اقدام خودسرانه سعودی‌ها برای اعطای تابعیت یمنی به 30 هزار نفر از بدون تابعیت های عربستان

سه شنبه 21 فروردین 1397 - 13:42:2
 اقدام خودسرانه سعودی‌ها برای اعطای تابعیت یمنی به 30 هزار نفر از بدون تابعیت های عربستان

تهران - الکوثر:  عربستان سعودی بدون اطلاع رئیس جمهور و دیگر مقامات یمنی، به بیش از 30 هزار نفر از بدون تابعیت های حاضر در این کشور، تابعیت یمنی اعطا کرده است

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سایت "یمن نت" به نقل از مسؤولان یمنی نوشت: بدون تابعیت هایی که گذرنامه های یمن را دریافت کرده اند از اعضای قبایلی هستند که در عربستان، موسوم به قبایل نازحه (مهاجر) بوده و مدت های مدیدی است که ساکن عربستان شده اند. اینان با دریافت گذرنامه یمن، اینک شهروندان یمن محسوب شده و انتظار می رود عربستان به زودی اقدام به اخراج آنان از عربستان به یمن یا کشور سومی نماید.

 یک منبع از وزارت امور خارجه یمن نیز می گوید: دولت منصور هادی نمی تواند اقدام عربستان را رد و یا قبول کند و دولت یمن تا زمانی که تعداد بدون تابعیت های یمنی شده، به 30 هزار نفر نرسید حتی از این اتفاق مطلع هم نشده بود و عربستان این اقدام را بدون اطلاع حکومت یمن انجام داده است.

 این مسؤول یمنی می افزاید: عربستان با اعطای تابعیت یمنی به حدود نیمی از بدون ملیت‌های خود، مشکلات داخلیش را به گردن یمن انداخته است. مقامات یمنی از این می‌ترسند که عربستان به 40 هزار بدون تابعیت دیگری که در خاک این کشور زندگی می کنند نیز ملیت یمنی ببخشد.

کمیته عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید بیش از 70 هزار بدون تابعیت در عربستان زندگی می کنند که اغلبشان ساکن مکه و تبوک هستند و غالبا اصلیت پاکستانی یا میانماری دارند و برخی دیگر نیز از قبایل بدوی کوچ‌رو عربستان هستند که با تاسیس حکومت سعودی، ملیت سعودی دریافت نکرده اند.

 با وجود اینکه بدون تابعیت های عربستان، این کشور را وطن خود می دانند اماحکومت سعودی با آنان همانند بیگانگان برخورد می کند. البته به تازگی عربستان بدون تابعیت‌ها را از پرداخت مالیات کارگران خارجی معاف کرده است اما همچنان حق تملک زمین و خانه در این کشور ندارند و دخترانشان به صورت عرفی ازدواج می کنند.

 مسؤولین یمنی می گویند عربستان طی جلسه ای که با آنان داشته عنوان کرده که اشخاصی که گذرنامه یمنی دریافت کرده اند همگی از کسانی هستند که در دهه هفتاد میلادی، اوراق هویت خود را گم کرده و تابعیت سعودی دریافت کردند آنگاه مجددا در همان دهه، تابعیت سعودی از آنها پس گرفته شده اما دیگر به یمن بازنگشته اند.

 مسؤولین یمنی هم به عربستان اعلام کرده اند توانایی پذیرفتن مسؤولیت و مشکلات این افراد جدید را ندارد و در مقابل عربستان تهدید کرده که حقوق کارکنان دولتی خارج این کشور (از جمله دیپلمات ها) را قطع کرده و در عوض، تابعیت کشور دیگری را به بدون تابعیت ها می دهد که بیشتر با سعودی‌ها همکاری کنند.


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر کلیک کنید

 


سه شنبه 21 فروردین 1397 - 13:38:56

دسته بندی :