انتقاد ديده‌بان حقوق بشر از بازداشت‌هاي خودسرانه در عربستان

یک شنبه 16 اردیبهشت 1397 - 20:8:56
انتقاد ديده‌بان حقوق بشر از بازداشت‌هاي خودسرانه در عربستان

تهران- الکوثر: سازمان ديده بان حقوق بشر اعلام كرد عربستان سعودي هزاران نفر از شهروندان اين كشور را به مدت بيش از شش ماه يا در مواردي بيش از 10 سال بدون ارجاع پرونده آنان به دادگاه براي محاكمه، بازداشت كرده است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پايگاه اينترنتي سازمان ديده بان حقوق بشر اعلام کرد، دادستان كل عربستان بايد فورا عليه متهمان جنايي که مدتهاست در بازداشت به سر مي‌برند اعلام جرم يا آنها را آزاد كند و به بازداشت خودسرانه و غيرقانوني افراد پايان دهد. 
ديده‌بان حقوق بشر در تحليلي با استناد به داده هاي پايگاه اينترنتي وزارت كشور عربستان اعلام كرد، مقامات سعودي دو هزار  و 305 نفر را به مدت بيش از شش ماه است که بدون ارجاع پرونده آنان به قاضي بازداشت كرده اند. تعداد افرادي كه مدت طولاني تري است در بازداشت به سر مي‌برند ظاهرا در سال هاي اخير افزايش چشمگيري داشته است. 
تحليل ديده بان حقوق بشر از داده هاي رسمي وزارت كشور عربستان نشان مي‌دهد كه از ميان پنج هزار و 314 نفر از افرادي كه در فهرست بازداشت شدگان در عربستان قرار دارند سه هزار و 380 نفر مدت شش ماه است بدون هيچ اتهامي در بازداشت هستند و دو هزار و 949 نفر براي مدت يكسال و 770 نفر براي مدت سه سال است که در بازداشت خودسرانه و غيرقانوني به سر مي برند. 
همچنين مقام هاي عربستاني دو هزار و 305 نفر را به بهانه اجراي تحقيقات و بررسي براي مدت بيش از 6 ماه در بازداشت نگه داشته اند. يك هزار و 875 نفر براي بيش از يك سال و 251 نفر براي مدت سه سال به همين بهانه در بازداشت بوده اند. 
در اين  گزارش با اشاره به بازداشت صدها نفر از شاهزادگان و شخصيت هاي بانفوذ عربستان آمده است: متوسل شدن عربستان به بازداشت غيرقانوني و خودسرانه از زمان بازداشت گسترده 381 نفر به اتهام فساد در 4 نوامبر (13 آبان 96) مورد دقت نظر بيشتري قرار دارد. اين بازداشت ها نگراني مدافعان حقوق بشر را برانگيخته و به نظر مي رسد چنين بازداشت هايي در خارج از چارچوب قانوني صورت گرفته است و بازداشت شدگان مجبور شده اند از دارايي هاي خود در ازاي دستيابي به آزادي چشم پوشي کنند. 
به موجب قوانين كيفري عربستان افراد حداكثر  تا پنج روز مي توانند بدون اتهام در بازداشت باشند كه قابل تمديد تا شش ماه به دستور مركز تحقيقات و پيگرد است. بعد از اين شش ماه فرد بازداشت شده بايد به موجب قانون به دادگاهي صالح ارجاع يا آزاد شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 اردیبهشت 1397 - 20:7:45

عکسهای بیشتر :