گروه تروریستی «تحریر الشام» در مسیر فروپاشی

شنبه 5 خرداد 1397 - 9:25:9
گروه تروریستی «تحریر الشام» در مسیر فروپاشی

دمشق- الکوثر: گروه تروریستی موسوم به «هیئت تحریر الشام» با از دست دادن یکی از برجسته ترین فرماندهان خود متحمل ضربه ای شدید شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به گفته منابع وابسته به مخالفان سوری، ابراهیم رحمون ملقب به «ابوعبیده کنصفره» فرمانده منطقه جبل الزاویه و یگان توپخانه گروه تروریستی تحریر الشام که 800 نیرو تحت فرمانش بودند از گروه تحریرالشام جدا شد و از الجولانی سرکرده جبهه النصره که بزرگترین گروه تشکیل دهنده هیئت تحریرالشام است برائت جست.

فعالان سوری اعلام کردند ابوعبیده به همراه نیروهای تحت امرش در منطقه جبل الزاویه در استان ادلب با جدا شدن از تحریرالشام به گروه موسوم به «حراس الدین» (پاسداران دین) پیوست. گروه حراس الدین از ائتلاف گروه هایی تشکیل شده است که از هیئت تحریر الشام جدا شده و با القاعده بیعت کرده اند.

منابع وابسته به مخالفان سوری اعلام کردند در چند روز گذشته مذاکراتی بین ابوعبیده و سرکردگان تحریرالشام برگزار شد که در آن ابوعبیده از تحریرالشام خواست با درخواست طرف های منطقه ای برای انحلال خود یا ادغام شدن در دیگر گروه ها، مخالفت کند.

اخیرا رسانه های نزدیک به مخالفان سوری اعلام کرده بودند ترکیه به عنوان بخشی از تفاهم های آستانه بین کشورهای روسیه و ایران و ترکیه، انحلال هیئت تحریرالشام را خواستار شده بود. یکی از گزینه های پیشنهادی ترکیه این است که نام جدیدی با فرماندهان جدید برای این گروه تعیین شود و گروه های جدیدی به آن ملحق شوند. گزینه دیگر این است که انحلال تحریرالشام اعلام شود و به نیروهای آن امکان داده شود به گروه دیگری ملحق شوند.

این گزینه ها در شرایطی مطرح شده است که گفته می شود تلاش ها اکنون بر تشکیل «جبهه ملی آزادیبخش» با حضور گروه های فیلق الشام، جیش النصر، ارتش آزاد ادلب، و دیگر گروه ها متمرکز است تا هسته «ارتش ملی» در استان ادلب باشد. چنین طرحی در مناطق عملیات سپر فرات و شاخه زیتون در شمال حلب که ارتش ترکیه و هم پیمانان سوری آن اجرا کردند، پیاده شده است.

طرح انحلال تحریرالشام با مخالفت گسترده در داخل این گروه مواجه شد و بسیاری از فرماندهان این گروه از جمله ابوعبیده کنصفره، چنین اقدامی را عقب نشینی بی سابقه توصیف و بهترین راه حل را ایجاد تشکیلاتی جدید در شمال سوریه با حضور گروه های وابسته به ارتش آزاد دانستند که شاخه سیاسی داشته باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 5 خرداد 1397 - 9:10:53