روحانی در گفتگو با مکرون: اروپا فرصت محدودی برای حفظ برجام دارد

چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397 - 23:34:54
روحانی در گفتگو با مکرون: اروپا فرصت محدودی برای حفظ برجام دارد

تهران- الکوثر: رئیس جمهور ایران با بیان اینكه اروپا فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام و اعلام موضع قاطع نسبت به تعهدات خود دارد گفت منافع ایران در برجام باید به طور صریح، مشخص و تضمین شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری ایران اعلام کرد حسن روحانی عصر چهارشنبه در تماس تلفنی با امانوئل مكرون رئیس جمهور فرانسه با وی افزود: برجام در نتیجه تلاش های طولانی و مستمر از سال 2003 تا 2015 حاصل شد و به واسطه تایید آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد، توافقی بین المللی محسوب می‌شود.

روحانی با سخیف برشمردن اعلام خروج رئیس جمهور آمریکا از برجام تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی صد درصدی به تعهدات خود در برجام، دستیابی به منافع ملی را دنبال كرده و خواهد كرد اما متاسفانه طرف مقابل در اجرای تعهداتش عملكرد رضایت بخشی نداشته است.

روحانی افزود: برخلاف خیال های ترامپ، غنی سازی در ایران هرگز برای دستیابی به سلاح هسته ای نبوده بلكه این تلاش علمی و فنی در راستای تقویت غرور ملی و نیازهای مردم ایران انجام شده و خواهد شد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینكه وزرای خارجه و گروه های كارشناسی ایران و كشورهای اتحادیه اروپا باید در مدت كوتاه چند هفته ای با جلسات مكرر

مسائل مربوط به حفظ برجام را بررسی و به تصمیمی واضح و شفاف برسند، گفت: باید منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، روابط بانكی، سرمایه گذاری ها و بیمه به طور روشن و صریح مشخص و تضمین شود.

روحانی با بیان اینكه همچنین باید تصمیم شركت های خارجی طرف قرارداد و سرمایه گذار در ایران برای مواجهه با خروج آمریكا از برجام صریح و شفاف اعلام شود گفت: اگر در مدتی محدود و معین به تصمیم روشنی درباره برجام برسیم می‌توانیم شاهد تعامل گسترده‌تری میان ایران و اروپا باشیم.

رییس جمهور ایران نقض عهدهای مكرر آمریكا از ابتدای توافق مهم برجام را سرشكستگی تاریخی برای دولت این كشور برشمرد و تاكید كرد: اروپا در شرایط كنونی فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام در اختیار دارد و باید هرچه سریعتر موضع روشن و قاطع خود را نسبت به تعهداتش در برجام مشخص و اعلام كند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397 - 23:34:46