واکنش رئيس کميته عالي انقلاب يمن به اشغال جزيره سقطری از سوي امارات

شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 22:6:37
واکنش رئيس کميته عالي انقلاب يمن به اشغال جزيره سقطری از سوي امارات

صنعا- الکوثر: رئيس کميته عالي انقلاب يمن تأکيد کرد جزيره سقطری همواره يمني بوده است و يمني باقي خواهد ماند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد علي الحوثي اين سخنان را در پي اقدام امارات به تقويت حضورش در اين جزيره و تلاشهاي امارات براي توجيه اشغال آن مطرح کرد. مقامات اماراتي براي توجيه اشغال جزيره سقطری  گفته‌اند ابوظبي با ساکنان اين جزيره روابط تاريخي و خانوادگي دارد.
براساس گزارش ها، امارات، تجهيزات نظامي جديدي شامل تانک و خودروهاي زرهي و نظامي و نيز دهها سرباز نقابدار به اين جزيره گسيل کرده است. امارات همچنين اجازه نمي دهد اعضاي دولت عبدربه منصور هادي فرودگاه جزيره سقطری را ترک کنند زيرا فرودگاه و بندر اين جزيره را محاصره و به توصيه کميته ويژه سعودي در اين خصوص بي اعتنايي کرده است.
اين کميته درخواست کرده است وضع اين جزيره به پيش از اقدامات اخير نظامي امارات بازگردد.

امارات اين اقدامات را بدون هماهنگي با دولت منصور هادي (رئيس جمهور مستعفي و فراري يمن) انجام داده است. اين تحرک امارات، واکنشهاي خشمگينانه يمني ها را به همراه داشته است. 
نايف البکري وزير جوانان و ورزش در دولت منصور هادي (دولت مستعفي) تأکيد کرده است يمني ها از جزيره سقطری  يا از هر بخش ديگري از خاک يمن چشم پوشي نخواهند کرد. اما ابوظبي به جاي آرام کردن اوضاع از طريق انور قرقاش وزير مشاور در امور خارجه امارات تلاش کرده است اقدامات امارات را در جزيره سقطری توجيه کند.
قرقاش گفته است: امارات روابط تاريخي و خانوادگي با ساکنان سقطری دارد. محمد علي الحوثي رئيس کميته عالي انقلاب يمن به اين سخنان پاسخ داده و تأکيد کرده اين جزيره همواره يمني بوده است و يمني باقي خواهد ماند.
اشغالگري نظامي و اظهارات قرقاش و ديگر مقامات اماراتي و القاي اين مطلب که جزيره سقطری براي امارات است در چارچوب تلاشهاي اين کشور براي جعل تاريخ و تحريف هويت آن صورت مي گيرد تا مقدمه تسلط و سيطره کامل بر اين جزيره را فراهم کند.
امارات به بهانه اقدامات بشردوستانه، وارد اين جزيره شد و سپس يک پايگاه نظامي در آن و شبکه ارتباطاتي ايجاد کرد علاوه بر اين که تلاشهاي زيادي براي تغيير وضع جمعيتي با دادن تابعيت به ساکنانش و کوچ اجباري يمني هاي موجود در آن و تملک اراضي براي اماراتي ها و غارت ثروتهاي کمياب آن انجام داد تا زمينه همه‌پرسي براي الحاق اين جزيره را به امارات فراهم آورد همچنانکه يک فعال اماراتي چنين درخواستي را کرده است.
اقدام امارات به اشغال جزيره راهبردي سقطری و تعامل با آن به عنوان هشتمين اميرنشين امارات پس از تسلط بر جنوب يمن و ايجاد پايگاههاي نظامي در شاخ آفريقا در چارچوب طرحهاي توسعه طلبانه‌اي صورت مي گيرد که در حد و اندازه کشوري مانند امارات نيست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

 


شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 21:36:53