گفتنی هایی درباره فرمانده شهید انصارالله یمن

سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 - 9:38:56
گفتنی هایی درباره فرمانده شهید انصارالله یمن

تهران- الکوثر: صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن که رژیم سعودی برای سر او 20 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود در حمله هوایی متجاوزان در الحدیده به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شهید صالح الصماد در فهرست 40 نفره ای که رژیم سعودی به عنوان افراد تحت تعقیب برای ترور در یمن تهیه کرده بود در رتبه دوم قرار داشت و رژیم سعودی 20 میلیون دلار جایزه برای هر کس که اطلاعاتی درباره صالح الصماد به منظور بازداشتش بدهد و یا سعودی ها را از مکان حضور او با خبر سازد اختصاص داده بود.

اما صالح الصماد که ریاست «شورای عالی سیاسی یمن» و نیز ریاست دفتر سیاسی انصارالله را بر عهده داشت کیست؟

از یک معلم ناشناس تا یک رهبر سیاسی

صالح الصماد که ریاست دفتر سیاسی انصارالله را بر عهده داشت در یمن فردی کمتر شناخته شده بود و مانند بسیاری دیگر از مقامات و فرماندهان انصار الله پس از ورود نیروهای انصارالله به صنعا پایتخت یمن در سال 2015 شهرت یافت.

صالح الصماد در سال 1979 در منطقه «بنی معاذ» در شهرستان «سحار» واقع در استان «صعده» در شمالی ترین منطقه یمن چشم به جهان گشود، جایی که خاستگاه و پایگاه انصارالله یمن به شمار می رود.

الصماد پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به شغل معلمی در یکی از مدارس این منطقه مشغول شد. او تحصیلات دینی را زیر نظر «بدر الدین حوثی» گذراند و از این طریق با «حسین» فرزند بدرالدین الحوثی، بنیانگذار جنبش انصارالله و نیز «عبدالملک الحوثی» رهبر کنونی این جنبش آشنا شد.

اسم الصماد به عنوان فرمانده میدان نبرد اولین بار در سال 2005 و طی سومین تهاجم نیروهای دولتی وابسته به علی عبدالله صالح رئیس جمهور وقت یمن به صعده مطرح شد. در آن جنگ الصماد فرماندهی جبهه نبرد را در زادگاهش علیه نیروهای دولت آن زمان یمن بر عهده داشت. نام او از آن زمان در لیستی 55 نفره آمده است که از طرف وزارت کشور یمن در دوره ریاست علی عبدالله صالح، به عنوان افراد تحت پیگرد اعلام شد.

الصماد همچنین به نمایندگی از حوثی ها و در چارچوب کمیته هایی برای میانجی گری با دولت یمن و طرف های دیگر فعالیت می کرد.

در سال های اخیر الصماد جانشین «صالح هبره» به عنوان رئیس دفتر سیاسی انصارالله شد. پس از ورود نیروهای انصارالله به پایتخت یمن، عبدربه منصور هادی رئیس جمهور وقت یمن، صالح الصماد را به عنوان نماینده انصارالله به عضویت گروه مشاورانش درآورد. تشدید اختلافات بین انصارالله و منصور هادی سرانجام به استعفای منصور هادی و فرار او از صنعا به عدن و سپس ریاض پایتخت عربستان منجر شد.

صالح الصماد همچنین در اوایل ماه مارس 2015 ریاست اولین هیأت وابسته به دولت جدید یمن را بر عهده داشت که برای ملاقات های رسمی با مقامات ایرانی به طور علنی به تهران سفر کرد. در این سفر موافقت نامه هایی بین دوطرف امضا شد.

پس از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن که عملیات «طوفان قاطعیت» نامیده شد، صالح الصماد در ماه مه 2015 به عنوان نماینده دولت جدید یمن برای گفتگو درباره راه های پایان دادن به جنگ در این کشور به مسقط پایتخت سلطان نشین عمان سفر و با دیپلمات های خارجی گفتگو کرد ولی این مذاکرات به علت کارشکنی های ائتلاف سعودی که به دنبال تسلیم بی چون وچرای یمنی ها بود با شکست مواجه شد.

صالح الصماد در پست رئیس شورای عالی سیاسی

پس از آن الصماد به نقش غیربرجسته خود تا 28 ژوئیه 2016 ادامه داد، تا این که انصارالله و رئیس جمهور سابق یمن علی عبدالله صالح توافقی را برای شراکت در اداره حکومت موقت به امضا رساندند و صالح الصماد به عنوان رئیس شورای عالی سیاسی، بالاترین پست حاکمیت برای اداره مناطق تحت کنترل انصارالله و متحدانش برگزیده شد. چند ماه بعد صالح الصماد علاوه بر تصدی پست قبلی به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح یمن منصوب شد.

صالح الصماد سرانجام در حمله هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به خودرو حامل او و همراهانش در خیابان الخمیس بندر الحدیده یمن به شهادت رسید. شورای عالی سیاسی یمن روز دوشنبه با اعلام خبر شهادت صالح الصماد اعلام کرد «مهدی محمد حسین المشاط» به عنوان رئیس موقت شورای عالی سیاسی یمن منصوب شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 - 9:29:0