تلاوت بی نظیر سعد الغامدی + ترجمه

جمعه 4 خرداد 1397 - 12:23:2

در کشور عربستان سعودی و در شهر ( الدمام ) به دنیا آمده، تا دوره دبیرستان را در همانجا گذرانده و بعد از آن در شهر ( إحساء ) دوره دانشگاه را در سال (1410 ق ) به پایان رسانده است.

تهران- الکوثر:  سعد الغامدی پس از آن نیز 5 سال دیگر به تحصیل ادامه داد. 9 سال مسؤل مرکز آموزش اسلامی بوده و اکنون نیز مدیر یکی از مدارس محلی دمام است. امامت و خطیبی یکی از مساجد به نام ( کنو ) به وی سپرده شده است.

او همچنین مسؤل دو مرکز ( منار الهدی للتدریب ) و ( مرکز امام الشاطبی للقرآن الکریم ) است.

مصاحبه با الغامدی:

مشتاقیم که مختصری از زندگیتان را از زبان خودتان بشنویم.
غامدی : اسم کامل من سعد بن سعید بن سعد الغامدی است. در کشور عربستان سعودی و در شهر ( الدمام ) به دنیا آمدم، تا دوره دبیرستان را در همانجا گذراندم و بعد از آن در شهر ( إحساء ) دوره دانشگاه را در سال (1410 ق ) به پایان رساندم ، پس از آن نیز 5 سال دیگر به تحصیل ادامه دادم. من 9 سال مسؤل مرکز آموزش اسلامی بودم اکنون نیز مدیر یکی از مدارس محلی دمام هستم.
همچنین متأهلم و سه تا فرزند دارم . امامت و خطیبی یکی از مساجد به نام ( کنو ) به من سپرده شد و من نیز پذیرفتم ، و همچنین مسؤل دو مرکز هستم : ( منار الهدی للتدریب ) و ( مرکز امام الشاطبی للقرآن الکریم ).

شخصیتهایی که بر روی سعدالغامدی تأثیر گذار بوده اند چه کسانی هستند؟
غامدی : در حقیقت کسی که بر من خیلی تأثیر گذار بوده است پدر بزرگوارم است (خدا حفظش کند)، چون طبع و اخلاق بخصوصی دارد و من بسیار از اخلاق و تقوای پدرم سود برده­ام ، پدرم بسیار خوش اخلاق و با تقواست ( و لانزکي علی الله أحدا ) ، پدرم همیشه لبخندی زیبا و صادقانه بر لب دارد.
و من نیز به خاطر زندگی با پدرم خیلی از ایشان تأثیر گرفته­ام ، به نظر من در این زمانه ما به چنین پدرانی احتیاج داریم چون عمل خیلی بهتر از سخن زیاد است ، هنگامی که پدری نمازهایش را به موقع ادا کند و قرآن بخواند و نسبت به کودکان و فقرا و بینوایان خوش اخلاق و متواضع باشد ، این خود بهترین الگو می­شود. نکته دیگر اینکه پدرم هر روز همه ما را جمع می­کرد و به ما قرآن می­آموخت ، می­گفت : ببینم کدام یک از شما تلاوت و قرآن خواندنش بهتر است؟ بعضی اوقات من بهتر بودم و بضی روزها هم بقیه از من بهتر بودند. یک بار وقتی من خیلی کوچک بودم توانستم سوره معارج را از حفظ کنم و پدرم به این مناسبت به من 10 ریال هدیه داد و ما را بیشتر تشویق می­کرد.

آیا وقتی که در دانشگاه بودی قرآن می­خواندی؟
غامدی : الحمدلله سال اوّل که در دانشگاه بودم توانستم اولین جزء قرآن را حفظ کنم که از سوره (البقرة) شروع کردم ، بعد از آن به لطف خدا توانستم طی پنج سال تمام قرآن را حفظ کنم .
توانستم خلاء دانشگاه را پر کنم و بسیاری از دانشجویان را نیز نصیحت می­کردم که دانشگاه بهترین مکان برای آموختن و کسب علم است ، برکت دانشگاه را احساس می­کردم ، همیشه نزدیکهای غروب را برای حفظ قرآن کریم انتخاب می­کردم ، مغرب برای من بهترین موقع بود ، مشغول بودن من با قرآن بیشتر در مساجدی بود که به دانشکده­ها نزدیک بودند ، من در آن مسجدها خیلی راحت بودم ..

 سعدالغامدی چه احساسی داشت وقتی که تمام قرآن را از حفظ کرد؟
غامدی : پنهان نمی­کنم که احساس عزت نفس می­کردم ، احساس می­کردم که این قرآن چقدر شیرین است و زندگی بدون آن هیچ معنایی ندارد. برای نمونه وقتی که قرآن از بوستان­ها و درختان خرما و انگور و سرسبزی­های بهشت سخن می گوید ، اینگونه احساس می کنی که اکنون در آن هستی یا وقتی که از ملتها و قومهای پیشین که از بین رفته اند سخن می گوید احساس می­کنی که با آنان زندگی می کنی ، به همین خاطر حفظ کردن قرآن باعث شد که بیشتر به قرآن احساس نزدیکی کنم و در آن تفکر کنم.

نظر ( سعدالغامدی ) در باره­ی قرآن چیست ؟
غامدی : در حقیقت من قبلاً بیشتر وقت خودم را به حفظ قرآن اختصاص داده بودم امّا باور من این است که درک قرآن و تفکر در آن خیلی مهمتر از حفظ آن است ، چون از بر کردن قرآن سنت است اما تفکر و تعمق در آن واجب است.
دقت و تفکر عمیق در قرآن بر هر کسی که خود را مسلمان می­داند واجب است و امروزه دسته­ها و کلاس­های حفظ قرآن فراوانند ولی فهم و درک قرآن مهمتر و واجب­تر است... دوست دارم که همه به سایه تفسیرهای قرآن پناه ببرند.

شما که خود ، قرآن را در پنج سال حفظ نمودید ، نظرتان در باره­ی کسانی که قرآن را با عجله حفظ می­کنند چیست؟
غامدی : می­توانم بگویم که من مخالف آن هستم که قرآن با عجله حفظ شود ، تنها حفظ کردن قرآن کافی نیست ، بلکه قرآن دنیایی از ادراک و تفکر می­طلبد .


از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان


جمعه 4 خرداد 1397 - 12:22:40