داعش در لیبی تضعیف شده ولی همچنان فعال است

چهار شنبه 22 فروردین 1397 - 10:1:2
داعش در لیبی تضعیف شده ولی همچنان فعال است

حدود شانزده ماه پس از سقوط شهر " سرت" به عنوان مهم ترین پایگاه گروه تروریستی داعش، این گروه افراط گرا از بی ثباتی حاکم بر لیبی برای سازماندهی مجدد خود استفاده می کند.

تهران- الکوثر:   " فردریک بوبن" (1) نویسنده نشریه لوموند و خبرنگار این نشریه در مطلبی به بررسی وضعیت کنونی لیبی پرداخته است. حمله، برروی کاغذ آغاز شده  است. عملیات " طوفان میهن"  نامی است که  دولت طرابلس انتخاب کرده و از دوم آوریل حملات خود را علیه شبکه های باقی مانده از تروریست های داعش در لیبی آغاز کرده است. از زمان سقوط شهر سرت  یعنی دسامبر 2016 به عنوان مهم ترین پایگاه داعش در لیبی،  این گروه بسیار تضعیف شده ولی هنوز به طور کامل از این سرزمین محو نشده است و حضور خود را با حملاتی منظم نشان می دهد.

این عملیات چند روزپس از حمله مرگبار داعش آغاز شده است. حمله 29 مارس علیه  ارتش ملی لیبی  در ورودی شهر اجدابیا  در 420 کیلومتری شرق سرت که هشت کشته بر جای گذاشت.

حمله قبلی یعنی حمله 9 مارس بازهم علیه یکی از مواضع ارتش ملی لیبی وابسته به "خلیفه حفتر" مرد قدرتمند شرق لیبی، در اجدابیا بود که سه زخمی بر جای گذاشت.

اگر واقعیت عملیاتی " طوفان میهن" را مورد بررسی قرار دهیم این موضوع قابل توجه است که طرابلس به خطر سازماندهی مجدد و البته قویتر تروریست های داعش به خوبی واقف شده است.

شاخص دیگری که برای این نگرانی باید مورد توجه قرارگیرد عملیات هوایی آمریکا ( فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا موسوم به آفریکوم) علیه مواضع داعش است. مواضعی که از ژانویه 2017 توسط آفریکوم شناسایی شده است. فرماندهی عملیات نظامی آمریکا تاکنون هشت بار، اهدافی را در لیبی بمباران کرده است که در این میان البته خطر قربانی شدن غیرنظامیان نیز وجود دارد.

یکی از تازه ترین موارد این حملات مربوط به 24 مارس است که علیه گروه القاعده در منطقه ای معروف به "بلاد مغرب اسلامی" انجام و به کشته شدن یکی از سرکرده های القاعده به نام "موسی ابو داود" منجر شد.

هفت حمله هوایی دیگر نیز هسته داعش را هدف قرار داده است که سه مورد از این حملات مربوط به منطقه "الفقها" در 200 کیلومتری شمال شرق "سبحا" مرکز "فزان" ( جنوب غربی لیبی) است.

دولت اسلامی (داعش) در لیبی هنوز یک تهدید تروریستی جدی محسوب می شود هرچند که قادر نیست دیگر جمعیتی قابل توجه را جذب کند. ولی اختلاف نظر میان لیبیایی ها از عوامل جدی سازماندهی دوباره داعش و تلاش برای گسترش نفوذ این گروه است هر چند که در برخی شهرها، حضور داعش محدود به اقدامات تبلیغاتی است.

Frédéric Bobin

منبع:

http://www.lemonde.fr/europe/article/2018/04/10/en-libye-le-regain-d-activite-militaire-de-l-ei_5283310_3214.html


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا


چهار شنبه 22 فروردین 1397 - 10:0:15