بیت کوین و جیب پر از اسکناس تروریسم

سه شنبه 14 فروردین 1397 - 11:55:8
بیت کوین و جیب پر از اسکناس تروریسم

تهران - الکوثر: ارزهای مجازی و انتقال پول ازطریق شبکه حواله برای اهداف قانونی نیز کاربرد دارد اما باتوجه به ناشناس بودن معامله کنندگان و ماهیت غیرمتمرکز این ارزها و شبکه ها برای تامین مالی فعالیت های غیر قانونی جذابیت بیشتری دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در طول سال‌های اخیر بهره‌گیری گروه‌های تروریستی از فناوری‌های جدید ارتباطی بویژه فناوری‌های اینترنتی به شکل حیرت‌آوری موفقیت آمیز بوده است. فناوری‌هایی که این امکان را به اعضا سازمان‌های تروریستی دادهاست تا از راه دور و بدون واهمه از شناسایی اسان توسط سازمان‌های اطلاعاتی به تبلیغات، عضوگیری، برنامه‌ریزی و هدایت عملیات‌های ترویستی و حتی جذب منابع مالی بپردازند. در سال های اخیر ظهور ارزهای دیجیتال و مجازی برخی معادلات را به شکلی دیگر تنظیم کرده است. نمونه این ارزها بیت کوین است که با عملکرد متفاوت از ارزهای واقعی مسئله ی نظارت و کنترل دولت ها را کمرنگ کرده است که یکی از پیامدهای منفی آن تامین مالی گروه های تروریستی بوده است. گزارش های مجزایی از بکارگیری ارزهای رمزنگاری شده توسط گروه های تکفیری (داعش) وجود دارد.

اولین گزارش از ارتباط بین ارزهای دیجیتال و تروریسم در مقاله‌ای در مجله قانون و فن آوری ریچموند در سال 2008 انتشار یافت که در آن نویسنده اظهار داشت که "[تروریست ها] در تلاش برای جلوگیری از شناسایی به روش های دیگر انتقال پول مانند تجارت کالاها، و ارزهای دیجیتال " روی خواهند آورد.

 

در واقع یکی از دلایل استفاده گسترده گروه های تروریستی از بیت کوین و ارزهای مجازی این است که با یک ارز مجازی مطمئن آن ها می توانند پول را خیلی سریع بدون بهره گیری از بانک ها و مؤسسات مالی که درپی پاسخگویی مشتری در قبال مبدا و مقصد پول هستند، به تمام نقاط جهان انتقال دهند. به طور حتم این مسئله می‌تواند در آینده در افزایش فعالیت های تروریستی در اقصا نقاط جهان مؤثر باشد. شبکه های تروریستی و گروه های جنایتکار ساختارهای مالی متفاوتی دارند که دولت های و کشورها نمی توانند کنترل زیادی بر روی آن داشته باشند بنابراین یکی از روش های آن ها برای فرار از کنترل و نظارت کشورها استفاده از ارزهای مجازی همچون بیت کوین است.

استفاده از بیت کوین بطور خاصی در طور 8 ساله اخیر افزایش یافته است. بگونه ای که از 100 معامله روزانه در سال 2009 به 282 هزار معامله در سال 2017 رسیده است. اعتبار بیت کوین روز به روز درحال افزایش است زیرا شرکت هایی همچون مایکروسافت، اکسپدیا و ...بیت کوین را برای پرداخت می پذیرند. با افزایش شهرت ارزهای مجازی، این ازرها نقش مهم تری در تامین مالی گروه‌های تروریستی ایفا می کنند. برای مثال گفته می شود که گروه تروریستی داعش در سال 2015 آدرس بیت کوینی خود را بر روی دارک وب ارسال کرده است تا افراد بتوانند برای آنها پول ارسال کنند و در ژوئن 2017 یک نوجوان ویریجینایی به جرم تویت دستورالعمل اهدای بیت کوین به گروه تروریستی داعش دستگیر شد.

 

یکی از دلایل اینکه ارزهای مجازی اساسی برای تامین مالی تروریسم هستند، روش های مرسوم پرداخت همچون پرداخت نقدی است. بیشتر منابع مالی تروریست ها در حال حاضر از طریق مکانیزم غیر رسمی با عنوان شبکه حواله انجام می شود. پول نقد به آسانی قابل معاوضه است، بی نام است، و به زیرساخت های تکنیکی نیازی ندارد. ارزهای مجازی همچون بیت کوین از قبل در بین گروه هایی همچون مجرمان سایبری، هکرها، جعل کنندگان اسناد، فروشندگان مواد مخدر، فروشندگان اسلحه در بازارهای قاچاق و غیر رسمی در دارک وب (وب سیاه) فراگیر بود. گروه های تروریستی نیز با الگوبرداری از گروه های مذکور به ارزهای مجازی روی آوردند. سوال اینجاست که گروه های تروریستی چگونه به ارزهای مجازی دسترسی پیدا می کنند؟

آنها برای این منظور از افراد مختلفی بهره می گیرند. برای مثال به نقل از سایت اکسپرس یک زن آمریکای به جرم پول شویی با بیت کوین و سایر ارزهای مجازی جهت کمک به گروه تروریستی داعش دستگیر شد. این شهروند 27 ساله آمریکای اهل پاکستان با تقلب، چیزی حدود 85 هزار دلار را از طریق وام بانکی و کارت های اعتباری برای خرید بیت کوین و سایر ارزهای مجازی صرف کرده است. شهرت ارزهای مجازی به خاطر ناشناس بودن هم خریدار و هم فروشنده، روز به روز در حال افزایش است. به عبارت دیگر، پیگیری اینکه چه کسی پول را برای کجا و چه کس دیگری ارسال می کند مسئله ای بشدت چالش برانگیز است. مسئله عجیب این است که یک دفتر کلی به نام بلاک چین وجود دارد که تمام معاملات بیت کوین را ثبت می کند اما اسم معامله کنندگان ناشناس باقی می ماند.

 اقدام برای ابداع ارزهای مجازی، یکی دیگر از روش های انتقال پول بصورت ناشناس است که امروزه بشدت فعال است. شبکه حواله یکی از این شبکه هاست که اهدایی های خارجی به تروریست ها از این طریق صورت گرفته است. ارزهای مجازی و انتقال پول ازطریق شبکه حواله برای اهداف قانونی نیز کاربرد دارد اما باتوجه به ناشناس بودن معامله کنندگان و ماهیت غیرمتمرکز این ارزها و شبکه ها برای تامین مالی فعالیت های غیر قانونی جذابیت بیشتری دارد. شبکه حواله ناشناس بودن اهدا کننده و انتقال دهنده پول را مهیا می کند. افراد و گروه هایی که در پی اهدای پول به سازمان های تروریستی هستند پول را از طریق دلالان محلی حواله، در کشور خودشان به دست این گروه‌ها می رسانند.

 

راهکارهای جلوگیری از سوء استفاده گروه های تروریستی از بیت کوین چیست؟

مشاهدات نشان می دهد که گروه های تروریستی از ارزهای مجازی برای انتقال و پس انداز استفاده می کنند. سیاستگذاران و قانون گذاران این توانایی را دارند که تلاش بیشتری برای ردیابی این تامین مالی های غیرقانونی انجام دهند.

 فهم و شناسایی تحول ارزهای مجازی در تامین مالی تروریسم، اولویت بندی اهداف تروریستی بعنوان یکی از موضوعات اصلی سیاست عمومی و اهمیت اجرای قانونی آن، اولویت بندی تامین مالی تروریست ها بعنوان موضوع انطباق در درون مؤسسات خصوصی، پیشنهاد پشتیبانی و ایجاد انگیزه برای طرح های خصوصی برای توقف تامین مالی تروریسم از طریق ارزهای مجازی و پایداری سیستم تکنولوژی مالی از جمله راهکارهای جلوگیری از سوء استفاده گروه های تروریستی از ارزهای مجازی برای تامین مالی است.


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر کلیک کنید


سه شنبه 14 فروردین 1397 - 11:54:59

دسته بندی :