجَمیلِ».

و در «مُنتخب» از مولانا مقدّس اردبیلی (قدّس سرّه) نقل می ‏کند جهت هر مطلبی، جزئی یا کلّی و یا هر حاجتی، هرکس این سوره‏ ی مبارکه را با این دو آیه تا ده روز هر روز یازده مرتبه بخواند که مجموعاً صد و ده مرتبه می ‏شود بسیار مجرّب بوده و به زودی به یاری حق تعالی مقرون به اجابت می ‏گردد. آیه‏ ی اوّل در سوره‏ ی آل عمران آیه‏ ی ١٥٤: «ثُمّ اَنْزَلَ عَلَیکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ...» تا آخر آیه، و آیه‏ ی دوم آخرین آیه‏ ی سوره‏ ی فتح آیه‏ ی ٢٩: «مَحَمّدٌ رَسُولُ الله(ص)...» تا آخر آیه و بعد از آن بگوید: «رَبَّ سَهَّلْ وَ لاتُعَسَّرْ یا رَبَّ یا رَبَّ یا رَبَّ».

و حضرت امیر(ع) از حضرت رسول‏ اکرم (ص) نقل می ‏کند که فرمود: هرکس بعد از هر نماز فریضه سوره‏ ی حمد و آیة الکرسی با دو آیه (١٨ و ١٩) «شَهِدَالله... (تا) سریعُ‏ الساب» و دو آیه‏ ی (٢٦ و ٢٧) «قُلِ اللّهُمَ مالِکَ المُلکِ ... (تا) بِغَیرِ حُساب» از سوره‏ ی (آل‏عمران) را بخواند حق سحابه و تعالی سوگند به ذات خود یاد کرده که: بهشت را جایگاه او گردانم و در حظیرۀالقدس منزل دهم و هفتاد حاجت وی را روا کنم که کمترین حاجت او آمرزش گناهان او باشد و از شرّ شیطان و هر دشمنی دیگر مصون بدارم و او را علیه آنان یاری نمایم... تا آخر حدیث.

و در «مکارم» از رسول‏ خدا(ص) روایت کرده است که فرمود: هرکس آبِ باران را پیش از آنکه به زمین برسد در یک ظرف پاکی بگیرد و بر آن هر یک از سوره‏ های حمد و قُل هوالله و معوّذتین (سوره ‏ها فلق و ناس) را هفتاد مرتبه بخواند و صبح و شام از آن بیاشامد حق تعالی هر مرضی که در بدن او باشد رفع می ‏فرماید.

و در خبر است که رسول‏ اکرم (ص) را هرگاه کسالت یا سردردی عارض می ‏شد دست ‏های مبارک را می ‏گشود و سوره‏ های حمد و فلق را قرائت می ‏کرد سپس دست‏ های خود را به صورت می ‏کشد و آن عوارض برطرف می ‏گردید.

و در روایتی امام هشتم (ع) در باره‏ ی کسی که دچار بیماری غَشی و صرع شده بود به ظرف آبی سوره‏ ی حمد و معوّذتین (فلق و ناس) را خواندند و برآن دمیدند آنگاه فرمود بر سر و صورت بیمار بپاشند و او بی‏ درنگ از جا برخاست. حضرت به او فرمود: این بیماری تو هرگز برگشت نخواهد کرد.

همچنین در خبر است که برای مبتلا نشدن به چشم درد، در وقت رؤیت هلال سوره‏ ی مبارکه «حمد» را هفت مرتبه بخوانند.


از صفحه دین و زندگی الکوثر فارسی دیدن کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 22 خرداد 1397 - 13:2:38