حمله کلاه آبی های سازمان ملل به منطقه مسلمان نشین آفریقای مرکزی

چهار شنبه 22 فروردین 1397 - 10:1:0
حمله کلاه آبی های سازمان ملل به منطقه مسلمان نشین آفریقای مرکزی

حمله خونین نیروهای امنیتی جمهوری آفریقای مرکزی و کلاه آبی های سازمان ملل به منطقه مسلمان نشین پایتخت، واکنش شبه نظامیان سلکا را به دنبال داشت.

تهران- الکوثر:  

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه: بانگی پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی سه شنبه دهم آوریل شاهد موجی از خشونت ها بود. یک منطقه مسلمان نشین بانگی پس از آغاز عملیات نیروهای امنیتی دولتی و کلاه آبی های سازمان ملل در روز یکشنبه با هدف خلع سلاح گروه های مدافع منطقه پرآشوب شده است. (این گروه ها برای دفاع از حملات احتمالی شبه نظامیان مسیحی به مسلمانان، با تشکیل گروه هایی سلاح در دست گرفته اند) از روز یکشنبه چندین نفر از جمله یک کلاه آبی سازمان ملل کشته شده اند. ده ها نفر نیز در این عملیات مجروح شدند و بیمارستان های شهر مملو از مجروحان است. این درگیری در حالی رخ داد که ژان – پیر لاکروا (1) مسئول کلاه آبی ها و همچنین سَمی شرگی (2) کمیسر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا وارد بانگی شده بودند.

همزمان با ورود لاکروا و شرگی در عصر روز یکشنبه به فرودگاه بانگی، صدای شلیک گلوله از چند صدمتر دورتر به گوش می رسید. خیلی زود خبرها منتشر شد: نیروهای امنیتی جمهوری آفریقای مرکزی وارد منطقه مسلمان نشین بانگی شده اند.

نیروهای امنیتی که توسط نیروهای کلاه آبی تبعه روندا همراهی می شدند، برای یافتن ژنرال فورس (3) اصلی ترین فرمانده شبه نظامیان منطقه به جستجوی خانه به خانه مبادرت کردند. به گزارش منابع مختلف، یکی از این نیروهای کلاه آبی کشته شده است. برخی منابع از حمله نیروهای امنیتی به منطقه مسلمان نشین به عنوان قتل عام یاد می کنند. دست کم 70 نفر در جریان یورش نیروهای امنیتی کشته شده اند. اعزام مجروحان به بیمارستان ها تا عصر دیروز دوشنبه نیز ادامه داشته است.

ساکنان منطقه مسلمان نشین فرار از این منطقه را آغاز کرده اند. برخی نیز به مسجد اصلی این منطقه پناه برده اند.فضای روانی سنگینی بر منطقه مسلمان نشین حاکم شده است. با شایع شدن خبر ورود شبه نظامیان مسیحی موسوم به "آنتی بالاکا" (4) از مناطق مجاور لحظات هراس انگیزی را برای مسلمانان پایتخت نشین بانگی رقم زد.

به دنبال این حادثه، شورشیان سابق سلکا (5) که کنترل برخی استان های شرقی کشور را در دست دارند هشدار دادند؛ اگر غیرنظامیان کشته شوند، ابتکار عمل برقراری صلح که اتحادیه آفریقا داعیه دار آن است با مشکل مواجه خواهد شد.

1-Jean-Pierre Lacroix

2-Smaïl Chergui

3-Force

4-anti-balaka

 

منبع:

http://www.rfi.fr/afrique/20180411-rca-graves-violences-bangui-visite-lacroix-chergui-

pk5


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثر فارسی اینجا


چهار شنبه 22 فروردین 1397 - 9:54:39