راي اليوم: آيا امارات به ديگر اشتباهاتش نيز اذعان خواهد کرد؟

جمعه 18 خرداد 1397 - 16:45:6
راي اليوم: آيا امارات به ديگر اشتباهاتش نيز اذعان خواهد کرد؟

تهران - الکوثر: سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم با اشاره به اذعان غيرمنتظره انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات به اشتباه بودن اخراج سوریه از اتحادیه عرب نوشت: آیا این اذعان مقدمه ای برای اعتراف به اشتباهات دیگر از جمله جنگ کنونی یمن یا جنگ احتمالی علیه ایران است یا مقدمه اذعان به اشتباه بودن تلاش برای عادی سازی مخفیانه روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل خواهد بود؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،­عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم که از لندن به روز می شود در سرمقاله جدید خود در این روزنامه نوشت: اذعان غافلگیرکننده انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات به اشتباه بودن اخراج سوریه از اتحادیه عرب، به منزله گامی مهم و عمیق از دل سیاست هایی است که بیش از هفت سال با تحریک آمریکا و غرب در زمینه دخالت در امور سوریه ادامه پیدا کرده است .
از این رو سوالی که اکنون در اینجا مطرح می شود این است که این "اعتراف شجاعانه" چه در دولت امارات یا دیگر کشورهای خلیج (فارس) که به نوعی همین اشتباه را مرتکب شدند و با دخالت نظامی در این بحران، میلیاردها دلار هزینه کردند ، چه بازتابی در پی خواهد داشت؟
درست است که امارات مانند دیگر کشورها، از شبه نظامیان و دیگر گروهای مسلح، حمایت مالی نکرد و روابطش را با سوریه حفظ کرد اما این کشور عضو اصلی مجموعه کشورهای حوزه خلیج (فارس) بود که از طرح آمریکا، اروپا و ترکیه برای تغییر نظام کنونی سوریه با استفاده از همه راهها و ابزار های نظامی حتی قبل از بررسی راهکارهای سیاسی، حمایت کرد.
عطوان در ادامه افزود: قرقاش در گفتگویی طولانی با روزنامه «نشنال» که دولت امارات آن را به زبان انگلیسی در ابوظبی منتشر می کند، تعریف خود را از این اشتباه و خطرات آن، به این مسئله محدود کرد که اتحادیه عرب و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) که در حال حاضر بر این اتحادیه تسلط دارند" از هر گونه نفوذ سیاسی یا شبکه آزاد ارتباطی برای ارائه دیدگاه کشورهای عربی درباره چگونگی حل مسئله سوریه" محروم بودند. این تفسیر اگر چه تفسیری درست و منطقی به نظر می رسد اما ثانویه و ساده انگارانه است چرا که مسئله بسیار فراتر از اینهاست زیرا این اقدام یعنی "دور کردن" سوریه یا به عبارت دیگر "اخراج» این کشور از اتحادیه عرب، در قالب و چارچوب دیگری صورت گرفت و آن اعتماد به نفس کاذب این کشورهای عربی در آن زمان بود که در واقع ناشی از ارزیابی نادرست مسئله سوریه و موضع گیری بین المللی در این باره بوده است. عنوان اصلی این ارزیابی نادرست همان تصور حتمی بودن سقوط نظام سوریه طی فقط چند هفته یا حداکثر چند ماه بوده است؛ موضوعی که بنا به دلایل مشخص و معروف که تکرار شرح آنها دیگر فایده ای هم ندارد، اساسا اتفاق نیفتاد و چه بسا اگر نتایجی غیر از آنچه اکنون در صحنه سوریه رخ داده است به دست می آمد این اذعان هم اتفاق نمی افتاد و همان اشتباه درست تلقی می شد.
در ادامه سرمقاله عطوان آمده است: مسئله فقط به اخراج سوریه و تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب محدود نمی شود بلکه آنچه اتفاق افتاد خطرناک تر از این بود و آن، تلاش برای اعطای کرسی سوریه به هیئت مخالفان سوری و "قانونی کردن" مداخله نظامی در سوریه در چارچوب طرح براندازی نظام و ایفای نقش تأثیر گذار کشورهای عربی در چارچوب دوستان ملت سوریه تحت هدایت آمریکا آن هم پا به پای مسئولان ترکیه و دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور بوده است.
این اقدام امارات تقریبا دو هفته پس از آن صورت گرفت که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار با روزنامه نگاران سوریه تصریح کرد روابط قطر و سوریه در حال بهبود است و این بهبود روابط به وضوح در مسائل مختلف از جمله نوع پوشش برنامه ها در شبکه تلویزیونی الجزیره ،تغییر لحن گفتمان این شبکه، پخش مستقیم سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و تغییر ناگهانی در توصیف خود از بشار اسد از «رئیس رژیم سوریه» به «رئیس جمهور سوریه» نمود و بروز پیدا کرد. همچنین این اقدام امارات، پس از اقدام عربستان در تعلیق فعالیت های هیأت عالی مذاکرات (وابسته به معارضان مسلح سوری) که مقر آن در ریاض است و ابراز پشیمانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از هزینه هفتاد میلیارد دلاری آمریکا در سوریه که در ازای آن چیزی هم عاید واشنگتن نشده است، صورت گرفت.
سوالی که در اینجا مطرح می شود درباره چگونگی عملی شدن این اذعان و برداشتن گام های عملی در بحران سوریه است به این معنا که چگونه این اشتباه اصلاح می شود؟آیا با بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب صورت می گیرد؟ آیا سوریه راضی می شود بار دیگر به جمع کشورهایی بازگردد که این کشور را اخراج و برای براندازی حکومت آن توطئه کردند و در نهایت مشروعیت را از آن گرفتند ؟ آیا جبران این مسئله از طریق مشارکت موثر و سخاوتمندانه در موضوع بازسازی قریب الوقوع سوریه خواهد بود؟
به نظر ما مهمترین سوال که این مقاله را با آن به پایان می بریم این است که: اشتباه بعدی که آقای قرقاش و همکارانش در کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به آن اذعان می کنند، چیست؟ آیا این اذعان، اعتراف به اشتباه جنگ کنونی در یمن یا جنگ احتمالی علیه ایران است؟ یا اذعان به اشتباه درباره تلاش برای عادی سازی مخفیانه روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل است؟
منتظر پاسخ می مانیم و از انتظار هم ملول و خسته نمی شویم .ما را به دلیل صراحت در گفتار و حتی جسارت غیر معمول مان در طرح این سوالات ببخشید.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


جمعه 18 خرداد 1397 - 16:43:6