تجاوز سه جانبه آمریکا ، فرانسه و انگلیس به سوریه نزدیک است

چهار شنبه 22 فروردین 1397 - 12:0:31
تجاوز سه جانبه آمریکا ، فرانسه و انگلیس به سوریه نزدیک است

تهران - الوثر: سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به برتری ارتش سوریه و هم پیمانانش در میدانهای نبرد و شکست گروههای تروریستی و هم پیمانانشان از جمله آمریکا نوشت : تنها تغییری که ممکن است واقعیت های میدانی سوریه را تغییر دهد دخالت نظامی فراگیر آمریکاست به همان صورتی که در سال 2003 در عراق رخ داد اما این امر به طور کلی بعید است زیرا پیامدهایش برای آمریکا فاجعه بار و بهای آن بسیار گزاف خواهد بود و احتمال رویارویی با روسیه و پایگاه های آن کشور در این صورت حتمی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبد الباری عطوان در روزنامه رأی الیوم با اشاره به احتمال تجاوز سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، این لحظات حساس برای منطقه را احتمالی برای آغاز دوران انزوای آمریکا به دست دونالد ترامپ توصیف کرد.
عبدالباری عطوان در یادداشت خود نوشت زبانی که برخی مسئولان در دولت آمریکا برای تعامل با بحران سوریه به کار می برند این احساس را منتقل می کند که آنها از رشته های دانشگاهی مرتبط با علوم حیوانات فارغ التحصیل شده اند.
دونالد ترامپ، بشار اسد را دو روز قبل حیوان توصیف و نیکی هیلی روز گذشته تأکید کرد روس ها وحشی هایی هستند که مسئول حمله شیمیایی به غوطه شرقی اند و احساس ننگ و عار نمی کند و به حمایت از نظام سوریه ادامه می دهند.
این توصیف ها و اصطلاحات کوچه بازاری نشان دهنده حالت سردرگمی است و نه قدرت. قدرتمندی که به خودش اطمینان دارد به این سطح از بی ادبی در گفتمان تنزل نمی کند و کلمات خود را با دقت زیاد و متناسب با جایگاه و وظیفه اش انتخاب می کند.
عاقلانی در آمریکا هستند که به بحران های کنونی سوریه درباره متهم کردن حکومت دمشق به کاربرد سلاح شیمیایی در غوطه به شکلی مختلف می نگرند. سرهنگ بات لانگ از جمله این افراد است که در نیروهای ویژه و آژانس اطلاعات نظامی آمریکا حضور داشته و چندین سال در منطقه خاورمیانه خدمت کرده است.
این سرهنگ بازنشسته در نامه ای که به جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا نوشته از او خواسته است احتمال حمله با گاز اعصاب در غوطه شرقی توسط گروه های مخالف را که در دوما تحت محاصره اند بررسی کند که ممکن است با اهداف صرفا تبلیغاتی و برای سوق دادن آمریکا برای واکنشی که هم اکنون در رسانه های غربی شاهد آن هستیم انجام شده باشد.ضمن آن که مخالفان در غوطه شرقی شکست خورده اند و جنجگویان و خانواده هایشان با اتوبوس های مجهز به شهر جرابلس نزدیک مرزهای ترکیه منتقل شده اند پس نفع دولت پیروز سوریه از به کار بردن سلاح شیمایی چیست؟ وی در پایان ابراز امیدواری کرد یک گروه متخصص حقیقت یاب قبل از هرگونه اقدام نظامی به منطقه اعزام شوند.
گمان نمی کنیم وزیر دفاع آمریکا به این نامه کوچک ترین توجهی کند و آن هم یک علت ساده دارد. تصمیم حمله نظامی و انتقام جویانه به اهداف سوریه و چه بسا روسیه و ایران گرفته شده است. ترامپ مسئولیت این حمله شیمایی را متوجه پوتین دانست و نماینده اش در سازمان ملل این اتهام ها را تکرار کرد و روز گذشته در اظهاراتی در شورای امنیت گفت واشنگتن به این اقدام پاسخ نظامی خواهد داد چه این شورا قطعنامه ای در محکوم کردن سوریه و روسیه صادر کند چه نکند. نیز اطمینان داریم دولت آمریکا به استقبال مقامات سوریه از ورود یک هیئت حقیقت یاب که توسط سازمان منع گسترش سلاح هسته ای به غوطه شرقی اعزام شود پاسخی نخواهد داد.
ترامپ که یک هفته قبل گفت نیروهایش را از سوریه عقب می کشد امروز سفر خود به آمریکای جنوبی به منظور حضور در نشست سران آمریکای شمالی و جنوبی را که قرار بود روزهای جمعه و شنبه در پایتخت پرو برگزار شود لغو کرد و هم زمان، دستور اعزام ناوشکن های مجهز به موشک های توماهوک را به شرق دریای مدیترانه و مقابل سواحل سوریه صادر کرده است.
همه نشانه ها و شواهد حاکی از این است که تجاوز سه جانبه آمریکا ، فرانسه و انگلیس به سوریه نزدیک است تا مکمل تجاوز اسرائیل به پایگاه هوایی تیفور نزدیک شهر حمص باشد که در جریان آن 14 سرباز ایرانی و سوری در اثر اصابت موشک های شلیک شده از جنگنده های اف 15 بر فراز آسمان لبنان به شهادت رسیدند.
هرگونه حمله نظامی به اهداف سوری چه به صورت سه جانبه یا چهارجانبه، واقعیت های میدانی یا نتایج جنگ را در سوریه تغییر نمی دهد. ارتش سوریه بیشتر شهرهای بزرگ را پس گرفته و با پاکسازی کامل غوطه شرقی به تهدید موشکی که دمشق را هدف قرار داده بود پایان داده است از این رو هیچ کس جرئت بحث یا ایجاد اشکال درباره آینده حضور بشار اسد در حکومت سوریه را ندارد.
تنها تغییری که ممکن است واقعیت های میدانی سوریه را تغییر دهد دخالت نظامی فراگیر آمریکاست به همان صورتی که در سال 2003 در عراق رخ داد که این امر به طور کلی بعید است زیرا پیامدهایش برای آمریکا فاجعه بار و بهای آن بسیار گزاف خواهد بود و احتمال رویارویی با روسیه و پایگاه های آن کشور در این صورت حتمی است.

ترامپ با تهدید به حملات انتقام جویانه به مخمصه ای افتاده است که نمی تواند به عقب بازگردد و خودش را به عنوان انسانی ضعیف و مردد نشان دهد. بعید نیست این حمله سه جانبه ماهیت نمایشی داشته باشد و اهداف آن صرفا سوری باشد تا از اصطکاک با روسیه اجتناب شود. زیرا ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد ارتش روسیه قبلا تهدید کرده بود نیروهای تحت امرش در صورتی که جان سربازان روس در خطر باشد علاوه برموشک ها، پایگاه ها و کشتی هایی را که از آن شلیک شده اند نیز هدف قرار می دهند.
پوتین در برابر این تهدیدهای آمریکا سکوت اختیار کرده است و به گمان ما این، سکوتِ فردی مطمئن است که زیاده گویی را به دیگران واگذار کرده و به طور حتم به موقع واکنش نشان خواهد داد که البته پیش بینی ماهیت و حجم این واکنش برای ما دشوار است.
ساعت های آینده می تواند خطرناک ترین برهه در تاریخ منطقه عربی طی چندین دهه باشد. شاید تاریخ آن را به عنوان زمان عقب نشینی کامل آمریکا و آغاز مرحله انزوای آمریکا که ترامپ به سوی آن اشاره می کند ثبت نماید.
روسیه که در افغانستان خوار و در عراق ذلیل شد و در لیبی فریب خورد، هرگز شکست در سوریه را نخواهد پذیرفت...البته گذر زمان این را ثابت خواهد کرد.


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر کلیک کنید


چهار شنبه 22 فروردین 1397 - 12:0:8