آغاز انتخابات پارلماني در ترکمنستان

یک شنبه 5 فروردین 1397 - 10:57:52
آغاز انتخابات پارلماني در ترکمنستان

مردم ترکمنستان روز يکشنبه براي انتخاب نمايندگان پارلمان اين کشور به پاي صندوق هاي رأي رفتند.

به گزارش پايگاه الكوثر ، بنا بر اعلام کميسيون انتخابات، شعبه هاي اخذ رأي در عشق آباد، پايتخت اين کشور ساعت 2 به وقت گرينويچ باز شد و قرار است ساعت 14 به کار خود خاتمه دهند.
در مجموع، 284 نامزد در فهرست قرار دارند و براي کسب 125 کرسي پارلمان با يکديگر رقابت مي کنند. سردار بردي محمدوف 36 ساله، پسر قربان‌قلي بردي‌محمدوف، رئيس جمهور ترکمنستان نيز از جمله نامزدهاي اين انتخابات است که احتمالا جا پاي پدرش خواهد گذاشت. وي براي منطقه آخال همجوار پايتخت شرکت کرده و تقريبا مطمئن است که با کسب آراي زيادي پيروز خواهد شد. 
در اين کشور که به گفته ناظران غربي هيچ انتخاباتي در آن آزاد و عادلانه نيست و قربان قلي بردي محمدوف ماه فوريه 2017 با کسب بيش از 97 درصد آرا مجددا انتخاب شد، چيزي به اسم اپوزيسيون به طور رسمي وجود ندارد.
براساس قانون اساسي ترکمنستان که در سال 2016 به خصوص براي افزايش دوره رياست جمهوري از پنج سال به هفت سال اصلاح شد، رئيس جمهور همزمان هم رئيس جمهور است و هم نخست وزير. در صورت ناتواني، رئيس پارلمان مي تواند جايگزين رئيس جمهور شود. 
به گفته ناظران، سردار بردي محمدوف احتمالا به سرعت به عنوان رئيس پارلمان منصوب خواهد شد. وي چندي پيش در هيأت نمايندگان ترکمنستان که به قزاقستان سفر کردند، حضور داشت و در ديداري با نورسلطان نظربايف رئيس جمهور اين کشور شرکت کرد.
ترکمنستان -يکي از پنج جمهوري اتحاد جماهير شوروي سابق در آسياي مرکزي- کشوري است که در آنجا پنهان کاري سياسي حاکم است. اين کشور داراي منابع عظيم نفت و گاز است که چين، روسي و اتحاديه اروپا به آن چشم دوخته اند.


یک شنبه 5 فروردین 1397 - 10:28:1

دسته بندی :