تحلیل عطوان از «پیام موشکی» انصارالله به سعودی‌ها!

سه شنبه 7 فروردین 1397 - 12:51:28
تحلیل عطوان از «پیام موشکی» انصارالله به سعودی‌ها!

تهران- الکوثر: روزنامه نگار مشهور عرب، حملات موشکی اخیر انصارالله یمن به عربستان سعودی را پیام جدید انصار الله به ریاض و مقدمه‌ای برای آغاز گفتگوهای سیاسی درباره یمن توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان در یادداشتی در پایگاه اینترنتی «رای الیوم» نوشت: شاید مقایسه کردن منطقه صعده در شمال یمن با منطقه غوطه شرقی نزدیک دمشق، به علت فاصله زیادی که بین این دو مکان وجود دارد و همچنین شرایط سیاسی متفاوت در این دو منطقه، مقایسه‌ای غیرمنتظره و بی جا به نظر برسد ولی وجوه مشترک متعددی بین آنها وجود دارد که مهم ترین آنها، تهدید موشک ها و راکت هایی است که از این دو مکان برای برهم زدن ثبات دو پایتخت یعنی ریاض عربستان و دمشق سوریه شلیک می شود.

مقامات سوریه با کمک هم پیمانان روس خود تصمیم گرفتند به حضور گروه های مسلح در غوطه پایان دهند و در این مسیر به موفقیت های زیادی دست یافته و توانسته اند دمشق را تا حد زیادی از حملات راکتی و موشکی از غوطه در امان نگاه دارند. اما مقامات سعودی شرایط به مراتب دشوارتری دارند.

بامداد دوشنبه، جنبش انصار الله یمن هفت موشک بالستیک شلیک کرد که دو موشک به سمت ریاض و یک موشک به سوی شهر خمیس مشیط که پایگاه نظامی بزرگی در آنجا قرار دارد و موشک دیگری به سوی شهر نجران در جنوب عربستان و دو موشک نیز به سمت شهر جیزان نزدیک مرز عربستان با یمن شلیک شد.

شلیک این هفت موشک با سخنرانی سید عبدالملک الحوثی رهبر انصار الله به مناسبت آغاز چهارمین سالگرد مقاومت در برابر تجاوز ائتلاف سعودی- اماراتی همزمان شد. عبدالملک الحوثی متعهد شد در آینده نزدیک رویدادهای نظامی غیرمنتظره ای به وقوع خواهد پیوست. به همین مناسبت گردهم آیی مردمی عظیمی در میدان السبعین شهر صنعا با حضور صدها هزار نفر از طرفداران انصار الله برگزار شد که علیه متجاوزان شعار دادند.

حوثی‌ها بعد از کشته شدن علی عبدالله صالح به تنها نیروی سیاسی و نظامی مهم در صحنه یمن تبدیل شدند و این واقعیت را با برگزاری تجمعات عظیم در میدان السبعین به نمایش گذاشتند.

هدف قرار دادن ریاض پایتخت عربستان با سه موشک دوربرد نشان دهنده وجود طرحی راهبردی برای بی ثبات کردن و ناامن کردن حکومت سعودی و ایجاد وحشت و هراس در بین شهروندانی است که بیش از هشتاد سال به دور از هرگونه جنگی زندگی کرده اند. همه جنگ هایی که آل سعود از زمان به قدرت رسیدن در عربستان در آن شرکت داشتند جنگ های نیابتی و خارج از مرزهای این کشور بوده است و جنگ یمن، تنها استثنا به شمار می رود که علت آن هم موشک های بالستیک دور بردی است که دقت بالایی در اصابت به هدف دارند.

عطوان در ادامه افزود: پایتخت‌ هر کشوری متفاوت از شهرستان هاست زیرا منعکس کننده ابهت دولت و ثبات حاکمیت آن است و این مسئله ای است که حوثی ها و حامیان آنها در داخل و خارج از یمن درک می کنند و به همین علت است که به طور مکرر ریاض را هدف موشک قرار می دهند زیرا نقطه ضعف حاکمیت سعودی همینجاست.

هرچند مقامات رسمی سعودی اعلام کردند همه موشک های شلیک شده را با سامانه پاتریوت منهدم کرده اند ولی تاثیر واقعی این موشک ها در وحشت و هراسی است که در بین ساکنان پایتخت عربستان ایجاد کرد. آنها نبرد موشک ها را با دوربین گوشی های همراه خود ضبط و آنها را در پایگاه های ارتباط اجتماعی منتشر کردند. همچنین این حملات برای نخستین بار تلفات انسانی برجا گذاشت.

موج محکومیت این حملات از سوی دولت های عربی و غیرعربی نشان دهنده میزان خطر این حملات و نگرانی های ناشی از آن چه در عربستان چه در همسایگی آن است و کشمکش منطقه ای را بین عربستان و ایران به تصویر می کشد که به تهیه این موشک ها یا فناوری ساخت آنها یا هر دو برای انصار الله متهم است.

عبدالباری عطوان افزود: اگر انصار الله در جنگ یمن پیروز نشده باشد دست کم شکست هم نخورده و در برابر متجاوزان پرچم سفید بالا نبرده است. این جنبش همچنان کنترل پایتخت را در دست دارد و جنگی فرسایشی علیه عربستان در مناطق مرزی دو کشور به راه انداخته و خسارت های جانی و مالی بر این کشور وارد کرده است. همچنین نقش انصار الله به عنوان یک نیروی سیاسی قدرتمند در یمن در حال گسترش است و در نظر گرفتن این نکات، کوتاه ترین راه برای ائتلاف عربی به ریاست عربستان برای خروج از باتلاقی است که در آن گرفتار شده است.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از یک مسئول بلندپایه سعودی نوشت هزینه سه سال جنگ در یمن برای عربستان به 120 میلیارد دلار رسیده است ولی هزینه سیاسی آن برای عربستان چندین برابر این رقم است هرچند بسیاری از کارشناسان هزینه مادی واقعی این جنگ را نیز بسیار بیشتر از رقم یاد شده می دانند. حوثی ها تاکنون بیش از 100 موشک بالستیک به شهرهای بزرگ عربستان شلیک کرده اند که برای سرنگون کردن هر موشک لازم است پنج تا هفت موشک پاتریوت شلیک شود که قیمت هرکدام از آنها بین پنج تا هفت میلیون دلار است. با یک حساب سرانگشتی می توان گفت مجموع هزینه های این عملیات به تنهایی به 700 میلیون دلار می رسد. علاوه بر این، پرواز هواپیماهای جنگی طی سه سال هزینه سنگینی بر عربستان تحمیل کرده و موشک ها و مهمات بسیاری در این جنگ مصرف شده که همگی از کشورهای غربی با قیمت گزاف خریداری شده است. به این مسئله باید کمک های مالی به دولت عبدربه منصور هادی و پشتیبانی از نیروهای وابسته به او در داخل یمن و هزینه های بازسازی در آینده را افزود.

برخلاف زمان آغاز عملیات طوفان قاطعیت، اکنون هیچ کس در عربستان از گزینه نظامی به عنوان راه حل بحران یمن یاد نمی کند ولی در عین حال هیچ کس طرح روشنی برای دستیابی به راه حلی سیاسی که جنگ را متوقف کند در اختیار ندارد. بعید نمی دانیم شلیک این تعداد موشک بالستیک به چهار شهر عربستان، مقدمه ای برای گفتگو یا اهرم فشاری برای وادار کردن سعودی ها به نشستن پشت میز مذاکره باشد.

عطوان در پایان نوشت: مقامات سعودی طی سه سال گذشته همواره گفته اند ریاض دروازه دستیابی به راه حل است در حالی که حوثی ها معتقدند صنعا دروازه راه حل است. باید دوطرف را متقاعد کرد به دنبال یافتن منطقه ای بین این دو مثل کویت یا مسقط باشند و شاید این کار، مهمترین ماموریت مارتین گریفیتس نماینده جدید سازمان ملل است که جایگزین اسماعیل ولد الشیخ شد.

چهارمین سال جنگ یمن متفاوت از سال های گذشته و احتمالا مملو از رویدادهای غیرمنتظره خواهد بود. مهم ترین تفاوت این است که ائتلافی که در یمن با حوثی ها می جنگد فقط به دو کشور عربستان و امارات محدود شده است و سخنانی نیز از بروز اختلاف بین این دو شنیده می شود. همچنین بحران بین کشورهای خلیج (فارس) به نفع حوثی‌ها تمام شد و محاصره رسانه ای خفه کننده آنها را شکست. اکنون قطر از امپراتوری رسانه ای خود به نفع حوثی ها استفاده می کند و کسی که نحوه پوشش حملات موشکی به ریاض و پخش سخنرانی عبدالملک الحوثی و مصاحبه با محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی انصارالله را در شبکه الجزیره مشاهده کرده باشد، معنای آنچه را می گوییم درک می کند.

حوثی ها توقف حملات موشکی را به توقف حملات هوایی به یمن مشروط کرده اند و این معامله ممکن است موضوع نخست در مذاکرات قریب الوقوع یا حتمی برای پایان دادن به جنگ در یمن باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


سه شنبه 7 فروردین 1397 - 12:51:19