جان کری: رفتار ترامپ، بجا بودن نگرانی های رهبر ایران را نشان داد

یک شنبه 20 خرداد 1397 - 18:23:42
جان کری: رفتار ترامپ، بجا بودن نگرانی های رهبر ایران را نشان داد

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما با تایید این که آمریکا برجام را نقض کرده است گفت خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام نشان داد نگرانی های رهبر معظم ایران درباره رفتار آمریکا بجا بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، جان کری در حاشیه مجمع اقتصادی سوئیس در شهر اینترلاکن، از سیاست دولت ترامپ در قبال ایران به شدت انتقاد کرد. وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی زبان "نویه سورشر سایتونگ" ( Neue Zürcher Zeitung) ، چاپ سوئیس، درباره خطرات خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران، و امیدهایی که به اروپا دارد توضیح داد.

جان کری گفت: خروج ترامپ از برجام به طور قطع بزرگترین اشتباه راهبردی از زمان جنگ عراق، و یکی از چشمگیرترین اشتباهات در تاریخ آمریکا است. زیرا در این توافق ایران متعهد شد برنامه هسته ای خود را محدود کند، و با این تصمیم ترامپ، این آمریکا بود که منزوی شد... این تصمیم خطر بروز جنگی را که ممکن است آمریکا درگیرش شود، افزایش می دهد. دولت آمریکا راهبردی را در قبال ایران انتخاب کرده است که زمانی جرج بوش علیه عراق دنبال می کرد یعنی راهبرد «تغییر رژیم». همانطور که تاریخ نشان می دهد، این راهبرد نتیجه مثبتی ندارد.

جان کری در این باره که چه قدر احتمال نگه داشتن ایران در توافق هسته ای وجود دارد گفت: این مسئله به طور کلی به اروپایی ها بستگی دارد. اروپا باید وارد عمل شود و به ایرانی ها این فرصت و امکان را بدهد که اقتصاد خود را جلو ببرند. در غیر این صورت، نگه داشتن ایران در توافق بسیار دشوار خواهد بود.

کری در پاسخ به این سئوال که چرا توافق هسته ای به مبنایی برای روابط بهتر با ایران تبدیل نشد گفت: یکی از دلایلی که این اتفاق نیفتاد، مربوط به اروپا بود: خودداری بانک ها در از سرگیری معاملات مالی با ایران. آنها با وجود توافق، بیم داشتند در معرض تحریم های ثانویه آمریکا قرار بگیرند... این امر باعث شد ایران از مزایای کامل توافق برخوردار نشود. من این را با صراحت کامل می گویم: ایرانی ها به توافق پایبند ماندند، اما ما این کار را نکردیم. ما با خروج ترامپ از توافق آن را نقض کرده ایم.

کری اوضاع منطقه را خطرناک توصیف کرد و گفت احتمال درگیری وجود دارد. او افزود: ایران نمی تواند بنشنید و شاهد آن باشد که طرف های دیگر برجام به این کشور توهین کنند... اما تقصیر این مسائل، متوجه ترامپ است که همه ماجرا را شروع کرد. او فرصت آغاز مذاکرات با ایران را داشت. حال، دیگر ایرانی ها این کار را نخواهند کرد، زیرا ترامپ به آنها ثابت کرده است که آمریکا نمی تواند با کسی معامله کند. این یکی از غم انگیزترین جنبه های موضوع است: ترامپ بر همه نگرانی هایی که (آیت الله) خامنه ای، رهبر انقلاب ایران در خصوص آمریکا داشت مهر تایید زده است!


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 20 خرداد 1397 - 18:23:6