سفیر عراق در لبنان : مردم عراق حمایتهای ایران را فراموش نخواهند کرد

پنج شنبه 30 فروردین 1397 - 12:19:52

بیروت - الکوثر : علی عباس بندر العامری سفیر عراق در بیروت از مواضع و حمایتهای ایران از عراق تشکر و تاکید کرد مردم عراق این حمایتها و مواضع مسئولانه را فراموش نخواهند کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، علی عباس بندر العامری سفیر عراق در لبنان در گفتگوی اختصاصی با برنامه «لقاء خاص» شبکه جهانی الکوثر از نقش مرجعیت دینی در مبارزه با تروریسم و نابودی و بیرون راندن تروریستها از عراق قدردانی کرد و گفت :« از نقش مرجعیت بزرگ عراق نیز که با فتوای جهاد کفایی خود به نابودی تروریستها و دستیابی به پیروزی بزرگ در سراسر خاک عراق کمک کردند قدردانی می کنیم. ما از نیروهای مسلح در همه سطوح شامل ارتش ، پلیس ، پلیس فدرال ، نیروهای بسیج مردمی و نیروهای پیشمرگ و همچنین نیروهای عشایر که در کنار هم در جنگ با تروریستها و نابودی و بیرون راندن آنها از عراق متحد شدند تشکر و قدردانی می کنیم. زمانی که ما تروریستهای داعش کشور ما را مورد یورش قرار دادند و قصد داشتند خلافت خود خوانده خود را تاسیس کنند دشمنان ما معتقدند بودند عراق شکست خواهد خورد و تجزیه خواهد شد اما مرجعیت عالی قدر دینی و شخص آیت الله سیستانی حفظه الله فتوای جهاد کفایی را صادر کردند و جوانان غیور عراق برای کمک به برادران خود در نیروهای مسلح و آزادسازی مناطق مورد تهاجم قرار گرفته وارد میدان شدند و این فتوا با حضور مردم عراق موازنه را تغییر داد و در نهایت به پیروزی برابر تروریستها منتهی شد.» 

نقش نیروهای بسیج مردمی در مبارزه با داعش 

العامری گفت :« بسیج مردمی (حشد الشعبی) نماینده همه گروههای مردم عراق است و از همه گروهها در این نیرو حضور دارند. بسیج مردمی یک نیروی قانونی است که با فتوای مرجعیت تاسیس شد و پس از آن با قانونی که در مجلس نمایندگان به تصویب رسید به یک نهاد و نیروی قانونی و نظامی پس از ارتش و نیروهای نظامی دیگر تبدیل شد. بسیج مردمی نقش بزرگی در این نبرد با تروریستها داشت و با کمک دیگر نیروهای نظامی توانست مناطق زیادی را آزاد کند. بسیج مردمی با نیروهای حرفه ای خود توانست مناطق بزرگی مانند دیاله و صلاح الدین را آزاد کند و پس از آن به الانبار منتقل شد و فلوجه و سپس موصل را آزاد کرد و با کمک دیگر نیروهای نظامی در نهایت سراسر خاک عراق از وجود تروریستهای داعش پاکسازی شد. زمانی که تروریستها در عراق نابود شدند در همه جا تضعیف شدند و از بین رفتند. پیروزی ما برابر داعش در این مدت هم دوستان و هم دشمنان عراق را متعجب کرد. درحال حاضر نیروهای سوری با تروریستها می جنگند و زمانی که داعش در عراق نابود شد پیشروی و پیروزی برادران ما در سوریه برابر تروریستها سرعت بیشتری گرفت چرا که داعش تضعیف شده بود. در لبنان نیز مقاومت لبنان توانست در مدتی کم و بی سابقه تروریستها را بیرون برانند و شکست دهند چرا که کمر تروریسم در عراق شکسته بود.» 

همه مردم عراق در انتخابات شرکت خواهند کرد 

وی درباره انتخابات پارلمانی عراق نیز که ماه آینده برگزار خواهد شد گفت :« همه اقدامات برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات پارلمانی انجام شده است و کمیسیون مستقل انتخابات در این زمینه تلاش زیادی انجام داده است و دولت نیز حمایتهای لازم را برای برگزاری موفق این انتخابات ارائه کرده است. این انتخابات برای همه مردم است از جمله آوارگانی که هنوز نتوانسته اند به مناطق خود بازگردند و یا به خانه های خود بازگشته اند اما هنوز ارائه خدمات در این مناطق کامل نشده است. آمار مشخصی از آوارگان تهیه شده است و اقدامات لازم برای مشارکت گسترده آنها در انتخابات صورت گرفته است. در نهایت مردم عراق مشخص خواهند کرد که نماینده آنها در پارلمان چه کسی خواهد بود و دولت را چه کسی تشکیل خواهد داد. همه مردم عراق از همه گروهها در انتخابات شرکت خواهند کرد و فراکسیونهای سیاسی که تشکیل شده است نماینده همه گروهها و طوایف هستند.» 

از حمایتهای جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنیم

وی افزود :« از اولین و مهمترین مواضع در حمایت از عراق در نبرد علیه تروریستها ، موضع جمهوری اسلامی ایران بود و جمهوری اسلامی ایران از روز اول در کنار ما قرار داشت و از ما در مبارزه با تروریسم حمایت کرد. در حال حاضر نیز مستشاران ایرانی همچنان در عراق حضور دارند و به ما و نیروهای عراقی در نبرد با تروریسم کمک می کنند. بنابراین ما از جمهوری اسلامی به خاطر این موضع مناسب و مسئولانه که مردم عراق آن را فراموش نخواهند کرد چرا که موضعی ممتاز در حمایت از عراق بود صمیمانه تشکر می کنیم. اگر این موضع و حمایت ایران نبود مطمئنا عراق نمی توانست در این سطح با تروریستها مبارزه کند. ایران هم در جبهه نظامی و هم در جبهه سیاسی از عراق حمایت کرد و دولت ایران از همان روز نخست نظام سیاسی جدید عراق را به رسمیت شناخت و به آن کمک کرد و در همه سطوح از آن حمایت کرد. دولت عراق در آن روزهای سخت هر نیازی داشت ایران در کنار آن قرار گرفت و از آن حمایت کرد.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 30 فروردین 1397 - 11:4:4