ايران هراسي، نياز آمريکا براي دوشيدن کشورهاي ثروتمند عربي

چهار شنبه 12 اردیبهشت 1397 - 12:20:20
ايران هراسي، نياز آمريکا براي دوشيدن کشورهاي ثروتمند عربي

رئيس جمهور امريکا با ارسال نامه هايي به سران کشورهاي عربي حاشيه جنوبي خليج فارس، با ادعاي هزينه هاي کشورش براي مقابله با رفتار خصمانه ايران وحفظ امينيت آنها، خواستار تامين اين هزينه ها شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، منابع نزديک به کاخ سفيد اعلام کردند که ترامپ دستورالعمل 11ماده‌اي براي سران عرب حاشيه خليج فارس ارسال کرده و بر اساس اين دستور العمل با تاکيد بر اينکه آنها امنيت خود را مديون امريکا هستند از آنها خواسته است که هزينه هاي کشورش را برگردانند و براي ادامه تامين امنيت آنها هزينه اش را بپردازند.
نکته اينجاست که ترامپ در اين دستورالعمل، از ايران به عنوان تهديدي براي کشورهاي عربي ياد کرده و بر اساس راهبرد ايران هراسي سعي کرده است به دوشيدن اين کشورها ادامه دهد. رئيس جمهور آمريکا همچنين در کنفرانس خبري مشترک با رئيس جمهور نيجريه گفته است که ما ديگر و بيشتر نمي خواهيم پليس جهان باشيم.  او تاکيد کرده است ما چندين دهه پول هنگفتي صرف پليس بودن در جهان کرديم و اين نبايد اولويت باشد. ما مي خواهيم بر خودمان نظارت کنيم و کشور خودمان را بازسازي کنيم.
ترامپ در اين دو موضع گيري به دو نکته اشاره کرده است نخست تامين سرمايه هايي که براي امنيت ديگران هزينه کرده است. دوم برگرداندن اين هزينه ها براي سرمايه گذاري در امريکا وبازسازي کشورش که در کارزارهاي انتخاباتي هم گفته بود که اولويت اول او امريکاست. او به خوبي به رقابت و دشمني بيهوده وبي فايده سعودي ها با ايران نيز به خوبي پي برده و از اين نقطه ضعف آنها سعي کرده است با دميدن بر آتش دشمني آنها، به بهانه تامين امنيت عربستان وکشورهاي هم پيمانش آن هم در برابر تهديد واهي ايران، به هدف خود يعني بازگرداندن 7 تريليون دلار از هزينه هايي که پيش از اين گفته امريکا در خاورميانه هزينه کرده است برسد.
اما موضوع اينجاست که ترامپ خود اذعان مي کند که اين هزينه ها هيچ دستاوردي نداشته است و خود اين اعتراف بيانگراين نکته است که آنچه او ديگر مقام هاي امريکايي از تهديد ايران براي امنيت کشورهاي عربي سخن مي گويند دروغ بوده  و مشکل امنيتي آنها در جاي ديگري است جايي که نيروي خارجي نمي تواند آن را برطرف نمايند و برطرف کردن اين تهديدها با عملکرد سران همين کشورهاي عربي ميسر خواهد شد.
 باراک اوباما رئيس جمهور امريکا قبل از پايان دوره رياست جمهوري اش در جريان نشيت هاي مختلف با سران کشورهاي عربي از جمله در کمپ ديويد گفته بود که سران عربي نبايد انتظار داشته باشند هرجا مشکل داشته باشند امريکا نظاميان خود را به آنجا بفرستد. او گفته بود که مشکل اين کشورها ارتش جوانان بيکار و خواهان اصلاحات در داخل است که به دليل فراهم نبودن شرايط خوب زندگي و عدم مشارمت سياسي و آزادي هاي مدني به سوي افراط گرايي سوق داده شده و به تهديد تبديل مي شوند.
البته اوباما به اين حقيقت اعتراف کرده بود اما به حقيقت دوم اشاره نکرده بود و آن اينکه تهديد خارجي براي آنها رژيم صهيونيستي است که با اشغال فلسطين و توسعه طلبي و اشغال بخش هايي از خاک مصر، اردن، سوريه ولبنان و تهديد اماکن مقدس اسلامي از جمله بيت المقدس و مسجدالاقصي، و پيگيري سياست  تجزيه کشورهاي منطقه از جمله سوريه وعراق و گسترش حوزه نفوذش از نيل تا فرات به تهديد اصلي کشورهاي عربي تبديل شده؛ و جاي شگفتي است که عربستان به جاي برطرف کردن اين تهديدهاي اصلي به دشمني با ايران و دوستي با دشمن اصلي يعني رژيم صهيونستي پرداخته است و بيهوده مسيري را ادامه مي دهد که نتيجه آن چيزي جز از بين رفتن سرمايه هاي اين کشور و هم پيمانانش و برهم ريختن اوضاع داخلي نيست. آيا وقت آن نشده که اين کشورها تهديدهاي امنيتي خود را باز تعريف نمايند؟ و راه سوءاستفاده ترامپ و نتانياهو براي ويران کردن منطقه و دوشيدن کشورهاي عربي و فتنه در جامعه مسلمانان را ببندند؟
 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 اردیبهشت 1397 - 12:20:11