نکاتی قابل تأمل درباره تیراندازی شب گذشته در کاخ پادشاه سعودی!

یک شنبه 2 اردیبهشت 1397 - 10:11:37
نکاتی قابل تأمل درباره تیراندازی شب گذشته در کاخ پادشاه سعودی!

تهران- الکوثر: در ساعات پایانی شنبه‌شب فضای مجازی با انتشار یک ویدیو منفجر شد؛ ویدئویی که از تیراندازی در کاخ ملک سلمان ومحل اقامت پسرش محمد بن سلمان در ریاض حکایت داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پلیس عربستان دوساعت پس از این حادثه، تیراندازی را به حضور یک پهپاد کوچک در منطقه امنیتی کاخ سلطنتی نسبت داد ولی صرفنظر از این که آیا روایت پلیس عربستان و ماجرای پهپاد درست است یا خیر، نکاتی چند در این زمینه قابل تامل است:

اول: شکنندگی امنیتی عربستان؛ حادثه شنبه شب ریاض نشان می‌دهد که هیج جایی در عربستان امنیت ندارد و اقتدار ظاهری ولی شکننده عربستان با وجود ادعای پادشاه و به ویژه ولی‌عهد سعودی هرلحظه در معرض تهدیدات جدی قرار دارد. این شکنندگی امنیتی تنها چند روز پس از اجلاس «الظهران» عربستان رخ داده است؛ اجلاسی که از ترس حملات موشکی انصارالله به جای ریاض در الظهران برگزار شد که این مسئله نیز حکایت از عدم استحکام امنیتی ریاض با وجود ادعاهای نهاد پادشاهی دارد.

دوم: احتمال کودتا؛ تاخیر بیش از دو ساعت سعودی‌ها در واکنش به حادثه این احتمال را تقویت می‌کند که اصل ماجرا چیزی غیر آن است که ادعا می‌شود. به باور برخی کارشناسان، ورود آسان و بی‎دغدغه پهپادها به محیط کاخ پادشاهی و تهدید امنیت شاه و ولی‌عهد سعودی می‌تواند با احتمال بروز یک کودتا ارتباط داشته باشد.

در همین ارتباط، یک کاربر سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت که ماجرا یک عملیات اطلاعاتی بوده برای شناسایی افراد متمایل به کودتا و‌ در ساعات آینده دستگیری‌هایی صورت خواهد گرفت.

روزنامه جروزالم پست هم نوشت برخی منابع با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از تیراندازی در توییتر گفته‌اند که این تیراندازی بخشی از یک پروژه کودتا علیه ملک سلمان بوده و شاه سعودی نیز از محل اقامتش فراری داده شده است.

سوم: افزایش مخالفان داخلی و خارجی بن سلمان؛ ولی‌عهد سعودی این روزها مخالفان متعددی در داخل وخارج دارد، از شاهزادگان معزول از قدرت تا بازداشت‌شدگان خاندان سلطنتی بدست ولی‌عهد، ازمسلمانانی که در پیوند با آرمان فلسطین، بن سلمان را عامل اسرائیل و موید مشروعیت رژیم صهیونیستی می‌دانند تا مخالفان داخلی او که با سیاست‌های سکولار به اصطلاح توسعه مدار او مخالفت شدید دارند و در کنار همه اینها مبارزین یمنی که با خود عهد کرده‌اند آرام و قرار را از بن سلمان بگیرند.

چهارم: وبالاخره اینکه پس ازحادثه شنبه‎شب می‌توان انتظار داشت میزان فشارهای رژیم آل سعود بر مردم عربستان به بهانه حفظ جان خاندان سعودی افزایش یابد و درعین حال دلارهای حاصل از نفت بیش از پیش از جیب کمپانی‌های غربی تولید سلاح سر درآورد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 2 اردیبهشت 1397 - 10:11:18