استقبال از کالاهای ایرانی در اندونزی

چهار شنبه 9 خرداد 1397 - 15:1:52
استقبال از کالاهای ایرانی در اندونزی

تهران- الکوثر: نگاهی به آمارهای مرتبط با حجم روابط تجاری ایران و اندونزی نشان می دهد که کالاها و محصولات ایرانی در بازارهای بزرگترین کشور جهان اسلام با استقبال روبه رو شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بررسی های آماری نشان می دهد که حجم تجارت ایران و اندونزی در سال 1396 به 826 میلیون دلار رسیده است.
انور کمری رایزن بازرگانی ایران در اندونزی در این زمینه در گفت و گویی با ایرنا تاکید کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادرات محصولات غیرنفتی به اندونزی در سال 1396 به بیش از 661 میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم 173میلیون دلار در سال قبل 282 درصد رشد داشته است.
وی افزود: بر اساس این آمارها حجم کل تجارت دو کشور در سال 1396 به 826 میلیون دلار رسید که در مقایسه با 372 میلیون دلار سال قبل 122 درصد رشد نشان می دهد. 
کمری همچنین گفت: این گزارشها نشان می دهد که متوسط قیمت هر تن محصول صادره به اندونزی در سال 1395 حدود 204 دلار بوده که در سال 1396 این رقم به 332 دلار رسیده که نشان دهنده صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر به این کشور می باشد.
به گفته وی ' طبق این آمارها فلزات و مصنوعات آنها از جمله آهن و فولاد با 278 میلیون دلار صادرات در مقایسه با رقم 33 میلیون دلار سال قبل بیشترین نقش را در رشد صادرات به اندونزی داشته اند.'
علاوه براین 'محصولات معدنی از جمله سوختها و روغنهای معدنی، محصولات قیری و مومها نیز با 362 میلیون دلار از دیگر اقلام مهم صادراتی به اندونزی بوده و به این ترتیب صادرات سایر محصولات معدنی مانند گوگرد و سنگ گچ، مواد پلاستیکی، فرش و کفپوش، محصولات نباتی و میوه های خوراکی و محصولات شیمیایی به نسبت سال قبل افزایش داشته اند.'
رایزن بازرگانی ایران در اندونزی اضافه کرد: در سال 1396 واردات از اندونزی 165 میلیون دلار بوده است که به این ترتیب تراز تجارت دو کشور مثبت 496 میلیون دلار به نفع ایران بوده است. 
گفتنی است کشور 260 میلیون نفری اندونزی دارای یکی از بزرگترین بازارهای مصرف دنیاست و ظرفیتهای فراوانی برای توسعه روابط تجاری با ایران هم در بخش کالا و هم در بخش خدماتی است و شرکتهای ایرانی می توانند این بازار را یکی از اهداف مهم صادراتی خود قرار دهند.
حضور در نمایشگاه های مختلف، ایجاد دفتر و ثبت شرکت از مهم ترین راههای ورود به بازار اندونزی بشمار می روند.
درپایان سال گذشته نیز اعلام شده بود، اندونزی با 23 پله صعود نسبت به سال 1394 و 16 پله صعود نسبت به سال 1395، در جایگاه دهم بزرگترین مقاصد صادراتی ایران قرار گرفته که نشانگر ظرفیت بالای این کشور برای پذیرش محصولات ایرانی است.
در مجموع این آمارها نشان می دهد بازارهای نوظهور اندونزی فرصت های مناسبی را برای ورود کالاهای ایرانی فراهم ساخته که فعالان عرصه تجارت و صادر کنندگان ایرانی می توانند با حضور پررنگ خود چشم اندازهای صادرات محصولات ایرانی را در بزرگترین کشور جهان اسلام تقویت کنند.
جمهوری اندونزی به پایتختی جاکارتا یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی ، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا و اولین کشور مسلمان پرجمعیت جهان است.
براساس گزارش بانک جهانی، اندونزی که درسال های اخیر با رشد اقتصادی قابل توجهی روبه رو بوده در سال جاری میلادی نیز رشد قوی اقتصای خود را ادامه خواهد داد.
طبق پیش بینی این بانک، اندونزی در زمره اقتصادهای نوظهور آسیای جنوب شرقی بوده و برای این کشور رشد اقتصادی 5.3 درصد نیز درسال 2018 پیش بینی شده که این رقم در سال گذشته 5.1 درصد بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 9 خرداد 1397 - 14:11:19

دسته بندی :