دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل بازداشت فعالان عربستانی را محکوم کردند

شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 18:26:41
دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل بازداشت فعالان عربستانی را محکوم کردند

تهران- الکوثر: گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی اقدام اخیر مقام‌های عربستانی در بازداشت هفت فعال برجسته حقوق زنان در این کشور را که پیش از این برای حق رانندگی زنان مبارزه کرده بودند، محکوم کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این در حالی است که براساس اصلاحاتی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اخیرا انجام داد حق رانندگی برای زنان در این کشور قرار است از ماه آینده میلادی به رسمیت شناخته و اجرا شود.

دو گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های عربستانی خواستند تا این بازداشت شده‌ها را که شامل ایمان النفجان و لجین الهذلول و دو مرد دیگر می‌شود آزاد کنند.

لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه گروه دیده‌بان حقوق بشر گفت: به نظر می‌رسد تنها جرمی که این فعالان مرتکب شده‌اند این بوده که قبل از اعلام اصلاحات محمد بن سلمان خواهان رانندگی زنان بودند.

از ۲۴ ژوئن قرار است زنان عربستانی اجازه رانندگی در این کشور را پیدا کنند.

فعالان و تحلیلگران می‌گویند دولت عربستان بیشتر از هر چیز به دنبال آن است که به فعالان حقوق بشری که فعالیت‌شان در این کشور ممنوع است امتیاز ندهد و بیشتر می‌خواهد که حساسیت محافظه‌کاران مذهبی مخالف با مدرنیزه سازی در عربستان را برنیانگیزد.

مقام‌های عربستان اخیرا اعلام کردند که هفت نفر را به اتهام ارتباط با طرف‌های خارجی و دادن پیشنهاد حمایت مالی به دشمنان در خارج از عربستان بازداشت کردند.

یک نهاد امنیتی عربستان در بیانیه خود بر ضمن اعلام بازداشت این افراد اشاره‌ای به هویت آنها نکرد اما یک پایگاه خبری به نام سبق اعلام کرد که این افراد مرتبط با فعالیت برای حقوق زنان هستند.

این در حالی است که نفجان و هذلول در سال ۲۰۱۶ طوماری را امضا کردند که خواهان پایان دادن به نظام همراهی اجباری زنان با مردان محرم شده بود.


اخبار عربستان را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 15:34:54