دولت و پارلمان لبنان در ایستگاه آخر

دو شنبه 31 اردیبهشت 1397 - 10:52:33
دولت و پارلمان لبنان در ایستگاه آخر

تهران- الکوثر: -امروز (دوشنبه) آخرین روز از دوره کنونی دولت و پارلمان لبنان است. با آغاز به کار پارلمان جدید و در پی آن تشکیل دولت، لبنان در انتظار پوست اندازی سیاسی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، هفتاد و چهارمین کابینه لبنان به ریاست «سعد الحریری» امروز آخرین نشست رسمی خود را برگزار خواهد کرد و از فردا تا زمان تشکیل دولت جدید، به صورت موقت که تنها عهده دار امور اجرایی و معمول است، بر سر کار خواهد بود.
همزمان امروز نیز آخرین روز از دوره پارلمان لبنان است. دوره ای که قرار بود 4 ساله باشد اما به دلایل عمدتا امنیتی و با تاخیر در برگزاری انتخابات، حدود 9 سال به طول انجامید.

پارلمان جدید؛ نقطه سرخط
انتخابات پارلمانی لبنان حدود دو هفته پیش در 6 ماه مه (16 اردیبهشت) برگزار شد و 128 نماینده پارلمان انتخاب شدند.
لبنان نظامی پارلمانی دارد به این معنا که این نهاد محل توزیع قدرت است. انتخاب رئیس جمهوری برعهده پارلمان است و دولت نیز از دل پارلمان و بر اساس ترکیب ائتلاف های موجود در آن شکل می گیرد.
از نظر بسیاری از تحلیلگران برگزاری انتخابات و تغییر ترکیب پارلمان پس از وقفه ای 5 ساله، فضای سیاسی لبنان را از سکون سال های اخیر رها کرد.
در انتخابات دو هفته پیش حدود نیمی از واجدان شرایط در انتخابات به پای صندوق های رای رفتند. 
نتیجه انتخابات این شد که تمامی احزاب و جریان های سیاسی شناخته شده این کشور هر کدام سهمی از کرسی های پارلمان را کسب کردند. هرچند برخی در مقایسه با انتخابات پیشین کرسی های بیشتر و برخی نیز کرسی های کمتر کسب کردند.
حزب الله و همپیمانانش در این انتخابات موفق شدند حدود نیمی از کرسی های پارلمان را کسب کنند. موفقیتی که بسیاری آن را مرهون تغییر قانون انتخابات از الگوی «اکثریت» به «نسبیت» می دانند. به طوری که هر لیست انتخاباتی به میزان آرای کسب شده اش-هرچند اندک-در پارلمان کرسی کسب کرد.
حزب «جریان المستقبل» به رهبری سعد الحریری را شاید بتوان بزرگترین ناکام این انتخابات دانست. این حزب بسیاری از کرسی های خود را از دست داد.
حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» (القوات اللبنانیه) نیز توانست به تعداد کرسی های خود بیافزاید.
هنوز به طور قطع نمی توان تعداد قطعی فراکسیون های پارلمانی و جهت گیری های سیاسی آنها را مشخص کرد. چرا که باید دید برخی از نمایندگانی که در لیست های کوچک یا به عنوان افراد مستقل وارد پارلمان شدند به سمت کدام یک از دو اردوگاه شناخته شده لبنان سوق پیدا خواهند کرد.
گرچه بسیاری تقسیم بندی احزاب لبنان بر اساس دو جریان 8 و 14 مارس را قدیمی می دانند اما به نظر می رسد همچنان این تقسیم بندی، آرایش اصلی سیاسی لبنان را تشکیل می دهد. 
جریان 8 مارس گروه های نزدیک به حزب الله و حامی سلاح مقاومت هستند که از نظر منطقه ای نیز رویکرد مثبتی نسبت به دولت های سوریه و ایران دارند. 
جریان 14 مارس نیز منتقد حزب الله و سلاح آن است و از نظر رویکرد خارجی نیز گرایش بیشتری به عربستان سعودی و آمریکا دارد. 
ماهیت متکثر نظام سیاسی در لبنان به گونه ای است که هیچ یک از جریان های سیاسی توان حذف یکدیگر را ندارند بلکه آنها به رغم اختلاف هایشان ناگزیر به همکاری از جمله حضور در دولت هستند.
نخستین ماموریت پارلمان جدید روز چهارشنبه (پس فردا) خواهد بود. زمانی که قرار است رئیس پارلمان و معاونش انتخاب شوند.
به نظر می رسد بیشتر گروه های سیاسی بر انتخاب مجدد «نبیه بری» بر ریاست پارلمان اصرار دارند. 
از نظر قانونی رئیس پارلمان لبنان باید از میان شیعیان باشد. بری که رهبر جنبش امل است به دلیل رویکرد تعاملی و اعتدالی اش، حمایت بیشتر گروه های سیاسی را دارد. 
در حالی که تکلیف ریاست مجلس از همین حالا روشن است اما در مورد معاونش هنوز نمی توان به قطعیت نظر داد. «ایلی الفرزلی» که حمایت احزابی چون حزب الله، امل و حزب سوسیالیست ترقی خواه را با خود دارد با «انیس نصار» که مورد حمایت حزب نیروهای لبنانی و جریان المستقبل است با هم رقابت می کنند.

دولت جدید؛ مذاکرات سخت برای تعیین ترکیب
دولت کنونی لبنان کار خود را از 18 دسامبر سال 2016 (28 آذر 1395) آغاز کرد. این دولت به دنبال توافق سیاسی شکل گرفت که گام نخست آن انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری لبنان از سوی پارلمان پس از خلا دو سال و چند ماهه بود. 
پس از انتخاب رئیس جمهوری، دولت به ریاست سعد الحریری نیز تشکیل شد. 
ویژگی عمده این دولت، حضور بیشتر گروه های سیاسی به رغم وجود اختلاف های سیاسی بود. 
با پایان یافتن عمر این دولت، مهمترین پرسش این است که ترکیب دولت آینده چگونه خواهد بود؟
پس از شکل گیری پارلمان، رئیس جمهوری با مشورت با فراکسیون های پارلمانی، فردی را که بیشترین حمایت را دارد به عنوان نخست وزیر معرفی خواهد کرد.
نخست وزیر از نظر قانونی باید از میان اهل سنت باشد. به نظر می رسد سعد الحریری همچنان بخت نخست انتخاب به عنوان نخست وزیر باشد. گفته می شود حتی گروه های مخالف همچون حزب الله نیز با انتخاب مجدد الحریری همراه هستند.
پس از معرفی نخست وزیر رایزنی ها برای ترکیب آینده دولت آغاز خواهد شد. این مرحله را می توان دشوارترین و نفس گیرترین فرایند سیاسی پیش رو دانست. 
در این مرحله رایزنی های فشرده ای بین احزاب حاضر در پارلمان شکل خواهد گرفت. طبیعی است که هر حزبی بر اساس رای کسب شده سهمی را از کرسی های وزارتی خواهد داشت. 
مدیریت کردن خواسته های احزاب بویژه اینکه هر کدام از آنها دارای نگاه و اولویت خاص خود هستند کار بسیار دشواری است که ممکن است هفته ها به طول بیانجامد.


اخبار لبنان را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 31 اردیبهشت 1397 - 10:38:6