مناقبی از حضرت خدیجه(س)

شنبه 5 خرداد 1397 - 11:56:11
مناقبی از حضرت خدیجه(س)

می توان حضرت خدیجه کبری را بعنوان محور وحدت و تقریب مذاهب اسلامی معرفی و اعلام نمود تا همه دور این شخصیت والا مقام اسلامی جمع شوند

تهران - الکوثر: گرچه شخصیت والای حضرت خدیجه آنچنان که شایسته و بایسته در میان جوامع اسلامی مورد توجه و الگوبرداری از روش و منش آن حضرت قرار نگرفته است، اما با این همه هرکس گوشه ای از فضائل آن حضرت را بشنود از فرط عظمت شخصیت ایشان متحیر خواهد ماند. شخصیتی عظیم الشأن که خداوند بر او سلام فرستاده است.

اکنون به مناسبت سالروز شهادت حضرت خدیجه به ذکر بعضی از آن مناقب عالی مقام می پردازیم:

الف- مخاطب درود خداوند

مسلم در کتاب صحیح خود روایات متعددی در رابطه با حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها مطرح کرده است. در یکی از این‌ها از ابو هریره نقل شده است که جبرئیل خدمت نبی مکرم در غار حراء نازل شد، فرمود:

یا رَسُولَ اللَّهِ هذه خَدِیجَةُ قد أَتَتْکَ مَعَهَا إِنَاءٌ فیه إِدَامٌ أو طَعَامٌ أو شَرَابٌ فإذا هِیَ أَتَتْکَ فَاقْرَأْ علیها السَّلَامَ من رَبِّهَا عز وجل ومنی وَبَشِّرْهَا بِبَیْتٍ فی الْجَنَّةِ من قَصَبٍ لَا صَخَبَ فیه ولا نَصَبَ.

(صحیح مسلم، ج۴، ص۱۸۸۷)

حضرت خدیجه نزد تو می‌آید و ظرفی که در آن غذا و آب و خورشتی است برای تو می‌آورد، وقتی خدیجه کبری نزد تو آمد، یا رسول الله از طرف خدا به او سلام برسان و از طرف من جبرئیل هم به او سلام برسان و به او بشارت بده که خدای عالم در بهشت قصری برای او در نظر گرفته است که از تارهای طلا ساخته شده است و هیچ گونه لرزش و سر و صدایی و مشقتی در آنجا نیست.

ب-سلام جبرییل بر خدیجه (س)

 ابن حجر عسقلانی در کتاب الاصابة نقل می‌کند و می‌گوید: حضرت خدیجه (س) از خانه بیرون آمد و پیغمبر بیرون مکه بود و از ترس قریش بعضی از روزها می‌رفتند در کوه‌ها مخفی می‌شدند.

خدیجه کبری بلند شد و به راه افتادند:

«ومعها غذاؤه فلقیها جبریل فی صورة رجل فسألها عن النبی صلی الله علیه وسلم فهابته وخشیت أن یکون بعض من یرید أن یغتاله.»

(الإصابة فی تمییز الصحابة، ج۷، ص۶۰۴)

غذایی برای حضرت رسول اکرم پخته و برای پیامبر می بردند، در مسیر جبرئیل را دید به صورت یک مرد، این مرد از خدیجه سؤال کرد پیغمبر کجاست؟ حضرت خدیجه را ترس فرا گرفت و ترسید که این مرد جزء همان‌هایی است که می‌خواهد پیغمبر را ترور کند ، چیزی نگفت و از آن مرد گذشت.

حضرت خدیجه س که در بعضی از جاها غذایی برای خودش و برای رسول اکرم تهیه می‌کرد وبا کوزه آبی از سنگلاخ‌ها و کوه‌های پر از سنگ عبور می نمود و صدا می‌زد حبیبی محمد، بعد از مدت‌ها گشتن نبی مکرم را پیدا کرد و قضیه را گفت که من مردی را دیدم و از هویت ناشناس وی ترسیدم.

حضرت فرمود: خدیجه آن مردی که دیدی جبرئیل بود و فرمود:

وقد أمرنی أن أقرأ علیک السلام وبشرها ببیت فی الجنة من قصب لا صخب فیه ولا نصب.

(الإصابة فی تمییز الصحابة، ج۷، ص۶۰۴)

به من گفت که به تو سلام برسانم و به من گفت که به تو بشارت بدهم بر قصر و خانه در بهشت برای شما.

ج-حدیثی در فضیلت حضرت خدیجه از زبان عایشه همسر پیامبر

عائشه می‌گوید:

کان رسول الله صلی الله علیه وسلم لا یکاد یخرج من البیت حتی یذکر خدیجة فیحسن الثناء علیها فذکرها یوما من الأیام فأدرکتنی الغیرة هل کانت إلا عجوزا فقد أبدلک الله خیرا منها فغضب حتی اهتز مقدم شعره من الغضب ثم قال لا والله ما أبدلنی الله خیرا منها آمنت بی إذ کفر الناس وصدقتنی إذ کذبنی الناس وواستنی فی مالها إذ حرمنی الناس ورزقنی الله منها أولادا إذ حرمنی أولاد النساء قالت عائشة فقلت فی نفسی لا أذکرها بسیئة أبدا.

الاستیعاب، ج۴، ص۱۸۲۳

هر وقت پیغمبر می‌خواست از خانه بیرون برود، خدیجه را یاد می‌کرد و از او تعریف و تمجید می‌کرد. یک روزی مثل عادت همیشگی پیغمبر یادی از حضرت خدیجه کرد و من حسادتم به جوش آمده بود و گفتم: آیا خدیجه جز پیر زن چیز دیگری هم بود؟ خدا به جای او یک زن خوبی به تو داده است. پیغمبر غضبناک شد به حدی که موهای جلوی سر حضرت از شدت غضب سیخ شد و فرمود: به خدا سوگند بهتر از خدیجه خدا همسری به من نداده است، او روزی به من ایمان آورد که تمام مردم به من کفر می‌ورزیدند و روزی مرا تصدیق کرد که مردم مرا تکذیب می‌کردند و آن روز تمام ثروتش را در اختیار من گذاشت که مردم از هرگونه معامله و مساعدت با من دریغ می‌کردند خدای عالم تنها فقط از حضرت خدیجه به من اولاد داد و از دیگر زنان خدا مرا محروم کرد.

عائشه گفت: من پیش خودم گفتم دیگر از حضرت خدیجه به بدی یاد نخواهم کرد.

اما در آخر بعنوان نکته پایانی از این مهم غافل نشویم که در دنیای امروز اسلام که بیش از هر زمانی محتاج وحدت و تقریب مذاهب است می توان حضرت خدیجه کبری را بعنوان محور وحدت و تقریب مذاهب اسلامی معرفی و اعلام نمود تا همه دور این شخصیت والا مقام اسلامی که امّ المومنین اند و اولین و بهترین همسر پیامبر عزیزمان و از سابقین در ایمان و اسلام اند جمع شده و بعنوان شخصیتی که مورد احترام و اکرام همه ی مذاهب اسلامی است موجب وحدت بیش از پیش جوامع اسلامی شود.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


شنبه 5 خرداد 1397 - 11:56:5

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :